آریا طاری

سنگربان اول استقلال، روزهای بسیار سختی را پشت سر می‌گذارد. او این اواخر دو جام را از دست داده، به اردوی تیم ملی دعوت نشده و حالا در آستانه جدایی از تیم محبوبش نیز قرار دارد. روبه‌رو شدن با این فشار برای سیدحسین حسینی، اصلا ساده به نظر نمی‌رسد. او باید خودش را مهیای هر اتفاقی در روزهای آینده کند. اصلا بعید نیست که این سنگربان چاره‌ای به جز ترک استقلال نداشته باشد. باشگاه و مرد شماره یک دروازه، فعلا در آستانه وارد شدن به بن‌بست هستند. آیا این جدایی، در همین پنجره نقل و انتقالات و با تصمیم جواد نکونام اتفاق خواهد افتاد؟

اواخر فصل گذشته، برخی از هواداران باشگاه خواهان پایان دوران حضور سیدحسین در استقلال بودند و به نظر می‌رسد جواد نکونام نیز تصمیم به پایان همکاری با او گرفته است. حالا زمزمه‌های زیادی در مورد جدایی حسینی از استقلال و پیوستن او به تیم دیگری به گوش می‌رسد

اوضاع در استقلال با سرعت عجیبی برای سیدحسین حسینی تغییر کرده است. شاید تا دو سال قبل، او به عنوان دروازه‌بانی شناخته می‌شد که حواشی زیادی دارد و هر لحظه ممکن است دست به یک رفتار ناپخته بزند. به مرور زمان اما ماندن در استقلال، چهره متفاوتی برای حسینی ساخت. او تبدیل به گلری شد که سابقه بستن بازوبند کاپیتانی استقلال را به دست آورده و حتی کاپیتان اول باشگاه شده است. او تبدیل به سنگربانی شد که با لباس آبی، قهرمان لیگ برتر شده و در طول فصل بیشتر از هر دروازه‌بان دیگری دروازه‌اش را بسته نگه داشته است. او تبدیل به گلری شد که در جام جهانی برای ایران به میدان رفته و حتی توانسته برابر یک رقیب اروپایی، دروازه تیم ملی را بسته نگه دارد. همه چیز مهیا به نظر می‌رسید تا سیدحسین بهترین فصل ممکن را در استقلال پشت سر بگذارد اما در این فصل اوضاع برای او چندان خوب پیش نرفت. اواخر فصل گذشته، برخی از هواداران باشگاه خواهان پایان دوران حضور این گلر در استقلال بودند و به نظر می‌رسد جواد نکونام نیز تصمیم به پایان همکاری با او گرفته است. حالا زمزمه‌های زیادی در مورد جدایی سیدحسین از استقلال و پیوستن او به تیم دیگری به گوش می‌رسد. این در حالی است که مرد اول دروازه آبی‌ها تا امروز به جز این تیم و ملوان، برای هیج تیم دیگری در فوتبال ایران به میدان نرفته است. حالا همه چیز به تصمیم نهایی نکونام بستگی دارد اما به نظر می‌رسد در این لحظه، سید بیشتر از ماندن، به ترک باشگاه نزدیک باشد.

چرا کار به این مرحله رسید و چرا سنگربانی که فصل گذشته با بیشترین کلین‌شیت قهرمانی لیگ را جشن گرفته بود، حالا فاصله زیادی با طرد شدن از باشگاه ندارد؟ به نظر می‌رسد سبک بازی استقلال زیر نظر ساپینتو، قبل از هر چیز برای سنگربان تیم مخاطره‌آمیز بوده است. استقلال در دوره فرهاد، به خوبی دفاع می‌کرد و گلر تیم نیز کار راحت‌تری برای بسته نگه داشتن دروازه‌اش داشت. تیم ساپینتو اما مدام جلو می‌رفت و بی‌آنکه هراسی از گل خوردن داشته باشد، به حمله کردن ادامه می‌داد. موضوعی که آمار گل‌های خورده سیدحسین را نسبت به فصل پیش از آن، کاملا متفاوت کرد. حالا نکو دوباره با نقشه‌های دفاعی از راه رسیده و هر سنگربانی که در استقلال باشد، گل‌های کمی دریافت خواهد کرد اما ظاهرا تصمیم این مربی، ادامه دادن با یک دروازه‌بان دیگر است. شاید دو اتفاق خیلی خاص در این فصل، نگاه‌ها را به سیدحسین تغییر داد. او در دو دربی نیم‌فصل دوم، آن ستاره همیشگی نبود و تیمش هم هر دو بار بازنده شد. سیدحسین نه توانست جلوی گل سه امتیازی عیسی را بگیرد و نه موفق شد ضربه امید عالیشاه را مهار کند. دست انداختن به توپ، لمس آن با نوک انگشت‌ها و عوض کردن مسیر ضربه، شاید می‌توانست همه چیز را در مورد این گلر تغییر بدهد اما او در سرنوشت‌سازترین لحظه‌ها، آن دروازه‌بانی نشد که قبلا تماشا کرده بودیم.

لحظه‌ها در فوتبال مهم‌اند. لحظه‌ها گاهی همه چیز را می‌سازند. لحظه وارد شدن توپ امید عالیشاه به دروازه استقلال هم بی‌نهایت تعیین‌کننده بود. هنوز هم خیلی‌ها این حقیقت را نمی‌پذیرند که دروازه‌بان روی آن صحنه مقصر نبوده است. با این حال حتی آنهایی که این حقیقت را پذیرفته‌اند، باور دارند که سید به عنوان کاپیتان آبی‌ها، باید نفرات را برای چنین صحنه‌ای آماده می‌کرده است. آن لحظه خاص، می‌تواند به آخرین قاب سیدحسین در لباس آبی تبدیل شود. شاید هم اما چنین اتفاقی رخ ندهد و او حتی در صورت ترک تیم، دوباره به استقلال برگردد. تاریخ فوتبال ایران پر از بازیکنانی است که زمانی ناچار به ترک تیم محبوب شدند اما خودشان را تقویت کردند و با قدرت برگشتند. مثل مهدی رحمتی که در لباس مس، فراموش نشد و اتفاقا آبی‌ها را بیشتر شیفته خودش کرد. به نظر می‌رسد لحظه جدایی سیدحسین از استقلال نزدیک شده و او حالا باید فصل جدید را در تیم دیگری شروع کند. فوتبال اما ورزشی نیست که بتوان آن را به پیش‌بینی گره زد. هنوز هم شاید بین سیدحسین و استقلال، آینده‌ای وجود داشته باشد. وقتی که او با تجربه بیشتر، به این تیم برگردد و همه چیز را دوباره از سر بگیرد.