پیچیده‌ترین صعود تاریخ!

فاصله هوایی ایران و قطر، حدود ۹۰ دقیقه است اما تیم ملی برای قرار گرفتن در فهرست این پرواز، باید ماه‌ها به سختی تلاش کند. ایران با چهار پیروزی متوالی، از دور پیش‌مقدماتی عبور کرد اما حالا مرحله نهایی از دور مقدماتی، در انتظار فوتبال ایران خواهد بود. آن‌چه شرایط را برای تیم ملی به شدت دشوار می‌کند، احتمال از دست رفتن دوباره میزبانی است. در حقیقت تیم ملی در شرایطی برای رسیدن به جام جهانی آماده می‌شود که در دور مقدماتی، فقط و فقط مقابل کامبوج «میزبان» بوده است!

آریا طاری

سخت‌ترین گروه، ساده‌ترین گروه

با توجه به رنکینگ فیفا، تیم ملی تحت هیچ شرایطی با «ژاپن» همگروه نخواهد شد. چراکه هر دو تیم در سید اول مسابقات قرار گرفته‌اند. بدون تردید این اتفاق یک امتیاز برای فوتبال ایران خواهد بود. با این وجود هنوز رقبای سرسخت زیادی هستند که در این مرحله انتظار ایران را می‌کشند. ایران از بین کره جنوبی و استرالیا، با یک تیم همگروه خواهد شد. البته که استرالیا هم حریف خوش‌یمنی برای فوتبال ایران است اما کره جنوبی با توجه به نتایج این سال‌ها، قرعه مناسب‌تری برای ایران خواهد بود. تیم ملی باید از بین عربستان و امارات هم با یک تیم همگروه شود. بدون تردید از بین این دو تیم، امارات قرعه ایده‌آل‌تری است. چراکه عربستان با هروه رنار، تیم منظم و جذابی ساخته است. سید بعدی با حضور همزمان عراق و چین ساخته می‌شود. در این سید، چین انتخاب ایده‌آل‌تری برای ایران است. چراکه عراقی‌ها در مرحله قبلی سرسختی‌شان را به نمایش گذاشتند. در سید بعدی، یک تیم از بین عمان و سوریه با فوتبال ایران روبه‌رو می‌شود. عمان با هدایت برانکو، تیم خطرناکی است و اینجا هم سوریه، انتخاب مناسب‌تری برای یوزها به شمار می‌رود. سید پایانی هم با حضور ویتنام و لبنان ساخته می‌شود. بین این دو تیم، تفاوت چندانی وجود ندارد اما شاید ویتنام، گزینه مطلوب‌تری برای ایران باشد. در نتیجه، قرار گرفتن در یک گروه با کره جنوبی، امارات، چین، عمان و ویتنام، بهترین گروه ممکن را برای تیم ملی می‌سازد و همگروه شدن با استرالیا، عربستان، عراق، عمان و لبنان سخت‌ترین گروه برای این تیم است. به احتمال بسیار زیاد گروه نهایی تیم ملی چیزی بین این دو خواهد بود.

یکی از نگرانی‌ها در مورد تیم ملی، وضعیت نیمکت این تیم است. قرارداد دراگان اسکوچیچ رسما به پایان رسیده و هنوز آینده او مشخص نیست. تا شروع دور نهایی، زمان زیادی نداریم و نباید این زمان را به راحتی از دست بدهیم

برنامه بازی‌ها

این مرحله از دور مقدماتی، یازدهم شهریورماه آغاز خواهد شد. یازدهم شهریورماه، ایران باید با یک حریف از بین عمان و سوریه مسابقه بدهد و پنج روز بعد، یک حریف از بین عراق و چین در انتظار تیم ملی خواهد بود. در حقیقت شروع ایران در این مرحله، شروع نسبتا سبکی است و فشار زیادی در شروع به این تیم نخواهد آمد. اواسط مهر هم، ایران باید دو مسابقه دیگر برگزار کند. تیم ملی پانزدهم مهر با یک تیم از بین عربستان و امارات و بیستم مهر با یک حریف از بین استرالیا و کره جنوبی مسابقه می‌دهد. نفس‌گیرترین دیدارهای تیم ملی در واقع در مهرماه برگزار خواهند شد. بیستم آبان هم دور رفت این مرحله رسما با روبه‌رو شدن تیم ملی با یک حریف از بین ویتنام و لبنان به پایان می‌رسد. این بازی‌ها تا نهم فروردین ادامه خواهد داشت. نهم فروردین 1401 پرونده این مرحله رسما بسته می‌شود. اگر ایران در رده‌های اول یا دوم گروه قرار بگیرد، مستقیما به جام جهانی می‌رسد و اگر در رده سوم گروه بایستد، باید برای مسابقه پلی‌آف آماده شود. به نظر می‌رسد برنامه این نبردها برای تیم ملی ایده‌آل است. چراکه این برنامه با بازی‌های نسبتا ساده شروع می‌شود و به مرور زمان به جدال‌های سخت خواهد رسید.

ایران، تیم بدون مربی

یکی از نگرانی‌ها در مورد تیم ملی، وضعیت نیمکت این تیم است. قرارداد دراگان اسکوچیچ رسما به پایان رسیده و هنوز آینده او مشخص نیست. تا شروع دور نهایی، زمان زیادی نداریم و نباید این زمان را به راحتی از دست بدهیم. ایران قبل از شروع دور پیش مقدماتی، زمان بسیار زیادی را برای انتخاب ویلموتس هدر داد و با آن انتخاب فاجعه‌بار، در یک قدمی حذف قرار گرفت. اگر قرار است دوباره دست به چنین اشتباهی بزنیم، این بار دیگر ممکن است هیچ شانسی برای صعود تیم ملی وجود نداشته باشد. در این مرحله، دیگر هیچ لغزشی از سوی تیم ملی پذیرفتنی نخواهد بود.

میزبانی از دست رفته

از آن‌جایی که قرار است در این مرحله از مقدماتی از کمک‌داور ویدئویی استفاده شود، به احتمال زیاد تیم ملی شانسی برای میزبانی این مرحله هم نخواهد داشت. شنیده می‌شود ای.اف.سی همین حالا دو کشور عربستان و امارات را به عنوان میزبان انتخاب کرده است. تجربه نشان می‌دهد برگزاری رقابت‌ها به صورت متمرکز برای فوتبال ایران بد نیست اما اینکه در این مسیر سرنوشت‌ساز حتی یک میزبانی هم نداشته باشیم، حقیقتا ناراحت‌کننده است. در هیچ دوره‌ای از تاریخ، تیم ملی تا این اندازه برای صعود به یک دوره از جام جهانی با مشکلات گسترده روبه‌رو نبوده است.