لطفا پوست بینداز!

حذف از مرحله گروهی شاید یک فاجعه نباشد اما حذف از مرحله گروهی به عنوان پیرترین تیم مسابقه‌ها اصلا اتفاق خوبی نیست. اینکه جوانگرایی نکنی، به مهره‌های جوان فرصت ندهی و درهای تیم ملی را روی نفرات جدید باز نکنی اما باز هم شکست بخوری، به خودی خود تلخ و ناراحت‌کننده به نظر می‌رسد. کاری که فوتبال ایران باید در مقطع فعلی انجام بدهد، یک پوست‌اندازی سریع است. ایران باید خودش را برای رقابت‌های سال آینده جام ملت‌ها و چهار سال آینده جام جهانی آماده کند. این تنها شانس فوتبال ایران خواهد بود.

آریا طاری

 

خط دروازه، اوضاع نگران‌کننده نیست

روی خط دروازه، اوضاع تیم ملی ایران اصلا نگران‌کننده نیست. تیم ملی استعدادهای زیادی دارد و شرایط خوبی را تجربه می‌کند. علیرضا بیرانوند البته رفته رفته به آخرین سال‌های دوران فوتبال نزدیک می‌شود اما گلر جوانی مثل پیام نیازمند نیز در اردوی تیم ملی حضور دارد. با توجه به اینکه پست دروازه‌بانی اساسا وابسته به شرایط سنی خاصی نیست، دلیلی برای نگرانی در این مورد در تیم ملی وجود نخواهد داشت. فعلا شرایط چندان بد نیست و می‌توان به آینده خط دروازه تیم ملی ایران امید داشت. در این پست رقابت بسیار نزدیکی بین چند سنگربان وجود دارد و به زودی چند گلر جوان هم به این رقابت اضافه خواهند شد.

با توجه به اینکه پست دروازه‌بانی اساسا وابسته به شرایط سنی خاصی نیست، دلیلی برای نگرانی در این مورد در تیم ملی وجود نخواهد داشت. فعلا شرایط چندان بد نیست و می‌توان به آینده خط دروازه تیم ملی ایران امید داشت

خط دفاع، وقت وداع

شجاع خلیل‌زاده در 33 سالگی، رامین رضاییان در 32 سالگی و احسان حاج‌صفی 32 ساله بازیکنانی هستند که نباید سهم زیادی از آینده تیم ملی ایران داشته باشند. به خصوص احسان که به نظر می‌رسد دیگر رمقی برای بازی کردن در تیم ملی ندارد. حتی مرتضی پورعلی‌گنجی 30 ساله نیز باید به آرامی در فهرست خروج از تیم ملی قرار بگیرد تا این جایگاه به نفرات جوان‌تر سپرده شود. در سمت راست خط دفاعی بازیکنی مثل صالح حردانی به کار تیم ملی خواهد آمد. در مرکز دفاع، مهره جوانی مثل سامان فلاح می‌تواند برای سال‌ها برای تیم ملی ایران بازی کند و در این تیم بدرخشد. در سمت چپ خط دفاعی نیز بازیکنانی مثل امید نورافکن و ابوالفضل جلالی برای تیم ملی ایده‌آل خواهند بود. جلالی تنها چند دقیقه در جام جهانی بازی کرد اما در یک بازی سخت و حساس روبه‌روی آمریکا بسیار درخشان بود و شاید اگر فرصت بیشتری برای بازی به دست می‌آورد، کارهای بزرگ‌تری نیز انجام می‌داد. شاید خود کارلوس کی‌روش نیز از اعتماد نکردن به این ستاره جوان در جام جهانی پشیمان باشد.

خط هافبک، تغییر حداقلی

به نظر می‌رسد بیشتر تغییرات تیم ملی مربوط به خط دفاعی خواهد بود. در مرکز زمین، ایران تیم نسبتا جوانی دارد و نفراتی مثل عزت‌اللهی می‌توانند برای سال‌های بیشتری در تیم بمانند. در بین هافبک‌های تیم ملی وحید امیری بازیکنی است که احتمالا دیگر در تیم ملی دیده نمی‌شود. فوتبالیستی که در جام جهانی نیز فرصتی برای عرض اندام به دست نیاورد. مصدومیت سنگین فصل گذشته امیری، او را دچار مشکل کرد و موجب شد که او نتواند تیم ملی را به خوبی همراهی کند. بدون شک امیری باید از این تیم جدا شود و خودش را برای آینده و تمرکز روی رده باشگاهی آماده کند. در بین هافبک‌های جوان‌تر فوتبال ایران، نفراتی مثل محمد کریمی و یاسین سلمانی می‌توانند در آینده برای تیم ملی به میدان بروند. به طور کلی خط هافبک تیم ملی به یک زلزله بزرگ نیاز ندارد و با چند تغییر ساده نیز مشکل حل خواهد شد. امید ابراهیمی که قبل از جام جهانی نیز مصدوم شد، احتمالا آخرین تجربه‌های ملی‌اش را پشت سر گذاشته و بعید است که دیگر به تیم ملی برگردد و برای ایران به میدان برود. او در صورت حضور در تیم ملی در جام جهانی، به مسن‌ترین بازیکن ایران در این جام تبدیل می‌شد.

خط حمله، خداحافظ کریم!

در خط حمله تیم ملی ایران، باید با کریم انصاری‌فرد وداع کرد. بازیکنی که برای سومین بار با تیم ملی به جام جهانی رفت و نمایش چندان خوبی نیز در این جام نداشت. فوتبال ایران در خط حمله استعدادهای جوانی مثل قایدی و صیادمنش دارد که بدون شک به کار این تیم خواهند آمد. البته مهدی طارمی و سردار آزمون نیز هنوز به لحاظ سنی در فرم خوبی هستند و انتظار می‌رود که بتوانند برای مدت بیشتری در تیم ملی باقی بمانند. به جز این دو نفر، دیگر جایی برای مهاجمان مسن دیگر در تیم ملی وجود ندارد و فضا باید برای نفرات جوان‌تر مهیا شود. تیم ملی باید در این شرایط سنی، به فکر جذب بازیکنان خط حمله باشد و از نفرات کم سن و سال در این پست استفاده کند. حالا زمان پوست اندازی تیم ملی از راه رسیده و این تغییر باید در خط حمله اعمال شود. کریم در جام جهانی نیز نشان داد که دیگر سال‌های خوب فوتبالش را سپری کرده. او در لیگ قبرس به میدان می‌رود و طبیعتا نباید دیگر بخشی از ترکیب نهایی تیم ملی باشد.