لشکر برنده!

بردن حالا به کسب و کار استقلال ساپینتو تبدیل شده است. تیمی که عالی بازی می‌کند و عالی هم نتیجه می‌گیرد. آنها با اختلاف زیاد، بهترین تیم نیم‌فصل دوم فوتبال ایران بوده‌اند. تیمی که در مواجهه با همه رقبا بی‌رحم به نظر می‌رسد. استقلال در حساس‌ترین مقطع فصل آنقدر اندوخته دارد که پنالتی‌اش را به دروازه‌بانش می‌سپارد. ماجرایی که نشان می‌دهد این تیم چقدر خونسرد و مسلط است. با وجود همه حواشی در اطراف باشگاه، همه تمرکز ستاره‌های استقلال روی بردن و قهرمان ‌شدن است. آنها با توپ پر به استقبال دربی پایتخت می‌روند.

آریا طاری

 

9 برد در یک نیم‌فصل!

کاری که استقلالی‌ها در نیم‌فصل دوم لیگ برتر انجام داده‌اند، فراتر از تصور است. رسیدن به 9 برد در 11 بازی، خیره‌کننده به نظر می‌رسد. این آماری است که معمولا در تک‌قطبی‌ترین لیگ‌های اروپایی خلق می‌شود اما استقلال در شرایط سخت و فشرده لیگ برتر ایران، چنین نتیجه‌ای به دست آورده است. اگر این تیم در نیم‌فصل اول لیگ نیز این‌طور نتیجه گرفته بود، شاید از همین حالا قهرمانی‎اش مسجل می‌شد. با این حال آنها پیشرفت فوق‌العاده‌ای داشتند و حالا وقتش است که از این پیشرفت برای رسیدن به قهرمانی استفاده کنند. اگر به جای بازی رودررو، تفاضل ملاک قهرمانی بود، استقلال کار راحت‌تری برای بردن جام داشت. حالا آنها فقط در شرایطی قهرمان رقابت‌های لیگ برتر می‌شوند که حداقل یک امتیاز بیشتر از سپاهان داشته باشند. با این حال رسیدن به قهرمانی اصلا برای این تیم دور از ذهن نیست. چراکه آبی‌ها بدون هیچ شک و تردیدی، بهترین تیم نیم‌فصل دوم رقابت‌های لیگ برتر بیست و دوم بوده‌اند.

سریال گلزنی به 11 رسید

تماشای دیدارهای این فصل استقلال حقیقتا جذاب است. چراکه این تیم خیلی خوب گل می‌زند و اساسا مشکلی برای عبور از خطوط دفاعی ندارد. استقلال ساپینتو حالا در 11 هفته اخیر لیگ برتر موفق به گلزنی شده است. در حقیقت آنها بعد از دیدار هفته پانزدهم با تراکتورسازی، در همه دیدارهای بعدی دروازه تیم‌های رقیب را باز کرده‌اند. استقلال حتی یک مسابقه از نیم‌فصل دوم لیگ را بدون گل زده پشت سر نگذاشته و این آمار فوق‌العاده‌ای به نظر می‌رسد. استقلال در نیم‌فصل دوم به طور میانگین به ازای هر بازی 2.5 گل زده و 2.5 امتیاز گرفته است. عددی که فراتر از استانداردهای همیشگی فوتبال ایران به نظر می‌رسد و در نوع خودش، اعجاب‌آور است.

نکته مهم دیگر که استقلال را به یک تیم مدعی تبدیل کرده، این است که آنها خیلی بیشتر از 11 بازیکن دارند. در حقیقت استقلال ریکاردو فقط به یک ترکیب اصلی خلاصه نمی‌شود و همه نفرات در آن مهم و موثر هستند

این روحیه خیره‌کننده

ظاهرا در این فصل هیچ چیز نمی‌تواند روحیه ستاره‌های استقلال را تحت تاثیر قرار بدهد. باشگاه با انواع و اقسام مشکلات مالی و مدیریتی روبه‌رو شده و از طرف دیگر احتمال زیادی برای حذف این تیم از آسیا وجود دارد. با این حال همه نفرات تیم روی هدف‌شان متمرکز هستند. به نظر می‌رسد اعتبار این ماجرا را باید به هر قیمتی به سرمربی پرتغالی تیم داد. او بازیکنان را متحد و مصمم نگه داشته و به پروژه‌اش در تهران وفادار مانده است. این مربی به راحتی می‌توانست از ایران برود و حتی تا آخرین دلار رقم قراردادش را بدون دردسر دریافت کند اما در لیگ برتر باقی ماند تا این جنگ بزرگ برای رسیدن به قهرمانی را ناتمام نگذارد. او در این فصل به سمبل مبارزه و امیدواری در فوتبال ایران بدل شده است.

خیلی بیشتر از 11 نفر

نکته مهم دیگر که استقلال را به یک تیم مدعی تبدیل کرده، این است که آنها خیلی بیشتر از 11 بازیکن دارند. در حقیقت استقلال ریکاردو فقط به یک ترکیب اصلی خلاصه نمی‌شود و همه نفرات در آن مهم و موثر هستند. این هفته یامگا و سیلوا از همراهی تیم‌شان محروم بودند اما هیچ اتفاقی برای آبی‌ها رخ نداد. این تیم نه در دفاع با مشکل روبه‌رو بود، نه در حمله ضعفی نشان داد و نه حتی برای استفاده از پنالتی‌ها مشکلی داشت. در دفاع، مرادمند عالی ظاهر شد و حردانی نیز به جای یامگا، نمایش بسیار خوبی در این تیم داشت. در این فصل هر وقت که بازیکنی از استقلال مصدوم یا محروم شده، یک ستاره دیگر به خوبی جای او را گرفته است. چه کسی انتظار داشت سعید مهری یا آرش رضاوند در این فصل چنین فرمی داشته باشند؟ چه کسی توقع داشت جعفر سلمانی تا این اندازه در استقلال بدرخشد؟ چه کسی در شروع فصل فکر می‌کرد ارسلان مطهری این همه گل برای تیم بزند؟ استقلال اما در خلاف مسیر پیش‌بینی‌ها قدم برداشته است.

آن پنالتی خبرساز

شاید بزرگ‌ترین نکته حاشیه‌ای دیدار استقلال و هوادار، پنالتی سیدحسین بود. ضربه‌ای که به سبک جورجینیو زده شد تا این بازیکن را به فهرست سنگربان‌های گلزن فوتبال ایران اضافه کند. تصمیمی که البته با رضایت ساپینتو روبه‌رو نشد و جالب اینکه تک تک بازیکنان استقلال نیز به خاطر این اتفاق در میکسدزون از بازیکنان و مربی هوادار عذرخواهی کردند. با این حال سیدحسین با این حرکت، روحیه خوبش را نشان داد. او یکی از بهترین فصل‎هایش در فوتبال ایران را سپری می‌کند و حالا یک هدیه فراموش‌نشدنی از هم‌تیمی‌ها گرفته است.