قدم زدن به سمت قطر

شرایط تیم ملی در روزهای گذشته، چندان امیدوارکننده نبوده اما یک شروع خوب در مرحله نهایی دور انتخابی جام جهانی روبه‌روی سوریه، می‌تواند روحیه ملی‌پوشان را در این مرحله به اوج برساند. ایران برای رسیدن به قطر، در گروه بسیار ایده‌آلی قرار گرفته و تنها سهل‌انگاری است که می‌تواند جام جهانی را از این تیم بگیرد. البته که رقبای تیم ملی چندان ساده نیستند اما ایران با این فهرست پرستاره و این ترکیب پر از مهره‌های پرتجربه شاغل در لیگ‌های مطرح خارجی، ابزار لازم برای شکست دادن این رقبا را در اختیار دارد.

آریا رهنورد

آزادی، دوباره آزادی

تیم ملی پس از مدت‌ها امروز دوباره برای یک مسابقه به ورزشگاه آزادی برمی‌گردد. اتفاقی که در عصر کرونا فقط و فقط یک بار در یک نبرد دوستانه روبه‌روی همین تیم ملی سوریه رخ داده بود.  جالب اینکه در دوران کرونا ایران چه در رده ملی و چه در رده باشگاهی هیچ‌وقت میزبان یک جدال رسمی نبوده است. آخرین مسابقه تیم ملی در یک نبرد رسمی به برد پرگل روبه‌روی کامبوج در دور اول مقدماتی جام جهانی برمی‌گردد. با وجود همه مشکلات ریز و درشت و همه مسائل موجود، ای.اف.سی فعلا میزبانی نبرد امروز را به تیم ملی ایران داده است. با این حال سوری‌ها از همان ابتدا به دنبال بهانه‌جویی بوده‌اند و این بهانه‌جویی همچنان ادامه دارد. گفته می‌شود کنفدراسیون فوتبال آسیا همه چیز را به دقت زیر نظر گرفته و در صورت مشاهده هر نوع اهمال، میزبانی دیدارهای بعدی را از تیم ملی ایران خواهد گرفت. پس این جدال، یک آزمون بسیار بزرگ برای فدراسیون فوتبال ایران خواهد بود. اگر بتوانیم بدون هیچ مشکلی از حریف میزبانی کنیم، در دیدارهای حساس‌تر و مهم‌تر بعدی هم این تجربه را به دست خواهیم آورد. در غیر این صورت، نباید به میزبانی نبردهای آینده امیدوار باشیم. بازگشت به آزادی بعد از 694 روز برای یک جدال رسمی حساس، بدون شک اتفاق مثبتی برای تیم ملی خواهد بود. البته هواداران تیم همچنان نمی‌توانند روی سکوها بنشینند و آزادی در جدال با سوریه، کاملا خالی از تماشاگرخواهد بود.

مهم‌ترین غایب تیم ملی در جدال با سوریه، سردار آزمون خواهد بود. مهره‌ای که به دلیل محرومیت، این جدال را از دست می‌دهد. باید منتظر ماند و دید که اسکوچیچ در غیاب این مهاجم کلیدی، چه نفراتی را در خط حمله روانه زمین می‌کند

خط حمله بدون سردار

مهم‌ترین غایب تیم ملی در جدال با سوریه، سردار آزمون خواهد بود. مهره‌ای که به دلیل محرومیت، این جدال را از دست می‌دهد. باید منتظر ماند و دید که اسکوچیچ در غیاب این مهاجم کلیدی، چه نفراتی را در خط حمله روانه زمین می‌کند. انتظار می‌رود مهدی طارمی در کنار کریم انصاری‌فرد، مهاجمان فیکس تیم ملی ایران در این مسابقه باشند. اگر اسکوچیچ بخواهد کمی شجاعانه‌تر تصمیم بگیرد، می‌تواند مهدی قایدی را هم از ابتدا در ترکیب ثابت تیمش قرار بدهد. سردار البته تنها مهره غایب ایران در این جدال به شمار نمی‌رود. کاپیتان حاج‌صفی، پورعلی‌گنجی و عارف غلامی هم به دلیل مصدومیت شانس بازی برای تیم ملی را از دست داده‌اند. در حقیقت ایران برای جدال‌های شهریورماه ترکیب کاملی را در اختیار ندارد اما همین مهره‌های پرتجربه در کنار جوانانی که تازه به اردو ملحق شده‌اند، می‌توانند نتایج خوبی روبه‌روی سوریه و عراق به دست بیاورند .

سکوت مطلق آقای سرمربی

این روزها اگر از سنگ هم صدا دربیاید، از اسکوچیچ صدایی به گوش نمی‌رسد. مردی که به دلیل کرونا مدت‌ها دور از تمرین‌های تیمش بوده است. جالب اینکه او حتی در قرنطینه، برنامه‌ای برای آنالیز رقبا در نظر نگرفته و ستاره‌های تیم ملی تا همین دیروز، حتی یک جلسه را هم برای آنالیز سوریه پشت سر نگذاشته‌اند. این اتفاق تا حدود زیادی به نگرانی‌ها در خصوص تیم ملی بال و پر می‌دهد. چراکه تیم ملی در مقطع بسیار حساسی قرار گرفته و باید در اوج جدیت خودش را برای نبردهای حساس پیش رو آماده کند. مشکل کلیدی اینجاست که علاوه بر اسکوچیچ و هاشمیان که به دلیل کرونا جلسه‌های تمرینی متعددی را از دست داده‌اند، مربیانی مثل کریم باقری هم در اردوی تیم ملی آفتابی نشده‌اند. تا اینجا شرایط تیم چندان مطلوب به نظر نمی‌رسد و ممکن است این وضعیت روی نمایش تیم ملی تاثیر مخربی داشته باشد.

تیم جوان‌شده

در فهرست نهایی تیم ملی برای نبرد امروز، 6 بازیکن با «صفر» بازی ملی دیده می‌شوند. صالح حردانی، سیاوش یزدانی و عارف آقاسی در خط دفاع و محمد کریمی، یاسین سلمانی و زبیر نیک‌نفس در خط هافبک تا امروز هرگز برای تیم ملی به میدان نرفته‌اند. کریم انصاری‌فرد، وحید امیری و شجاع خلیل‌زاده هم تنها نفرات تیم ملی هستند که بیشتر از 30 سال سن دارند. تیم ملی به شکل مشخصی جوان شده و این می‌تواند یک مزیت بسیار مهم برای این تیم باشد. در این تیم دیگر خبری از انبوه مهره‌های مسن نیست اما از طرفی تجربه کم در این شرایط بسیار حساس، ممکن است مثل یک شمشیر دولبه علیه فوتبال ایران عمل کند. به هر حال اسکوچیچ نفرات بسیار باانگیزه‌ای را در اختیار دارد و انتظار می‌رود ایران از دو مسابقه اول در این مرحله حساس، بین چهار تا 6 امتیاز دشت کند.