آنها «ساده» نیستند!

بعد از دیدارهای سپری شده در هفته پایانی لیگ ملت‌های اروپا و همچنین نبردهای دوستانه در سراسر دنیا، این تصور عجیب در فوتبال ایران شکل گرفته که رقبای تیم ملی در جام جهانی، تیم‌های ساده‌ای هستند. البته که گروه ایران نسبت به دوره قبلی، متعادل‌‌تر به نظر می‌رسد و صعود از آن نیز ممکن خواهد بود اما نباید از حالا تصور کرد که تیم ملی می‌تواند از پس همه این رقبا بربیاید. این خیال خام قبل از جام جهانی ۲۰۰۶ هم در تیم ملی وجود داشت و اثر منفی وحشتناکی روی آن تیم گذاشت.

آریا طاری

 سه مربی تحت فشار

نکته مشترک در مورد هر سه رقیب ایران در جام جهانی، تحت فشار بودن مربی‌های این تیم‌ها است. در انگلیس بعد از شکست روبه‌روی ایتالیا، تساوی مقابل آلمان و سقوط به دسته پایین‌تر لیگ ملت‌های اروپا، انتقادها از ساوت گیت به شدت بالا گرفته و حتی هواداران سه شیرها خواهان برکناری این مربی هستند. آنها به فدراسیون کشورشان فشار می‌آورند که توماس توخل را در همین مقطع جایگزین ساوت گیت کنند. با این وجود بعید است فدراسیون فوتبال انگلیس چنین تصمیمی بگیرد. آنها فدراسیون فوتبال ایران نیستند که در این روزهای نزدیک به جام جهانی این کار را انجام بدهند. تجربه چهار سال قبل اسپانیا نیز نشان می‌دهد که این تصمیم می‌تواند عواقب تلخی داشته باشد. در آمریکا نیز خوش‌بینی چندانی در مورد سرمربی تیم ملی وجود ندارد و برخی از هواداران این تیم هم به شدت منتقد تصمیم‌های سرمربی‌شان هستند. آنها باور دارند که تیم‌شان به اندازه کافی برای موفقیت تهییج نشده است. همچنین این تصور وجود دارد که رزومه گرگ برهالتر برای هدایت تیم ملی کافی نیست. او قبل از سرمربیگری آمریکا، به عنوان دستیار در ال.ای گلکسی کار کرده و فقط در دو باشگاه هاماربی و کلمبوس کرو سرمربی بوده است. در ولز، هنوز اعتقادها نسبت به راب پیج از بین نرفته اما این مربی هم به خاطر نتایج اخیر تیمش تحت فشار است. اگر ولزی‌ها نتوانند به مرحله حذفی جام جهانی صعود کنند، احتمال برکناری پیج به شدت زیاد خواهد بود. چراکه آنها در جست‌وجوی یک مربی در کلاس جهانی برای تیم‌شان هستند.

دفاع سه نفره

دو تیم از سه حریف ایران در جام جهانی، با روش دفاع سه نفره بازی می‌کنند. این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ایران تجربه زیادی روبه‌روی این روش بازی نداشته است. چراکه هم اروگوئه و هم سنگال با چهار دفاع روبه‌روی تیم ملی قرار گرفتند. سیستم دفاع سه نفره انگلیس و ولز از این سو می‌تواند یک تهدید برای فوتبال ایران باشد اما از سوی دیگر شاید به یک فرصت برای تیم ملی تبدیل شود. چراکه ایران در کناره‌ها دو بازیکن سرعتی مثل جهانبخش و طارمی دارد که می‌توانند در نزدیکی خط دفاع انگلیس و ولز را با مشکلاتی روبه‌رو کنند. شاید دقایق اول هر دو بازی برای ایران کمی دشوار شود اما اگر پسران تیم ملی به مرور زمان اعتماد به نفس کافی را به دست بیاورند، شرایط در جریان مسابقه برای ایران ایده‌آل خواهد شد.

نه تیم‌های همگروه ایران در جام جهانی ساده هستند و نه ایران یک ابرقدرت در دنیای فوتبال به شمار می‌رود. برای امتیاز گرفتن از این رقبا، نیاز به سختکوشی، دقت و البته پرهیز از اشتباه داریم

ستاره‌های غایب

نه انگلیس و نه ولز و آمریکا، تیم‌های کامل‌شان را در این اردو در اختیار نداشته‌اند. این در حالی است که ایران در این اردو حتی غیبت یک مهره کلیدی را نیز احساس نکرده است. آمریکا در حالی مقابل ژاپن شکست خورد که بهترین بازیکن و مهم‌ترین ستاره‌اش یعنی کریستین پولیشیچ را در اختیار نداشت.

بدون شک با حضور ستاره چلسی، شرایط این تیم به ویژه در خط میانی کاملا متحول خواهد شد. انگلیس هم در غیاب جردن پیکفورد به این اردو پیوست و بدون این سنگربان، چهار گل از ایتالیا و آلمان دریافت کرد. پیکفورد در این فصل عملکرد بسیار خوبی در اورتون داشته و حضورش می‌تواند نقطه مثبتی برای ساوت گیت در عقب زمین باشد. گلرهای جانشین این سنگربان در این اردو نشان دادند که هنوز به سطح او نرسیده‌اند. ولز نیز در غیاب دو ستاره مهم خط هافبک یعنی آرون رمزی و جو آلن به این اردو رفت. دو ستاره پرتجربه‌ای که برای رسیدن جام جهانی لحظه‌شماری می‌کنند. چراکه این اولین و آخرین جام جهانی دوران ورزشی‌شان خواهد بود. آنها فعلا مصدوم هستند اما این مصدومیت البته شدید نیست و هر دو نفر قبل از جام جهانی، به آمادگی مطلوب خواهند رسید.

این تیم‌ها ساده نیستند

نه تیم‌های همگروه ایران در جام جهانی ساده هستند و نه ایران یک ابرقدرت در دنیای فوتبال به شمار می‌رود. برای امتیاز گرفتن از این رقبا، نیاز به سختکوشی، دقت و البته پرهیز از اشتباه داریم. ایران از این توانایی برخوردار است که روبه‌روی انگلیس و ولز بازنده نباشد و آمریکا را نیز شکست بدهد. با این وجود در فوتبال چنین پیش‌بینی‌هایی بیش از حد ساده‌انگارانه خواهد بود. اگر تصور کنیم که این تیم‌ها، معمولی هستند، کارمان به سرعت با جام جهانی تمام می‌شود! این تصوری است که می‌تواند در قطر، قاتل تیم ملی ایران شود.