جیمی لنیستر در تهران!

پایان قصه‌های فانتزی در مورد زیدان، مورینیو و دیگران، آغاز حقیقت در مورد آینده تیم ملی بود. همه می‌دانستند که قرار نیست نیمکت این تیم به یک چهره اسطوره‌ای در دنیای فوتبال سپرده شود. از طرفی زمزمه‌هایی در مورد انتخاب مربی ایرانی نیز وجود داشت اما فدراسیون نمی‌توانست گزینه ایده‌آلی در داخل ایران برای هدایت تیم ملی پیدا کند. حالا به نظر می‌رسد توافق‌های اولیه با گزینه مدنظر فدراسیون فوتبال صورت گرفته و سرمربی تیم ملی مراکش، دیر یا زود هدایت ایران را بر عهده خواهد گرفت.

آریا رهنورد

یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های حاضر در جایگاه ویژه استادیوم دیدار تیم ملی با ژاپن در جام ملت‌های آسیا، حالا گزینه جدی سرمربیگری ایران به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد «هروه رنار» از همان روزها با پیشنهاد هدایت تیم ملی روبه‌رو شده بود و برای بررسی بهتر این تیم، در ورزشگاه حضور داشت. جدال با سامورایی‌ها، آخرین مسابقه تیم ملی تحت هدایت کارلوس کی‌روش به شمار می‌رفت. رنار در حالی این مسابقه را از نزدیک تماشا کرد که هنوز سرمربی تیم ملی مراکش به شمار می‌رفت. او هنوز هم روی نیمکت شیرهای اطلس حضور دارد اما ظاهرا آماده است تا بعد از رقابت‌های جام ملت‌های آفریقای جنوبی، این تیم را به مقصد تازه‌ای ترک کند. رنار یک چهره جذاب برای دنیای فوتبال و یک مربی موفق با تخصص قهرمانی آفریقا به شمار می‌رود. مرد فرانسوی که فوتبالیست چندان شناخته‌شده‌ای نبود، پس از پایان دوران بازی در فوتبال فرانسه به عنوان مربی مشغول به کار شد. نقطه عطف دوران مربیگری او، با هدایت تیم ملی زامبیا در سال 2008 رقم خورد. او این کشور را برای اولین بار بعد از 14 سال به یک‌چهارم نهایی جام ملت‌ها رساند اما در نهایت از این تیم جدا شد و برای مدتی نیز هدایت آنگولا را پذیرفت. همین بازه زمانی کافی بود تا توجه فوتبال آفریقا به استانداردهای رنار جلب شود. او در سال 2011 به زامبیا برگشت و این تیم را برای اولین بار در تمام تاریخ، به قهرمانی جام ملت‌های آفریقا رساند. او با تقدیم این قهرمانی به قربانیان سانحه سقوط هواپیمای تیم ملی زامبیا در سال 1993 محبوبیت بیشتری در بین مردم این کشور پیدا کرد. بلافاصله بعد از این موفقیت چشمگیر، باشگاه سوشو در فرانسه به جذب هروه علاقه نشان داد و این مربی را به خدمت گرفت. سقوط با سوشو به دسته پایین‌تر در سایه مشکلات شدید مالی، جدایی رنار از این تیم را به همراه داشت. او که اساسا یک «مربی ملی» است این بار به آفریقا برگشت و روی نیمکت ساحل عاج نشست. رنار در ساحل عاج اولین مربی تاریخ فوتبال شد که دو دوره از جام ملت‌های آفریقا را با دو تیم مختلف فتح می‌کند. این نتیجه درخشان برای بازگشت او به فوتبال فرانسه کافی بود اما پس از رسیدن به تنها 13 امتیاز در 13 بازی با لیل، رنار دوباره ناکام شد و باز هم به یک کشور آفریقایی برگشت. این بار نوبت مراکش بود که در مسیر این مربی قرار بگیرد. 

یکی از سرشناس‌ترین چهره‌های حاضر در جایگاه ویژه استادیوم دیدار تیم ملی با ژاپن در جام ملت‌های آسیا، حالا گزینه جدی سرمربیگری ایران به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد «هروه رنار» از همان روزها با پیشنهاد هدایت تیم ملی روبه‌رو شده بود 

برای اولین بار از سال 1998، مراکشی‌ها توانستند با رنار خودشان را به جام جهانی برسانند. این بهترین اتفاق ممکن برای تیم ملی مراکش بود. آنها در دور نهایی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی، بدون گل خورده به روسیه رسیدند و صاحب بهترین خط دفاعی مرحله مقدماتی جام جهانی در تمام دنیا بودند. مراکش در اولین مسابقه مقابل ایران، شروع بسیار خوبی را رقم زد اما در نهایت با یک غافلگیری دیرهنگام، ناچار شد آن جدال را بدون امتیاز ترک کند. بدشانسی این تیم مقابل پرتغال نیز ادامه داشت. چراکه آنها موقعیت‌های گل‌زنی متعددی را برابر حریف اروپایی‌شان از دست دادند. بهترین نمایش مراکش اما در جدال پایانی مرحله گروهی برابر اسپانیا رقم خورد. خیلی‌ها مراکش را بدشانس‌ترین تیم تورنمنت می‌دانستند. تیمی که حتی می‌توانست به مرحله حذفی راه پیدا کند اما اسیر چند حادثه شده بود. در خود مراکش نیز مردم از عملکرد تیم راضی بودند اما انتقادهایی نیز از رنار به گوش می‌رسید. او به خاطر دعوت نکردن چند ستاره به خط حمله تیمش، تحت فشار قرار داشت و حتی با اتهام مالی از سوی چند ستاره دعوت نشده روبه‌رو شده بود. با این وجود فدراسیون فوتبال مراکش قرارداد این مربی را تا جام جهانی 2022 تمدید کرد. حتی با وجود این تمدید، زمزمه‌های جدایی رنار از مراکش پس از جام ملت‌های آفریقا به گوش می‌رسد. چراکه او به دنبال چالش دیگری برای خودش می‌گردد. مرد موفق فوتبال آفریقا شاید آینده‌اش را در قاره آسیا جست‌وجو کند. 

سبک مورد علاقه فوتبال رنار، به سبک محبوب کارلوس کی‌روش نزدیک است. او علاقه زیادی به فوتبال تدافعی و البته استفاده از ضدحملات دارد. شباهت رنار به «جیمی لنیستر» موجب مقایسه همیشگی او با کاراکتر جنگجوی سریال «بازی تاج و تخت» می‌شود. اگر این قرارداد امضا شود، فوتبال ایران در معرض یک انتخاب هیجان‌انگیز قرار خواهد گرفت. رنار با انگیزه و اشتیاق همیشگی‌اش می‌تواند دست به کاری بزند که نام کی‌روش در فوتبال ایران برای همیشه به فراموشی سپرده شود.