شکارچی‌ شنبه!

نمایش تیم ملی برابر یمن، انتظارها را به شکل قابل توجهی از این تیم بالا برده است. به نظر می‌رسد ویتنام در مقایسه با یمن، حریف خطرناک‌تری برای ایران تلقی شود اما هواداران تیم ملی انتظار دارند تیم کارلوس کی‌روش یک پیروزی پرگل و بی‌دردسر دیگر را نیز در جام ملت‌ها جشن بگیرد. ویتنام با وجود شکست در مسابقه اول، تیم دونده و فرصت‌طلبی نشان داده و ایران برای ۶ امتیازی شدن در پایان مسابقه امروز، باید در همه دقایق بازی از اشتباه و سهل‌انگاری فاصله بگیرد.

آریا طاری

قبل از شروع دیدارهای مرحله گروهی جام ملت‌ها، تصور می‌شد یمن و ویتنام در رقابت با ایران و عراق هیچ حرفی برای گفتن نخواهند داشت و هرگز راه را برای صعود این دو تیم به عنوان تیم‌های اول و دوم گروه سخت نخواهند کرد. این فرضیه تا حدودی در مورد یمن به حقیقت تبدیل شد اما ویتنامی‌ها در مسابقه اول، برای دقایقی چشم‌ها را خیره کردند. به نظر می‌رسد سرمربی تیم ملی عراق از پیروزی برابر ویتنام اطمینان داشت و به همین خاطر با یک ترکیب عجیب وارد زمین مسابقه شده بود. این مربی اما خیلی زود متوجه شد که دست به اشتباه به شدت بزرگی زده و به سرعت ستاره‌ها را به ترکیب تیمش اضافه کرد. ویتنام دو بار از عراق جلو افتاد و هر دو بار گل تساوی را از این تیم دریافت کرد. آنها در خط حمله غافلگیرکننده بودند اما در دفاع استحکام کافی را برای حفظ دستاوردهای هجومی‌شان نداشتند. کوتاهی قامت یکی از مشکلات بزرگ این تیم است که شاید امروز به کار تیم کی‌روش بیاید. مهره‌های ویتنام به طور کلی روی دفاع از ضربات ایستگاهی نیز ضعف دارند. استفاده از این ضربه‌ها، همواره یکی از نقاط قوت مهم تیم کارلوس کی‌روش بوده و انتظار می‌رود در مسابقه امروز نیز ایران به واسطه ضربات شروع مجدد، قادر به باز کردن دروازه ویتنام باشد. درست مثل بازی یمن، یک گل زودهنگام همه چیزی است که تیم ملی برای تجربه یک پیروزی پرگل به آن نیاز دارد. اگر تیم ملی در نیمه اول به یک نتیجه ایده‌آل دست پیدا کند، شاید چند بازیکن که در طول جام فرصت زیادی برای بازی نخواهند داشت، برابر ویتنام به زمین فرستاده شوند.

 ایران در 63 مسابقه با تیم‌های شرق و جنوب شرق آسیا به جز کره، ژاپن و چین، 52 بار برنده شده و تنها دو بار طعم شکست را چشیده است. حتی برابر این سه کشور نیز ایران آمار قابل قبولی دارد

ایران و ویتنام تا امروز هرگز در یک مسابقه دوستانه یا رسمی با هم مسابقه نداده‌اند. اتفاقی که برای دو تیم هم‌قاره، کمی عجیب‌ به نظر می‌رسد. بازی امروز، اولین تقابل تاریخ دو کشور خواهد بود. تیم ملی همواره در مورد تیم‌هایی از جنوب و جنوب شرق آسیا در قواره ویتنام، به نتایج خوبی دست پیدا کرده است. ایران در 63 مسابقه با تیم‌های شرق و جنوب شرق آسیا به جز کره، ژاپن و چین، 52 بار برنده شده و تنها دو بار طعم شکست را چشیده است. حتی برابر این سه کشور نیز ایران آمار قابل قبولی دارد. ایران در مجموع 31 بار کره، ژاپن و چین را شکست داده و تنها 18 شکست را برابر این سه تیم تجربه کرده است. ویتنام جوان‌ترین تیم حاضر در جام ملت‌های 2019 آسیا به شمار می‌رود. تیمی که تنها یک بازیکن در آن از 28 سالگی عبور کرده و درصد زیادی از مهره‌ها کم‌تر از 24 سال سن دارند. به جز دنگ ون لم که در لیگ فوتبال تایلند توپ می‌زند، همه مهره‌های دیگر تیم ملی ویتنام در لیگ کشور خودشان به میدان می‌روند. این نسل از فوتبال ویتنام در سال 2018 نتایج خوبی به دست آورد اما بازی‌های بزرگ چندانی را تجربه نکرد. آنها در اولین مسابقه بزرگ سال 2019 مغلوب ایران شدند و حالا می‌خواهند به هر قیمتی از شکست دوم در جام ملت‌ها فرار کنند.

محمدتقی جعفری از سنگاپور، امروز در سوت شروع دیدار با ویتنام خواهد دمید. یک طرف زمین این مسابقه، تیم ملی ایران به عنوان یکی از مدعیان جدی قهرمانی ایستاده و طرف دیگر، ویتنامی قرار گرفته که دوست دارد یکی از شگفتی‌سازان این تورنمنت باشد. بیزاری از «تکرار» یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های مردم ویتنام است. آنها نه علاقه‌ای به تکرار جنگ‌ها دارند و حالا نه حتی می‌خواهند شکست در جام ملت‌ها را تکرار کنند. تیم ملی ایران اما ابزار کافی را برای تحمیل یک شکست سنگین به این تیم در اختیار دارد. ایران روی هوا می‌تواند به سادگی به رقیبش لطمه بزند. جدال با یمن بیشتر از آن‌که یک دیدار رسمی برای کارلوس کی‌روش و تیمش باشد، یک جدال تدارکاتی برای این تیم به شمار می‌رفت. در نبرد با ویتنام نیز چنین اتفاقی رخ خواهد داد تا هیجان تورنمنت برای تیم کی‌روش از مسابقه با عراق آغاز شود. تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا، هرگز نتیجه بازی دومش را به هیچ حریفی واگذار نکرده است. در هفت دوره گذشته این تورنمنت نیز، ایران چهار بار برنده بازی دوم بود و سه بار به تساوی در این مسابقه رضایت داده است. این بار اما هیچ‌کس با نتیجه مساوی راضی نخواهد شد. چراکه هواداران ایران بخشی از قدرت تیم‌شان را برابر یمن تماشا کرده‌اند و حالا تنها چنین نمایشی را برای این تیم می‌پذیرند.