بازی تاج و تخت!

انتخابات پرماجرای فدراسیون فوتبال بالاخره امروز انجام می‌شود و هنوز نمی‌دانیم که چرا مجمع فدراسیون چنین زمانی را برای انتخابات در نظر گرفته است. برگزاری انتخابات درست قبل از جام جهانی، تا همین جا هم لطمه زیادی به تیم ملی زده و بخش مهمی از تمرکز فوتبال ایران را به خودش اختصاص داده است. هر کسی که امروز کرسی ریاست را به دست می‌آورد، باید تیم ملی را به اولین و کلیدی‌ترین اولویتش تبدیل کند. اواخر همین ماه تیم ملی آخرین اردوی جدی‌اش را برای شرکت در جام جهانی پشت سر خواهد گذاشت. مخاطبان فوتبال در ایران با بدبینی خاصی به این انتخابات نگاه می‌کنند. چراکه به نظر می‌رسد با هر انتخابی، شرایط فوتبال ایران اصلا بهتر نخواهد شد.

آریا  رهنورد

 

ویلموتس، فولاد و البته مجمع!

داستان حضور مهدی تاج در انتخابات فدراسیون هم داستان جالبی است. بعد از افتضاح قرارداد ویلموتس و ضرر وحشتناک فوتبال ایران، تاج به دلیل «مشکل قلبی» از مدیریت فدراسیون کنار رفت. ظاهرا در این چند سال که تیم ملی به جام جهانی رسیده و حساب فوتبال ایران در فیفا دوباره پر و پیمان شده، مشکل قلبی تاج نیز کاملا رفع شده است. او بعد از مدتی غیبت، دوباره در صحنه رقابت حاضر شده و ادعا کرده که مشکلات بین‌المللی فوتبال ایران را حل خواهد کرد. تاج البته توضیح نداده که چرا در دوران حضور در ای.اف.سی و تصاحب کرسی در این نهاد، نتوانسته قدمی برای حل این مشکلات بردارد. قرار گرفتن نام تاج در پرونده فولاد مبارکه نیز سروصدای زیادی به پا کرده اما نام او در فهرست گزینه‌های نهایی حاضر در انتخابات دیده می‌شود. شاید هم نگرانی از تعلیق شدن از سوی فیفا موجب چنین مساله‌ای شده باشد. به هر حال حتی در آخرین ساعات نزدیک به انتخابات، زمزمه‌هایی در مورد احتمال کنار رفتن این گزینه به گوش می‌رسد و همه چیز به لحظات نهایی کشیده شده است. با وجود همه مسائلی که این اواخر در اطراف رییس سابق فدراسیون وجود داشته، خیلی‌ها باور دارند که او رای مجمع را به دست می‌آورد و دوباره بر کرسی ریاست فوتبال ایران می‌نشیند. تاج حتی کدهایی در مورد سرمربی بعدی تیم ملی داده و از علاقه‌اش به همکاری دوباره با کارلوس کی‌روش صحبت کرده است.

با وجود همه مسائلی که این اواخر در اطراف رییس سابق فدراسیون وجود داشته، خیلی‌ها باور دارند که او رای مجمع را به دست می‌آورد و دوباره بر کرسی ریاست فوتبال ایران می‌نشیند. تاج حتی کدهایی در مورد سرمربی بعدی تیم ملی داده و از علاقه‌اش به همکاری دوباره با کارلوس کی‌روش صحبت کرده است

میرشاد، همیشه در صحنه

بعد از ماجرای عزل عزیزی خادم، نام‌های زیادی برای سرپرستی فدراسیون مطرح شد و سرانجام این میرشاد ماجدی بود که از جایگاهش در هیات رییسه، به سرپرستی فدراسیون رسید. او حتی در فاصله چند روز تا پایان مهلت رسمی ثبت نام برای ورود به فدراسیون، علاقه‌ای به شرکت در انتخابات نشان نمی‌داد و دائما تاکید می‌کرد که رییس نخواهد شد اما معلوم نیست چرا ناگهان تغییر عقیده داد و در انتخابات شرکت کرد. ماجدی این اواخر حضور بسیار فعالی در همه صحنه‌ها داشته است. تصاویری از او در حال نذری دادن در کنار یک خواننده پاپ منتشر شد و حتی در روز ورود بانوان استقلالی به ورزشگاه آزادی، ماجدی طوری در صحنه دیده می‌شد که انگار این طرح را به تنهایی عملی کرده است. به هر حال او در جلوی صحنه تلاش کرده تا فرصت دیده شدن را از دست ندهد و حتما در پشت صحنه نیز رایزنی‌هایی با مجمع داشته است. ماجدی این اواخر در قامت سرپرست فدراسیون، عملکرد بحث برانگیزی داشته است. ماجرای کمیته فنی، حکم برکناری و سپس ابقای اسکوچیچ و چنددستگی در تیم ملی، نگرانی‌های زیادی را در مورد ریاست احتمالی او به وجود آورده است. اگر این مسائل نبود، ماجدی شانس خوبی برای ریاست داشت اما خیلی‌ها با تردید به توانایی‌های این مدیر در قامت رییس فدراسیون فوتبال ایران نگاه می‌کنند.

عزیزمحمدی، کاندیدای پنهان

بیشتر صحبت‌ها در مورد انتخابات حول محور مهدی تاج و میرشاد ماجدی بوده و تا امروز صحبت زیادی از عزیزا... محمدی نشده است. کسی که به نظر می‌رسد کاندیدای پنهان و خاموش انتخابات فدراسیون فوتبال باشد. او همه مراحل را طی کرده و همواره نیز تایید شده تا در انتخابات حضور داشته باشد. با این حال بعید به نظر می‌رسد که این چهره از شانس زیادی برای بردن انتخابات و حتی نزدیک شدن به دو نامزد دیگر برخوردار باشد. شاید هم انتخابات به دور دوم برود و عزیزمحمدی در دور دوم حاضر نباشد. به هر حال او زمانی به عنوان مدیر در باشگاه فجر فعالیت کرده و زمانی هم در دوران حضور تاج در فدراسیون، رییس سازمان لیگ بوده است. او این اواخر بیشتر سکوت کرده و خبر خاصی در خصوص انتخابات به وجود نیاورده است.

فوتبالی‌ها کجا هستند؟

شاید برای‌تان سوال باشد که چرا چهره‌های سرشناس فوتبال ایران برخلاف بسیاری از نقاط دنیا در انتخابات شرکت نمی‌کنند. دلیل این سوال را باید در دوره قبلی جست‌وجو کرد. جایی که علی کریمی برای ریاست اقدام کرد و حتی کاپیتان تیم ملی به او رای نداد! بازی انتخابات، بازی لابی و مجمع است و فوتبالی‌ها شانسی برای بردن این رقابت ندارند. به نظر می‌رسد مهدی تاج فعلا شانس اول بردن انتخابات است. مگر اینکه در دقیقه 90، یک تصمیم انتحاری در مورد انتخابات گرفته شود!