نبرد صدرنشینی

نیم‌فصل اول لیگ برتر بیستم، فردا رسما در سیرجان به پایان خواهد رسید. برای مدت مدیدی، جدول لیگ شلوغی و آشفتگی زیادی داشت اما با انجام دیدار تیم‌های گل گهر سیرجان و پرسپولیس، همه تیم‌ها ۱۵ بازی در این فصل را پشت سر خواهند گذاشت. این بازی تعیین‌کننده قهرمان نیم‌فصل فوتبال ایران است. هر نتیجه‌ای به جز شکست پرسپولیس، تیم یحیی را به صدر جدول می‌رساند و در صورت شکست قرمزها در سیرجان، این تیم محرم نویدکیاست که قهرمان نیم‌فصل لقب می‌گیرد. برخوردهای امیر قلعه‌نویی و پرسپولیس، همیشه از جذابیت‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند. دیدار نهایی نیم‌فصل اول لیگ هم بدون تردید، یکی از همان نبردهای تماشایی خواهد بود.

آریا رهنورد

خاطره آخرین رویارویی با پرسپولیس، هنوز از ذهن امیر قلعه‌نویی بیرون نرفته است. فصل گذشته او و تیمش در ورزشگاه نقش جهان، روبه‌روی قرمزها در زمین مسابقه حاضر نشدند و همان اتفاق، دومینوی سقوط سپاهان را در کورس قهرمانی رقم زد. باشگاه اصفهانی پس از آن ماجرا دیگر به شرایط سابق برنگشت و اوضاع برایش هرگز بهتر نشد. به نظر می‌رسید سپاهان برای تبرئه در آن پرونده شانس دارد اما انتشار صحبت‌های قلعه‌نویی از راهروی استادیوم، شرایط را به نفع پرسپولیسی‌ها تغییر داد و در نهایت این باشگاه، برنده رای آن پرونده جنجالی شد. حالا امیر انگیزه‌های زیادی برای ایستادن روبه‌روی این حریف دارد. او در آخرین بازی برگزارشده‌اش با پرسپولیس، این تیم را در استادیوم آزادی با سپاهان شکست داده است. آخرین نبرد او با یحیی گل‌محمدی نیز یک مسابقه فوق‌العاده جذاب بین سپاهان و شهرخودرو بود که با چاشنی اعتراض شدید هر دو نفر به داوری، در نهایت با نتیجه مساوی به پایان رسید. این بازی برای هر دو مربی، فراتر از یک نبرد معمولی به نظر می‌رسد. قلعه‌نویی که این روزها دوباره اسمش در نزدیکی استقلال شنیده می‌شود، به خوبی می‌داند که اگر برنده این نبرد باشد و قهرمانی نیم‌فصل را از پرسپولیس بگیرد، نظر مثبت هواداران آبی را جلب خواهد کرد. از سوی دیگر یحیی هم به هر قیمتی به دنبال قهرمانی نیم‌فصل خواهد بود. این اولین بار است که او از شروع یک فصل سرمربی پرسپولیس بوده و قهرمانی نیم‌فصل با شکست دادن موفق‌ترین مربی ایرانی لیگ برتر، یک دستاورد ویژه برای این مربی تلقی خواهد شد.

پرسپولیس در حالی به مصاف گل گهر سیرجان می‌رود که در چهار دیدار گذشته‌اش نتیجه‌ای به جز پیروزی به دست نیاورده است. این تیم پس از شکست در اراک، متحول شد و در چهار بازی متوالی ماشین‌سازی، تراکتور، مس رفسنجان و پیکان را از پیش رو برداشت. پرسپولیس در سه نبرد از این چهار مسابقه کلین‌شیت کرده و به لحاظ دفاعی، آمار درخشانی داشته است. آنها همچنان صاحب بهترین خط دفاعی لیگ برتر هستند و حالا از شانس خوبی برای صدرنشینی نیم‌فصل برخوردارند. تیم امیر قلعه‌نویی در چهار جدال اخیرش، دو بار برنده بوده و جالب اینجاست که هر دو پیروزی را در نبردهای خارج از خانه به دست آورده است. این تیم در دو نبرد خارج از خانه اخیر با نساجی و سایپا همه امتیازهای ممکن را به دست آورده اما نتوانسته در خانه خودش، تراکتور و نفت مسجدسلیمان را شکست بدهد. آنها این فصل فقط دو بار در سیرجان برنده‌ شده‌اند. سپاهان و شهرخودرو تنها تیم‌هایی هستند که در زمین گل گهر به این تیم باخته‌اند. از آخرین برد خانگی ژنرال و پسرها نیز، زمان بسیار زیادی می‌گذرد. در لیگ برتر بیستم، گل‌گهر در فاز هجومی بهتر از پرسپولیس ظاهر شده و دو گل بیشتر از این حریف به ثمر رسانده است. در خط دفاعی اما آمار تیم یحیی به مراتب بهتر بوده است. قرمزها در این فصل فقط هشت گل دریافت کرده‌اند اما گل گهر در 14 هفته گذشته، 13 گل خورده است. روبه‌رو شدن علیرضا حقیقی با تیم سابقش، می‌تواند یکی از جذابیت‌های این جدال باشد اما حقیقت آن است که علیرضا در چند بازی گذشته حتی روی نیمکت این باشگاه هم حضور نداشته و احتمال می‌رود که در نیم‌فصل از فهرست نفرات تیم قلعه‌نویی جدا شود. حقیقی در مجموع فصل خوبی را در سیرجان تجربه نکرده و در چند هفته گذشته جایش را به مهرداد بشاگردی داده است.

خاطره آخرین رویارویی با پرسپولیس، هنوز از ذهن امیر قلعه‌نویی بیرون نرفته است. فصل گذشته او و تیمش در ورزشگاه نقش جهان، روبه‌روی قرمزها در زمین مسابقه حاضر نشدند و همان اتفاق، دومینوی سقوط سپاهان را در کورس قهرمانی رقم زد

بزرگ‌ترین نگرانی برای گل گهر در آستانه دیدار خانگی با پرسپولیس، غیبت بهترین گل‌زن فصل این باشگاه خواهد بود. گادوین منشا در دیدار با نساجی قائمشهر، یک گل حساس و حیاتی برای تیمش به ثمر رساند اما به خاطر شادی عجیبی که بعد از زدن آن گل انجام داد، به صورت موقت از حضور در دیدارهای لیگ برتر محروم شد تا مسابقه با پرسپولیس را از دست بدهد. در مقابل خبر خوب برای سرخ‌ها، بازگشت محمدحسین کنعانی‌زادگان است.

بازیکنی که احتمالا پس از چند هفته، دوباره در ترکیب ثابت تیمش آفتابی خواهد شد. در سیرجان، همه چیز برای برگزاری یک بازی دلچسب و تماشایی آماده به نظر می‌رسد. هر دو تیم هم آماده هستند تا راه‌شان را به طرف پیروزی هموار کنند. شطرنج امیر و یحیی، بدون هیچ شک و تردیدی لحظه‌های جذاب زیادی را به وجود خواهد آورد.