محمد به جای محمد!

مصدومیت جدی محمد انصاری مقابل کاشیما، درست به اندازه از دست دادن قهرمانی آسیا تلخ به نظر می‌رسید. این مدافع کناری در صحنه‌ای که حتی از سوی داور خطا نیز تشخیص داده نشد، رباط پاره کرد تا در ادامه فصل دیگر در ترکیب قرمزها قرار نگیرد. معمای جای خالی محمد انصاری، بالاخره با یک خرید در خط دفاعی پاسخ داده شد. محمد نادری با امضای قرارداد رسمی به پرسپولیس پیوسته و در نیم‌فصل دوم برای این باشگاه به میدان خواهد رفت. او پتانسیل‌ قابل‌توجهی برای درخشیدن در فوتبال ایران دارد اما این اواخر، فرم چندان ایده‌آلی نداشته است.

آریا رهنورد

«محمد نادری» اولین خرید پرسپولیس برای سپری کردن نیم‌فصل دوم لیگ برتر هجدهم نیست اما اولین خرید باشگاه بعد از پایان رسمی دوران محرومیت نقل و انتقالات به شمار می‌رود. قرمزها که در تابستان با سروش رفیعی، مهدی شیری، مهدی شریفی و مهدی ترابی قرارداد امضا کردند، حالا برای تقویت خط دفاعی به سراغ نادری رفتند و پس از چند روز مذاکره، با این فوتبالیست به توافق رسیدند. محمد بازیکن کاملا مستعدی به نظر می‌رسد اما در فوتبال ایران هنوز به یک «ستاره» و یک مهره شاخص تبدیل نشده است. شاید این بازیکن با برچسب «لژیونر» شناخته شود اما حقیقت آن است که در فوتبال بلژیک هرگز زمان چندانی برای «بازی» به دست نیاورده است. او خریدی است که باید امتحانش را در زمین پس بدهد و هنوز نمی‌توان با قاطعیت از مفید بودنش برای پرسپولیس صحبت کرد. دفاع چپ، پست تخصصی نادری به شمار می‌رود. در غیاب محمد انصاری، شایان مصلح تنها گزینه تخصصی برای بازی در این بخش از زمین بوده و حالا ورود نادری می‌تواند رقابت را به این بخش از زمین برگرداند. با جذب این بازیکن، دیگر دلیلی برای استفاده از محسن ربیع‌خواه در سمت چپ خط دفاعی به عنوان جانشین مصلح وجود نخواهد داشت. با وجود مصدومیت شدید ماهینی و انصاری، به نظر می‌رسد تیم برانکو حالا دوباره در کناره‌های دفاع تعادلش را به دست آورده است. آنها در سمت راست با شیری و سیامک نعمتی و در سمت چپ با مصلح و محمد نادری، دوباره یک ترکیب مطمئن خواهند ساخت. خرید نادری در کنار اضافه‌ شدن چهار ستاره جدید، بحران «تعداد» بازیکن در پرسپولیس را کاملا کمرنگ می‌کند و دست برانکو را برای استفاده از نیمکت در جریان بازی‌ها باز می‌گذارد. امتیاز بزرگ بازیکن تازه‌وارد قرمزها، توانایی بازی در قلب خط دفاعی است. جایی که اگر شجاع و سیدجلال مصدوم یا محروم می‌شدند، هیچ بازیکنی برای پر کردن جای خالی‌شان وجود نداشت.

 قرمزها که در تابستان با سروش رفیعی، مهدی شیری، مهدی شریفی و مهدی ترابی قرارداد امضا کردند، حالا برای تقویت خط دفاعی به سراغ نادری رفتند و پس از چند روز مذاکره، با این فوتبالیست به توافق رسیدند

 محمد نادری در 22 سالگی، هنوز زمان خوبی برای درخشش دوباره در فوتبال ایران و بازگشت به اروپا در اختیار دارد. این مدافع در باشگاه مقاومت تهران چهره شد و از همین باشگاه به تراکتورسازی تبریز رفت. تراکتوری‌ها در شروع لیگ برتر شانزدهم، این بازیکن را به نساجی قرض دادند اما پس از محروم شدن از دو پنجره نقل و انتقالات، نادری را در نیم‌فصل دوم همان لیگ از نساجی قائمشهر پس گرفتند. امیر قلعه‌نویی که تصمیم داشت هاشم بیک‌زاده را به تیمش اضافه کند، بعد از محرومیت از خرید نفرات جدید، تفکراتش را تغییر داد اما همچنان اعتماد زیادی به نادری جوان نداشت و در لیگ برتر، تنها یک بار از مدافع 20 ساله شماره سه تیمش استفاده کرد. دوران فیکس‌ شدن محمد در تیم تبریزی اما با ورود یحیی گل‌محمدی کلید خورد. او لیگ برتر هفدهم را به عنوان مدافع چپ قرمزها آغاز کرد اما از هفته دوم تا هشتم، در قلب دفاع برای این تیم به میدان رفت. حتی بعد از خروج یحیی از این باشگاه نیز، محمد نادری همچنان در بین نفرات فیکس تراکتور دیده می‌شد. او در لیگ برتر هفدهم 25 بازی انجام داد و با بیش از دو هزار دقیقه بازی، یکی از مهره‌های پرکار این لیگ به شمار می‌رفت. نادری در فصل گذشته لیگ برتر پنج کارت زرد گرفت، یک بار از زمین بازی اخراج شد و یک بار نیز به هم‌تیمی‌ها پاس گل داد. او در همان فصل در تک تک دیدارهای مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا به میدان رفت و سه بازی نیز در جام حذفی انجام داد تا در مجموع نزدیک به سه هزار دقیقه برای تیمش بازی کرده باشد. نادری در 21 سالگی با پیشنهاد باشکاه کورنیک بلژیک مواجه شد تا یکی از جوان‌ترین لژیونرهای فوتبال ایران باشد اما او در حالی این تیم را برای پیوستن به پرسپولیس ترک کرده که در این فصل حتی یک بازی «رسمی» نیز برای باشگاهش انجام نداده و همواره روی نیمکت و سکو حضور داشته است.

 خرید «قرضی» محمد نادری، نشان می‌دهد پرسپولیس برای مدتی طولانی روی این بازیکن حساب نمی‌کند. شاید هر دو طرف ماجرا، نگاهی کوتاه‌مدت به این قرارداد دارند. پرسپولیس تا پایان فصل نادری را در اختیار خواهد داشت و سپس با بازگشت محمد انصاری، دوباره سمت چپ خط دفاعی را به این بازیکن باتجربه واگذار خواهد کرد. نادری نیز امیدوار است با درخشش در ماه‌های باقی‌مانده از فصل، دوباره بتواند به اروپا برگردد و این بار به کمک رزومه بهتر، زمان بیشتری برای بازی کردن به دست بیاورد.