آریا طاری

در شرایطی که سرمربی تیم ملی بزرگسالان هنوز معرفی نشده و هر روز گمانه‌زنی‌های تازه‌ای در خصوص ایرانی بودن یا نبودن این مربی شکل می‌گیرد، فدراسیون فوتبال اخیرا نام 6 نفر را برای هدایت تیم ملی امید رسانه‌ای کرده است. جالب اینکه تک تک این انتخاب‌ها در نوع خودشان عجیب به نظر می‌رسند و بعید است که از این فهرست، کسی بتواند تیم ملی امید را به المپیک ببرد. بعد از مهدوی‌کیا، این تیم برای مدت زیادی بلاتکلیف بوده و با این روند، انتظار رسیدنش به المپیک انتظاری بیش از حد به نظر می‌رسد.

همانند بسیاری دیگر از انتخاب‌های فدراسیون فوتبال، ماجرای انتخاب سرمربی تیم ملی امید در فدراسیون مهدی تاج نیز به درازا کشیده است. قبل از ورود تاج به فدراسیون، هدایت این تیم با مهدی مهدوی‌کیا بود اما فدراسیون جدید، قرارداد این مربی را تمدید نکرد و ظاهرا خود او نیز علاقه‌ای به کار کردن با این گروه مدیریتی نداشت. با این وجود انتظار می‌رفت تصمیم سریع‌تری برای تیم ملی امید گرفته شود. چراکه این تیم باید به زودی در رقابت‌های قهرمانی آسیا و مقدماتی المپیک به میدان برود. 6 گزینه معرفی شده برای هدایت این تیم اما کوچک‌ترین ارتباطی با هم ندارند. در حقیقت تنها شباهت این افراد با هم، ایرانی بودن‌شان است. در واقع این فهرست نشان می‌دهد که فدراسیون استراتژی یا نقشه راه مشخصی ندارد و صرفا روی انتخاب افراد تکیه می‌کند. معلوم نیست آنها به دنبال مربی پرتجربه هستند یا گزینه جوان می‌خواهند. معلوم نیست آنها قصد دارند به سراغ مربیانی با سابقه بروند یا نفراتی کم‌تجربه جذب کنند. فدراسیون صرفا نام 6 نفر را عنوان کرده است. این اتفاق در حالی رقم خورده که حکم مدیریت حبیب کاشانی بر این تیم نیز همچنان مورد تایید نهایی قرار نگرفته است. با این سطح از بلاتکلیفی، معلوم است که نباید امید چندانی به آینده امیدها داشته باشد.

جالب‌ترین نام حاضر در فهرست گزینه‌های فدراسیون، فرهاد مجیدی است. جالب اینکه مهدی تاج همین چند وقت قبل فرهاد را گزینه کار کردن در تیم ملی بزرگسالان دانسته بود. معلوم نیست این فهرست شوخی است یا جدی اما مگر می‌شود یک نفر همزمان هم گزینه کار کردن در تیم ملی بزرگسالان باشد و هم تیم ملی امید؟ یعنی از یک طرف باور دارید که مجیدی توانایی هدایت تیم بزرگسالان را دارد و از سوی دیگر او را در فهرست هدایت امیدها قرار می‌دهید؟ ظاهرا مهدی تاج از یاد برده که فرهاد زمانی سرمربی تیم ملی امید بوده و با چه شرایطی از این تیم جدا شده است. او هرگز با دخالت‌های فنی در کارش کنار نیامد و از این تیم جدا شد. آن روزها فرهاد سابقه سرمربیگری نداشت اما بعد از آن با استقلال به قهرمانی لیگ برتر رسید و راهی یک لیگ خارجی هم شد.

چرا در چنین شرایطی فدراسیون توقع دارد مجیدی تیم اماراتی را رها کند و به ایران بیاید؟ محرم نویدکیا یکی دیگر از گزینه‌های هدایت این تیم به شمار می‌رود. کسی که فقط در سپاهان سرمربی بوده و طبیعتا تجربه خاصی برای انتقال به بازیکنان جوان تیم ملی امید ندارد. درست مثل سعید دقیقی که ظاهرا به واسطه موفقیت همین فصل در لیگ یک، گزینه کار کردن در این تیم شده است. این اسم هم کاملا تزئینی به نظر می‌رسد. چراکه مدیران فدراسیون فوتبال ایران خیلی خوب می‌دانند دقیقی پروژه صعود شمس آذر به لیگ برتر را رها نمی‌کند تا سرمربی تیم ملی امید شود. دقیقی سابقه مدیریت در فوتبال را هم دارد اما فعلا دغدغه‌اش صعود به لیگ برتر است. با این وجود سوال بزرگ اینجاست که در همین یک فصل مربیگری، فدراسیون چطور تشخیص داده که دقیقی آمادگی لازم برای کار کردن در چنین سطح دشواری را دارد؟ نام وحید هاشمیان هم در بین گزینه‌ها دیده می‌شود. مردی که روی نیمکت تیم ملی حضور داشت و با همه مشکلات مالی دوران ویلموتس و اسکوچیچ ساخت اما ناگهان در آستانه جام جهانی شغلش را از دست داد. واقعا فدراسیون فوتبال توقع دارد که بعد از آن رفتار عجیب و زشت، هاشمیان دوباره پیشنهاد آنها را بپذیرد و این بار تیم ملی امید را هدایت کند؟ قرار دادن رسول خطیبی در این فهرست هم جالب است. مردی که این اواخر مربیگری را رها کرده و به مدیریت روی آورده است. از همه جالب‌تر اما قرار دادن نام حمید درخشان در فهرست مربیان مدنظر فدراسیون برای تیم ملی امید است. به نظر می‌رسد از این لیست تنها کسی که پیشنهاد فدراسیون را چشم‌بسته قبول می‌کند درخشان باشد. مردی که بهترین کمکش به پرسپولیس در آخرین مقطع مربیگری در این تیم، جدایی از باشگاه بود!

این اصلا تصادفی نیست که امیدها همیشه در حسرت المپیک به سر می‌برند. مجموعه تصمیم‌هایی که برای این تیم گرفته شده همیشه ناامیدکننده بوده و حالا زمانی برای از راه رسیدن یک تصمیم ناامیدکننده دیگر است. از این فهرست، مردی برای رساندن ایران به المپیک خارج نخواهد شد.