یمن را ببلعید!

تیم ملی یمن، اولین حریف ایران در جام ملت‌های آسیا خواهد بود. حریفی که شاید نام بزرگی نداشته باشد و در فوتبال آسیا یک تیم قابل اتکا محسوب نشود اما می‌تواند در اولین قدم، دردسرهایی برای تیم کارلوس کی‌روش به وجود بیاورد. تیم ملی پس از سپری کردن دیدارهای تدارکاتی، حالا به آمادگی کامل برای آغاز جام ملت‌ها رسیده است. شاید سرمربی پرتغالی تیم ملی در مصاحبه‌های متوالی تیمش را فاقد آمادگی لازم برای قهرمانی در آسیا معرفی کند اما همه می‌دانند که او در جمع شاگردانش، چیزی به جز قهرمانی از آنها طلب نمی‌کند.

 آریا رهنورد

داستان تیم ملی و جام ملت‌های 2019 به صورت رسمی از امروز آغاز خواهد شد. در دو روز گذشته چهار مسابقه مختلف برگزار شده‌اند و رفته رفته از همه تیم‌های مدعی قهرمانی رونمایی خواهد شد. تجربه بازی بی‌نقص و منظم بحرین مقابل امارات میزبان در دیدار افتتاحیه، نشان داد که سطح فوتبال در آسیا به شکل غیرقابل‌انکاری رشد کرده و حالا دیگر باید روی همه تیم‌ها حساب ویژه‌ای باز کرد. در این مسابقه یک نگرانی بزرگ دیگر نیز در مورد داوری شکل گرفت. چراکه داور با پنالتی بحث‌برانگیزش به سود کشور میزبان، این تیم را از خطر شکست نجات داد و این تصور را به وجود آورد که ممکن است کشورهای عربی روی داوری‌های این دوره از جام ملت‌ها تا حدودی نفوذ داشته باشند. در آستانه بازی اول اما ستاره‌های تیم ملی نباید به چیزی خارج از محدوده تیمی خودشان فکر کنند. آنها حواشی ماه‌های گذشته را به صورت کامل پشت سر خواهند گذاشت تا به شکل یک تیم متحد و منسجم، برای نبرد اول با یمن آماده شوند. حریف امروز تیم ملی هرگز نتوانسته ایران را با مشکل روبه‌رو کند. تیم ملی در بازی‌های آسیایی 1994 با نتیجه سنگین چهار بر صفر یمن را شکست داد و سال 2012 نیز در یک بازی دوستانه زیر نظر کی‌روش، دو بر یک مقابل این حریف به پیروزی دست پیدا کرد. در نگاه اول به نظر می‌رسد یمن با مشکلات بسیار زیادی به رقابت‌های جام ملت‌ها قدم گذاشته است. آنها در حال حاضر چیزی به نام لیگ فوتبال ندارند و زندگی‌شان نیز زیر سایه جنگ قرار گرفته است اما همین شرایط دشوار به فوتبالیست‌های ملی این کشور انگیزه بیشتری می‌دهد تا به هر قیمتی تصویری متفاوت از خودشان در معرض دید همه دنیا بگذارند و بغض‌های فروخفته همه این سال‌ها را به کمک فوتبال فریاد بزنند.

 شکست در دیدار دوستانه با فلسطین، برای یمنی‌ها ناامیدکننده به نظر می‌رسد اما آنها امیدوارند به کمک درخشش مهره‌هایی مثل عبدالکریم السروری، احمد الحیقی و علا الساسی و انجام یک بازی فشرده دفاعی، با متوقف کردن ایران دست به خلق یک شگفتی بزرگ بزنند

یمن یکی از سه کشوری است که در این دوره برای اولین بار به جام ملت‌ها صعود می‌کند. شاید اگر جام ملت‌ها به جای 16 تیم با 24 تیم برگزار نمی‌شد، آنها همچنان پشت در این تورنمنت باقی می‌ماندند و مثل همه دوره‌های گذشته شانسی برای حضور در جام ملت‌ها نداشتند. «شیاطین سرخ» آسیا در رده 135 رنکینگ فیفا قرار دارند. بهترین جایگاه آنها در این جدول، سال 1993 با قرار گرفتن در رتبه 90 به دست آمده است. هدایت آنها در اولین جام ملت‌های تاریخ یمن بر عهده یان کوسیان است. این سرمربی اهل اسلواکی در کشورهایی مثل چین و لهستان مربیگری کرده و برای مدتی نیز سکان هدایت تیم ملی کشورش را در اختیار داشته است. او در 60 سالگی نه به عنوان بازیکن و نه به عنوان مربی دستاورد چندانی نداشته است. شکست در دیدار دوستانه با فلسطین، برای یمنی‌ها ناامیدکننده به نظر می‌رسد اما آنها امیدوارند به کمک درخشش مهره‌هایی مثل عبدالکریم السروری، احمد الحیقی و علا الساسی و انجام یک بازی فشرده دفاعی، با متوقف کردن ایران دست به خلق یک شگفتی بزرگ بزنند. یمن به عنوان سومین تیم جوان جام، انرژی زیادی برای نبرد با ایران خواهد داشت. در مقابل تیم کی‌روش در جست‌وجوی یک پیروزی پرگل در اولین نبرد آسیایی‌اش خواهد بود. ایران در دیدارهای دوستانه اخیر تلاش کرده تا روش هجومی‌تری را برای بازی مورد آزمایش قرار بدهد اما هنوز در گل‌زنی چندان موفق نبوده و نبرد با یمن، فرصت ایده‌آلی برای محک ‌زدن سطح آمادگی مهاجمان تیم به شمار می‌رود. علیرضا جهانبخش تنها غایب ایران در اولین بازی جام ملت‌ها به شمار می‌رود. ترکیب مسابقه امروز با یمن، بخش مهمی از ذهنیت کارلوس کی‌روش در مورد جام ملت‌ها را روشن خواهد کرد. او و تیمش در انتظار یک شروع رویایی برای سپری کردن یک تورنمنت درخشان هستند. تیم ملی ایران تقریبا همیشه جام ملت‌ها را فوق‌العاده آغاز کرده است. در 13 تجربه قبلی، تیم ملی 11 بار برنده دیدارهای اولش در جام بوده و تنها یک بار در سال 1996 بازی اول ایران در این تورنمنت به شکست انجامیده است.

چهار سال قبل ایران در شرایطی ناچار به ترک کشور میزبان جام ملت‌ها شد که در جریان هیچ مسابقه‌ای شکست نخورده بود و در مرحله گروهی، سه پیروزی و سه کلین‌شیت متوالی در کارنامه داشت. حذف مقابل عراق، تلنگر بزرگی برای آن تیم محسوب می‌شد. تیمی که متوجه شد «خوب ‌بودن» به تنهایی برای رسیدن به یک موفقیت بزرگ کافی نیست. آنها برای قهرمانی باید «بی‌نقص» باشند و این ویژگی را از همین بازی اول به نمایش بگذارند. سرگروهی اهمیت بسیار زیادی برای کی‌روش و تیمش دارد و برای به خطر نیفتادن سرگروهی، تصاحب پیروزی پرگل روبه‌روی یمن و ویتنام برای این تیم حیاتی خواهد بود.