پاکو کولاک کرد

پرتماشاگرترین بازی این فصل فوتبال ایران، نبرد تراکتور و سپاهان بود. شاید این بازی به لحاظ رده جدولی، خیلی هم برای تراکتور تفاوتی ایجاد نمی‌کرد اما جو فوق‌العاده‌ای که طرفداران این تیم به وجود آوردند، دیگر عملا راهی به جز برد مقابل پاکو و شاگردها باقی نگذاشته بود. این بازی حساس و مهیج، سرانجام به سود قرمزهای تبریز تمام شد. آنها توانستند بعد از مدت‌ها، صدرنشین لیگ برتر را شکست بدهند و انتقام باخت در بازی رفت را نیز از سپاهان بگیرند. نتیجه‌ای که سرخابی‌های پایتخت نیز به شدت از آن استقبال کردند.

آریا رهنورد

 

یک مثلث رویایی

تراکتور در این فصل ویژگی‌های مثبت زیادی دارد اما یکی از جالب‌توجه‌ترین نکات در مورد این تیم، سه بازیکن خارجی در خط میانی‌اش هستند. در مرکز زمین، گوستاوو واگنین و صفا هادی دیده می‌شوند و جلوتر از آنها نیز ریکاردو آلوز حضور دارد. اتفاقا گل تراکتور در این بازی حساس نیز به کمک همین خارجی‌ها به دست آمد. ریکاردو با یک پاس تماشایی گوستاوو را صاحب توپ کرد و واگنین نیز توانست برای تیمش پنالتی بگیرد. این نفرات در کنار هم، خریدهای بسیار خوبی برای تراکتور بوده‌اند. هر سه بازیکن اولین فصل حضورشان در فوتبال ایران را سپری می‌کنند اما بسیار خوب توانسته‌اند در فوتبال تبریز جا بیفتند. سپاهانی‌ها انتظار داشتند خریدهایی مثل مانوئل فرناندز، الویس کامسوبا و کاتاتو نیز همین تاثیر را روی تیم بگذارند اما این اتفاق رخ نداده است. در زمینه درخشش مهره‌های خارجی در رقابت‌های این فصل لیگ برتر، تراکتور سرآمد بوده و به خوبی توانسته از این نفرات در ترکیب تیمش استفاده کند. نفراتی که موجب شده‌اند تیم تبریزی صاحب یکی از بهترین خطوط هافبک رقابت‌های این فصل لیگ برتر شود .

همچنان شانس اول

سپاهان برای اولین بار در نیم‌فصل دوم لیگ برتر شکست خورد اما این شکست، هنوز نتایج فوق‌العاده این فصل تیم مورایس را تحت‌الشعاع قرار نمی‌دهد. تیمی که به ازای هر بازی در این فصل حتی بیشتر از دو امتیاز به دست آورده است. حتی با وجود این شکست، سپاهان هنوز شانس اول قهرمانی به شمار می‌رود. شاید تنها بازی سخت این تیم در پنج هفته باقی‌مانده لیگ، دیدار هفته بعدی با مس رفسنجان باشد که آن هم یک مسابقه خانگی است. اگر سپاهان مس را شکست بدهد، چهار حریف بعدی این تیم ملوان، مس کرمان، پیکان و نفت مسجدسلیمان هستند. چهار تیمی که بعید به نظر می‌رسد برای مورایس و تیمش دردسر درست کنند. سپاهان حتی شانس بسیار خوبی برای بالا بردن تفاضل گلش در لیگ برتر خواهد داشت. در نتیجه این تیم هنوز شانس اول قهرمانی به شمار می‌رود. با این حال نکته مهم این است که آنها بتوانند واکنش خوبی به این شکست نشان بدهند. معمولا تیم‌هایی که برای مدت زیادی شکست نمی‌‌خورند، به محض روبه‌رو شدن با اولین باخت دچار بحران می‌شوند و این مساله‌ای است که تیم مورایس باید آن را حل کند. از یاد نبریم که دو حریف جدی این تیم در مسیر قهرمانی دو هفته بعد باید در یک نبرد مستقیم روبه‌روی هم قرار بگیرند. پس حتی با وجود این باخت، سپاهان هنوز شانس اول فتح جام به حساب می‌آید.

تاثیر مربی بزرگ

رضا اسدی شاید فوتبالیست جوانی نباشد اما بدون شک پدیده این فصل لیگ برتر است. چطور ممکن است بازیکنی بعد از یک فصل افتضاح، این‌چنین اوج بگیرد و در صدر جدول گلزنان فصل نیز دیده شود؟ ورود پاکو خمز و تغییر پست رضا اسدی، این بازیکن را صاحب کیفیت متفاوتی کرده است. قبل از این مربیان زیادی با رضا کار کردند اما هرگز نمی‌دانستند او از چه قابلیت‌های هجومی و چه کیفیتی در گلزنی برخوردار است. خمز اما به سرعت این استعداد را کشف کرد و حتی در حضور مهاجمی مثل عباس‌زاده، این بازیکن را از ابتدا به عنوان تک مهاجم تیم به زمین فرستاد. اسدی نیز با گلزنی دوباره جواب خوبی به اعتماد سرمربی اسپانیایی داد. به نظر می‌رسد حتی قلعه‌نویی نیز می‌تواند برای خط حمله تیم ملی روی رضا حساب باز کند.

این جو باشکوه

مدت بسیار زیادی است که استادیوم آزادی را پر از تماشاگر ندیده‌ایم. هواداران تراکتور اما ورزشگاه یادگار را پر کردند تا شلوغ‌ترین بازی این فصل لیگ برتر ایران را رقم بزنند. کاری که فراموش‌نشدنی به نظر می‌رسید. حالا خود خمز هم قدرت واقعی هواداران تراکتور را دید. به نظر می‌رسد این تیم با این مربی و این وضعیت ورزشگاه، شانس خوبی برای موفقیت در فصل آینده فوتبال ایران خواهد داشت. البته چند نکته منفی مثل استفاده مداوم از لیزر نیز در ورزشگاه به چشم می‌خورد اما در مجموع همه چیز مثبت بود. آنقدر مثبت که حتی بازیکنان تیم سپاهان نیز از این جو به وجد آمده بودند و در پایان بازی از تماشاگران خودشان می‌خواستند که سپاهان را در دیدارهای بعدی مثل هواداران تراکتور تشویق کنند. این میزان استقبال، شور و حال تازه‌ای به فضای لیگ برتر ایران داد و به یک بازی مهم برای این فصل تبدیل شد.