گلباران ایرانی!

تیم ملی ایران جام ملت‌ها را در اوج قدرت آغاز کرد. در شرایطی که تیم‌هایی مثل استرالیا و کره شباهتی به تیم‌های مدعی نداشتند، کارلوس و شاگردانش دروازه یمن را به توپ بستند تا یکی از پرگل‌ترین پیروزی‌های تاریخ تیم ملی در جام ملت‌ها را رقم بزنند. این اولین بار نبود که ایران یک مسابقه را در این تورنمنت با یک پیروزی بزرگ و یک‌طرفه به پایان می‌رساند و حتی اولین بار نبود که یمن را در این جام از دم تیغ می‌گذراند.

آریا طاری

ایران  هشت - صفر یمن

تیم ملی در سومین حضورش در جام ملت‌ها مثل همین دوره، با عراق و یمن همگروه شده بود. ایران در اولین مسابقه مرحله گروهی عراق را با دو گل شکست داد و در دومین بازی، یمن را با هشت گل تحقیر کرد. علیرضا عزیزی، ناصر نورایی و علیرضا خورشیدی در فهرست گل‌زنان این مسابقه بودند و غلامحسین مظلومی نیز توانست برابر یمن هت‌تریک کند. آن‌ روزها البته یمن هنوز کشوری دو تکه بود و با نام «یمن جنوبی» در رقابت‌ها شرکت می‌کرد.

ایران هفت - صفر بنگلادش

روند قهرمانی‌های متوالی تیم ملی در جام ملت‌های 1980 بالاخره قطع شد اما ایران در مرحله گروهی این جام نیز حضور مقتدرانه‌ای داشت. تیم ملی در مرحله گروهی موفق شد هفت گل به بنگلادش بزند. بهتاش فریبا چهار گل در این مسابقه به ثمر رساند، برزگری نیز دو گل زد و حسن روشن نیز در این مسابقه موفق به گل‌زنی شد.

ایران 6 - دو کره‌جنوبی

تیم محمد مایلی‌کهن اگرچه در امارات قهرمان جام ملت‌ها نشد اما سیمای یک تیم مقتدر، جذاب، هجومی و خیره‌کننده را به نمایش گذاشت. این تیم قبل از حذف شدن به دست عربستان در نیمه‌نهایی جام ملت‌ها، کره‌جنوبی را با پوکر علی دایی در یک‌چهارم نهایی با نتیجه 6 بر دو شکست داد. این یکی از سنگین‌ترین شکست‌های تاریخ فوتبال کره‌جنوبی است.

 سال 1968 در حالی که جام ملت‌ها به صورت گروهی با حضور پنج تیم برگزار می‎شد، تیم ملی در دومین مسابقه‌اش چهار بار توپ را از روی خط دروازه «جمهوری چین» عبور داد. بهزادی، کلانی، افتخاری و فرزامی این چهار گل را برای ایران به ثمر رساندند

ایران چهار - صفر چین

تیم ملی ایران اولین حضور در جام ملت‌ها را به قهرمانی این تورنمنت گره زد. سال 1968 در حالی که جام ملت‌ها به صورت گروهی با حضور پنج تیم برگزار می‎شد، تیم ملی در دومین مسابقه‌اش چهار بار توپ را از روی خط دروازه «جمهوری چین» عبور داد. بهزادی، کلانی، افتخاری و فرزامی این چهار گل را برای ایران به ثمر رساندند.

ایران چهار - صفر لبنان

تنها دو سال بعد از درخشش در جام جهانی 1998 فرانسه، انتظار می‌رفت تیم ملی یکی از مدعیان اصلی قهرمانی جام ملت‌ها باشد. ایران در اولین گام از جام ملت‌های 2000 لبنان با کشور میزبان روبه‌رو شد و با دو گل حمید استیلی و گل‌های دیگر علی دایی و کریم باقری، این تیم را نقره داغ کرد. حتی با وجود این شروع رویایی اما، عاقبت این تیم چندان خوشایند نبود و حذف در یک‌چهارم نهایی، انتظار تیم جلال طالبی را می‌کشید.

ایران سه - صفر عراق

تیم ملی جام ملت‌های 1972 را با یک پیروزی دلچسب برابر عراق آغاز کرد. در حضور پنج هزار تماشاگر ورزشگاه ملی بانکوک تایلند، ایران توانست عراق را با نتیجه سه بر صفر شکست بدهد. هر سه گل تیم ملی در این مسابقه توسط یک بازیکن به ثمر رسید. هت‌تریک کلانی، اولین هت‌تریک یک فوتبالیست ایرانی در تاریخ جام ملت‌ها بود.

ایران سه - صفر کره‌شمالی

تیم ملی ایران در جام ملت‌های 1980 تصوری به جز قهرمانی در ذهن نداشت اما در نهایت دیدار نیمه‌نهایی را واگذار کرد و راهی مسابقه رده‌بندی شد. در جدال رده‌بندی ستاره‌های ایران همه عصبانیت‌شان را بر سر تایلند خالی کردند و این تیم را با سه گل شکست دادند تا روی سکوی سوم قرار بگیرند. بهتاش فریبا یک بار و حسین فرکی دو بار در این جدال موفق به گل‌زنی شدند.

ایران سه - صفر امارات

جام ملت‌های 1984 برای ایران، با یک پیروزی پرگل مقابل امارات آغاز شد. تیم ملی در سنگاپور، با سه گل حمید علیدوستی، شاهرخ بیانی و ناصر محمدخانی یک شکست سنگین را به امارات تحمیل کرد. آن تیم در نهایت روی سکوی چهارم جام ملت‌های آسیا قرار گرفت.

ایران سه - صفر عربستان

زدن 6 گل به کره‌جنوبی، تنها کار بزرگ تیم مایلی‌کهن در جام ملت‌های 1996 نبود. این تیم در مرحله گروهی نیز عربستان را با زدن سه گل تحقیر کرد. همین عربستان که با گل‌های دایی، باقری و خداداد عزیزی نتیجه را به ایران واگذار کرده بود، در نیمه‌نهایی انتقامش را گرفت و اجازه فینالیست ‌شدن را به تیم مایلی نداد.

ایران سه - صفر  تایلند

برانکو و پسرها در شروع جام ملت‌های 2004 فاصله‌ زیادی با متوقف شدن به دست تایلند نداشتند اما طلسم دروازه حریف سرانجام با حرکات تکنیکی علی کریمی و ضربه دقیق رضا عنایتی در دقیقه 71 شکسته شد. جواد نکونام و علی دایی نیز دو گل دیگر برای ایران به ثمر رساندند تا جام برای ایران با یک نتیجه درخشان شروع شود.

ایران سه - صفر امارات

تیم افشین قطبی بعد از دو پیروزی در دو مسابقه نخست جام ملت‌های 2011، در دیدار سوم با چند بازیکن از نفرات ذخیره‌اش حاضر شد و امارات را با یک نمایش درخشان از پیش رو برداشت. آرش افشین اولین گل ملی‌اش را در این مسابقه به ثمر رساند. محمد نوری نیز گل دوم را زد و گل سوم ایران با اشتباه بازیکن حریف وارد دروازه شد.