آریا طاری

فصل گذشته، صدرنشینی استقلال با حواشی بزرگ و ناخوشایندی گره خورد و سرمربی تیم صدرنشین، ایران را به مقصد ایتالیا ترک کرد تا آبی‌ها دیگر تحت هیچ شرایطی تا پایان فصل به رده اول جدول برنگردند. این بار اما دیگر خبری از جدایی سرمربی نیست و آبی‌ها به هر قیمتی می‌خواهند این جایگاه را برای مدت بیشتری حفظ کنند. آنها به لطف تفاضل گل بهتر نسبت به نفت در بالاترین رده جدول دیده می‌شوند و در صورت پیروزی در دومین دیدار متوالی خارج از خانه، می‌توانند در همین جایگاه بمانند.

استقلال در مسابقه فردا، روبه‌روی تیمی قرار می‌گیرد که از شروع فصل تا امروز برنده هیچ مسابقه‌ای نبوده است. تیمی که دو هفته قبل با تست‌های مثبت کرونا در اردویش درگیر شد و با یک ترکیب ناقص روبه‌روی شهرخودرو قرار گرفت و هفته گذشته نیز مسابقه‌اش برابر پرسپولیس، سرنوشتی به جز لغو شدن نداشت. ذوبی‌ها فصل عجیبی را با رحمان رضایی پشت سر گذاشته‌اند. یک فصل با سه تساوی و دو شکست در پنج مسابقه که تقریبا در همه آنها جنجال‌های داوری حرف اول را زده است. آنها چند بار در آستانه پیروزی با اشتباه‌های شوکه‌کننده داور روبه‌رو شده‌اند و به همین خاطر، شانس پیروزی را از دست داده‌اند. تیم رحمان در این پنج هفته فقط چهار گل به ثمر رسانده و از نظر هجومی، شرایط خوبی را تجربه نمی‌کند. آنها در دفاع نیز هفت گل دریافت کرده‌اند و به صورت مشترک با سه تیم دیگر، صاحب دومین خط دفاعی ضعیف این فصل به شمار می‌روند. ذوب قبل از جدال فردا با استقلال، استراحت بیشتری داشته اما به لحاظ روحی، وضعیت آبی‌ها به مراتب بهتر به نظر می‌رسد. تیم فکری با شکست دادن شهرخودرو در مشهد، صدرنشینی در جدول رده‌بندی را تجربه کرده و میانگین امتیازی‌اش به دو امتیاز به ازای هر مسابقه نزدیک شده است. استقلال در شروع فصل با بردن دیدارهای خارج از خانه کمی مشکل داشت اما بالاخره در سومین دیدار خارج از خانه فصل برنده شد تا این مانع را هم از مسیرش بردارد. نکته جالب توجه در مورد جدال قبلی این تیم، درخشش یک مهره جوان در استقلال بود. سبحان خاقانی با اعتماد محمود فکری در ترکیب قرار گرفت و اولین گل‌اش برای استقلال را هم به ثمر رساند. بازیکنی که حالا انتظار می‌رود همچنان در ترکیب فیکس تیم بماند و به درخشیدن در اولین بازی‌ها با پیراهن آبی ادامه بدهد.

بازگشت هروویه میلیچ به ترکیب ثابت استقلال، یک اتفاق کاملا محتمل برای مسابقه فردا خواهد بود. محمد نادری هم همانند چند مهره دیگر تیم، با مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کند و احتمالا به این نبرد نمی‌رسد. برخورد رشید مظاهری با تیمی که سال‌ها در آن عضویت داشته، یکی از ماجراهای جالب توجه دیگر این مسابقه به شمار می‌رود. رشید در چندین فصل متوالی، یکی از بهترین‌ و کلیدی‌ترین مهره‌های ذوب بود و در موفقیت‌های این باشگاه در جام حذفی نیز سهمی انکارنشدنی داشت. او خیلی زود در استقلال هم به یک بازیکن محبوب و موفق تبدیل شده است. ستاره‌ای که در جدال هفته گذشته با شهرخودرو نیز دو مهار تماشایی داشت و باز هم اجازه نداد که مهره‌های حریف، دروازه استقلال را باز کنند. به نظر می‌رسد محمود فکری حالا دیگر فاصله زیادی با شناختن ترکیب اصلی تیمش ندارد. اگر مهره‌های مصدومی مثل وریا، شیخ و قایدی نیز برگردند، استقلال به مرور زمان کامل‌تر خواهد شد. این باشگاه نسبت به چند فصل گذشته، شروع به مراتب بهتری را تجربه کرده و این می‌تواند برگ برنده مهم این تیم در لیگ بیستم باشد. آبی‌ها در صورت برنده شدن در جدال فردا، از هفت امتیاز به 14 امتیاز می‌رسند و در مسیری استاندارد برای قهرمانی لیگ برتر قرار می‌گیرند. در فوتبال ایران میانگین دو امتیاز در هر بازی در همه فصل‌ها برای قهرمانی کافی بوده و هرگز تیمی با این میانگین امتیازگیری در یک فصل، در رده‌ای پایین‌تر از رده اول قرار نگرفته است.

استقلال تا امروز خوب نتیجه گرفته و حالا همه هواداران این باشگاه انتظار دارند که تیم محبوب‌شان، کمی هم «بهتر» فوتبال بازی کند. نمایش‌های این تیم در لیگ بیستم هنوز کاملا امیدوارکننده نبود اما نشانی از پیشرفت در بازی تیم فکری دیده می‌شود. آنها نسبت به شروع فصل، کمی بهتر شده‌اند اما هنوز باید روی سرعت این پیشرفت، کمی بیشتر کار کنند. اگر استقلال بازی زیبا و هیجان‌انگیز را هم به این نتایج خوب اضافه کند، همه هوادارها را از خودش راضی خواهد کرد. استقلال، مشهد را با دست پر ترک کرده و حالا در اصفهان هم یک ماموریت دشوار در پیش دارد. بردن دو دیدار متوالی خارج از خانه، یک دستاورد قابل توجه برای این تیم خواهد بود. هفته نهم فصل گذشته در تبریز، اولین جایی بود که آبی‌ها موفق شدند دو دیدار خارج از خانه متوالی را با پیروزی پشت سر بگذارند. آن روز، همان روزی بود که همه هواداران تیم به پروژه استراماچونی اعتماد کردند. شاید در اصفهان هم چنین سرنوشتی در انتظار محمود فکری و تیمش باشد.