مسافران پرواز قطر!‌

قرعه تیم ملی، نهایت «خوش‌بینی» را در بین هواداران این تیم به وجود آورده است. البته نباید فراموش کنیم که این خوش بینی ممکن است در نهایت کار دست‌مان بدهد. در این مرحله، همه نبردها دشوار هستند اما تیم ملی نسبت به گروه مقابل، مسیر راحت‌تری برای رسیدن به جام جهانی دارد. مسیری که می‌تواند فوتبال ایران را برای اولین بار در تمام تاریخش، به سومین جام جهانی متوالی برساند. اگر کیفیت تیم ملی همانند چند مسابقه گذشته باشد، صعود نکردن از این گروه کاملا بعید خواهد بود.

آریا طاری

کره، همان همیشگی

روبه‌رو شدن با کره جنوبی برای تیم ملی ایران، به مراتب بهتر از برخورد با استرالیا بود. البته که بازی با استرالیا می‌توانست تجربه جدید و جذابی باشد اما کره‌ای‌ها به ویژه در سال‌های گذشته حریف بسیار ایده‌آلی برای تیم ملی ایران بوده‌اند. ما با شکست دادن همین تیم و گرفتن 6 امتیاز کامل از آنها به جام جهانی 2014 صعود کردیم و در جریان مرحله انتخابی جام جهانی 2018 نیز، کره هرگز نتوانست یک دردسر بزرگ برای ایران باشد. آنها در دوران کارلوس کی‌روش نه فقط در شکست دادن ایران، بلکه حتی در گل زدن به تیم ملی هم با مشکل روبه‌رو بودند! پس وقت روبه‌رو شدن ایران و کره، برتری ذهنی با شاگردان اسکوچیچ خواهد بود و این یک امتیاز بزرگ برای تیم ملی به شمار می‌رود. از آخرین پیروزی کره جنوبی مقابل ایران، 10 سال سپری شده است. آخرین بار آنها در جام ملت‌های 2011 آسیا، تیم افشین قطبی را شکست دادند و راهی دور بعدی شدند. پس از آن جدال، ایران در چهار مسابقه متوالی با نتیجه یک بر صفر کره جنوبی را شکست داد و به کابوسی بزرگ برای این حریف تبدیل شد. دو جدال بعدی هم با تساوی به پایان رسیدند. جالب اینکه کره در 6 تقابل اخیر با ایران، فقط یک گل به ثمر رسانده است. این تیم از سال 1385 به بعد، 13 بار با تیم ملی ایران بازی کرده و فقط و فقط یک بازی را با «پیروزی» به پایان برده است!‌

روبه‌رو شدن با کره جنوبی برای تیم ملی ایران، به مراتب بهتر از برخورد با استرالیا بود. البته که بازی با استرالیا می‌توانست تجربه جدید و جذابی باشد اما کره‌ای‌ها به ویژه در سال‌های گذشته حریف بسیار ایده‌آلی برای تیم ملی ایران بوده‌اند

عراق، رنج و انتقام  

عراق از آن رقبایی است که می‌تواند در این مرحله برای ایران دردسر درست کند. اگرچه ما در دیدار برگشت مرحله قبلی، کاملا برتر از عراق بودیم و حریف را به خوبی خلع سلاح کردیم اما نباید فراموش کنیم که عراق آن روزها به لحاظ بدنی و فنی، در فرم خوبی قرار نداشت و واقعیت فوتبال عراق، به مراتب بهتر از آن نمایش است. پس از آن شکست، عراقی‌ها عذر سرمربی‌شان را خواسته‌اند و حالا با یک مربی جدید برای مرحله تازه آماده خواهند شد. اگر آنها بتوانند یک مربی درجه یک را جذب کنند، می‌توانند یک حریف سرسخت برای تیم ملی ایران باشند. ستاره‌های این تیم یعنی بشار رسن و طارق همام شناخت خوبی از فوتبالیست‌های ایرانی دارند. مهند علی هم در این چند سال آنقدر روبه‌روی ایران بازی کرده که به خوبی با مدافعان ایرانی آشنا شده است. از همین حالا باید خودمان را برای دو بازی حساس و پیچیده با عراق آماده کنیم. سوابق بیشتر دیدارهای دو تیم هم نشان می‌دهد که این مسابقه چندان پرگل از آب درنمی‌آید.

فعلا نه آقای برانکو!

برخورد با عمان، می‌توانست برای تیم ملی کمی چالش‌‌برانگیز باشد. چراکه در این صورت، روبه‌روی برانکو ایوانکوویچ قرار می‌گرفتیم اما این اتفاق رخ نداد و راه ایران و عمان در این مرحله از هم جدا شد تا فرصت برخورد اسکوچیچ و ایوانکوویچ از دست برود. البته اگر ایران و عمان تیم‌های سوم گروه‌شان شوند در مسابقه اول پلی‌آف با هم برخورد خواهند کرد اما کاملا بعید است که ایران تا این اندازه پایین بیاید و عمان به این اندازه بالا برود!

کلاف سردرگم میزبانی

مساله میزبانی از همین حالا به یک نگرانی بزرگ برای فوتبال ایران تبدیل شده است. اگر قرار است ایران میزبان دیدارهای این مرحله نباشد، پس قاعدتا به جز یک تیم، سایر تیم‌های گروه هم نباید به عنوان میزبان انتخاب شوند. این احتمال وجود دارد که «امارات» میزبان دیدارهای این گروه لقب بگیرد و همه مسابقات در این کشور برگزار شوند. با توجه به لزوم استفاده از کمک داور ویدئویی در این مرحله، اماراتی‌ها از قدرت لازم برای انجام چنین کاری برخوردار هستند و احتمالا میزبانی را از آن خودشان می‌کنند.

برنامه نبردها

دیدارهای تیم ملی در این مرحله از یازدهم شهریورماه کلید خواهند خورد. ایران در اولین مسابقه به مصاف سوریه می‌رود و سپس پنج روز بعد، روبه‌روی عراق در زمین حاضر می‌شود. جدال بعدی هم روبه‌روی امارات خواهد بود. به نظر می‎رسد این برنامه برای تیم اسکوچیچ مناسب باشد. تیمی که بیستم مهر با کره جنوبی و بیستم آبان هم با لبنان مسابقه خواهد داد. شروع این مرحله با سوریه و پایان آن با لبنان، اتفاق مثبتی برای تیم ملی ایران تلقی خواهد شد. یک اتفاق جذاب و دلچسب که می‌تواند در آینده تیم ملی را به جام جهانی ببرد.