نجابت جواب نمی‌دهد!

حدود یک هفته پس از صعود تیم ملی به دور نهایی مرحله انتخابی جام جهانی، دراگان اسکوچیچ روبه‌روی دوربین‌های تلویزیونی صحبت‌های جالبی بر زبان آورد. صحبت‌هایی که نشان می‌دهند او به شدت آماده ادامه همکاری با فدراسیون فوتبال است و ظاهرا فدراسیون، تمایل چندانی به این همکاری ندارد. رییس سابق فدراسیون فوتبال، بارها از مارک ویلموتس به عنوان یک مربی «نجیب» نام برد و بعدها فهمید که مرتکب چه اشتباهی شده است. حالا که ظاهرا یک سرمربی «نجیب» هم گیرمان آمده، متوجه شده‌ایم که ظاهرا نجابت برای یک مربی در ایران، انتخاب چندان درستی نیست!

آریا طاری

در تیررس سرخابی‌ها

اولین نکته مهمی که اسکوچیچ در این مصاحبه به زبان آورد، ماجرای پیشنهاد باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به این مربی بود. ظاهرا آبی‌ها قبل از فرهاد و قرمزها قبل از یحیی، به دنبال جذب اسکوچیچ بودند اما این اتفاق در نهایت عملی نشد. شاید اگر او برای مدتی به یکی از این دو تیم می‌رفت و خودش را در این باشگاه‌ها اثبات می‌کرد، حضورش در تیم ملی با اقبال بیشتری روبه‌رو می‌شد اما به هر حال او بدون سابقه هدایت بزرگ‌ترین باشگاه‌های فوتبال ایران، سرمربی تیم ملی شد و همین موضوع در ابتدا، انتقادهایی را علیه این مربی رقم زد.

اسکوچیچ اصلا به جار و جنجال علاقه‌ای ندارد. او به گفته خودش نه یک سیاستمدار است و نه می‌خواهد با ترحم روبه‌رو شود. اسکو می‌خواهد مثل یک مربی حرفه‌ای کارش را انجام بدهد و اگر فدراسیون به هر دلیلی خواهان ادامه این همکاری نیست، باید این مطلب را با او در میان بگذارد

سکوت به سبک اسکو

اسکوچیچ در همه این مدت، جواب هیچ انتقادی را نداد و تصمیم گرفت تنها سکوت کند. او هرگز روحیه‌ای تهاجمی نداشته و به دنبال حمله کردن به منتقدانش نبوده است. با این حال این ویژگی به معنای «ندیدن و نشنیدن» نیست. اسکو در برنامه فوتبال برتر، نشان داد که اتفاقا خیلی خوب انتقادها را شنیده است. او البته باز هم از یک پاسخ تند برای چهره‌هایی مثل علیرضا منصوریان یا مجید جلالی طفره رفت اما به شکل کنایه‌آمیزی نشان داد که متوجه محتوای صحبت‌های آنها شده است. او به مجید جلالی یادآوری کرد که همین تیم با همین ستاره‌ها، در دور رفت این مرحله چه نتایج اسفباری گرفته است.

 سهم قابل ملاحظه‌ای داشتم

خیلی‌ها حالا از این نسل تیم ملی به عنوان نسل طلایی یاد می‌کنند اما اسکوچیچ معتقد است که همین چند ماه قبل، هیچ‌کس با این عبارت درباره این نسل صحبت نمی‌کرد. البته که این مربی، نقش کلیدی بازیکنان را در بردن این چهار بازی زیر سوال نمی‌برد اما تاکید دارد که نقش قابل ملاحظه‌ای در این صعود داشته است. چراکه به سختی کار کرده و قطعه‌های پازل را برای این موفقیت در کنار هم قرار داده است. از نگاه دراگان اسکوچیچ، بازیکنان زیربنای اصلی موفقیت تیم ملی محسوب می‌شوند اما بدون یک سرمربی خوب و پرانگیزه، این تیم شانسی برای رسیدن به موفقیت ندارد. او به همه یادآوری کرده که برای رسیدن تیم به این جایگاه، زحمات زیادی در 15 ماه گذشته کشیده است.

رابطه احساسی با ستاره‌ها

شاید رابطه اسکوچیچ با چند ستاره بزرگ تیم، آنقدر هم رویایی نباشد اما او درباره خیلی از نفرات تیم، با احساسات جالبی صحبت می‌کند. دراگان وحید امیری، احمد نوراللهی و مهدی قایدی را مثل پسرانش می‌داند و معتقد است آنها می‌توانند الگوهای خوبی برای همه فوتبالیست‌های ایرانی باشند. او به ویژه در مورد وحید امیری، با علاقه عجیبی صحبت می‌کند و تاکید دارد که اگر سه وحید امیری در زمین داشته باشد، دیگر با هیچ اضطرابی روبه‌رو نخواهد شد. به نظر می‌رسد رابطه او با اکثریت نفرات تیم ملی، رابطه بسیار خوبی است اما شاید چند بازیکن بزرگ و باتجربه، چندان از شرایط فعلی راضی به نظر نرسند!

اسکوچیچ آماده است، فدراسیون چطور؟

برخلاف چیزهایی که در مورد پایان قرارداد اسکوچیچ و فدراسیون گفته می‌شود، اسکوچیچ به گفته خودش تا سال 2023 با تیم ملی قرارداد دارد. به گفته او، با توجه به چهار برد متوالی تیم ملی در دیدارهای رسمی و صعود به مرحله بعدی، دیگر نیازی به تمدید قرارداد نیست و این قرارداد به صورت خودکار تمدید شده است. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که روسای فدراسیون با قاطعیت از پایان زمان قرارداد قبلی این مربی صحبت می‌کنند. بدون تردید ظرف روزهای آینده، حقیقت این ماجرا مشخص خواهد شد. اگر قرار است فدراسیون بابت پایان همکاری یک غرامت سنگین به این مربی بدهد، طبیعتا موضع مدیران تصمیم‌ساز فوتبال ایران در مورد فسخ قرارداد تغییر خواهد کرد.

اینجا نجابت جواب نمی‌دهد!

اسکوچیچ اصلا به جار و جنجال علاقه‌ای ندارد. او به گفته خودش نه یک سیاستمدار است و نه می‌خواهد با ترحم روبه‌رو شود. اسکو می‌خواهد مثل یک مربی حرفه‌ای کارش را انجام بدهد و اگر فدراسیون به هر دلیلی خواهان ادامه این همکاری نیست، باید این مطلب را با او در میان بگذارد. او خودش را یک مربی «نرمال» می‌داند که نمی‌تواند در حوزه‌ای فراتر از مسئولیت‌های همیشگی‌اش کار کند.

شاید اگر این مرد کروات کمی بیشتر اهل جنجال بود، کمی بیشتر در رسانه‌ها دعوا به راه می‌انداخت و علیه فدراسیون سروصدا می‌کرد، امروز پیشنهاد تمدید قرارداد با رقم بیشتر روی میز او قرار داشت. ظاهرا اینجا نجابت در نهایت به ضرر مربی‌ها تمام می‌شود.