هشت سال قبل، تیم ملی در حالی به جام جهانی ۲۰۱۴ رفت که اساسا حق انتخاب چندانی برای سرمربی وجود نداشت و نفراتی که می‌توانستند ایران را در چنین سطحی همراهی کنند، اصلا زیاد به نظر نمی‌رسیدند. حق انتخاب کی‌روش در جام جهانی ۲۰۱۸ کمی بیشتر شد اما حالا اوضاع برای این مربی حتی با دوره قبلی نیز متفاوت است و او گزینه‌های بیشتری برای انتخاب کردن دارد. شاید برای اولین بار این مربی در فوتبال ایران با یک سرگیجه تمام‌عیار روبه‌رو شده است. رقابت برای قرار گرفتن در فهرست نهایی کی‌روش، به جدی‌ترین شکل ممکن دنبال می‌شود.

آریا رهنورد

 

19 ستاره قطعی

روی خط دروازه، حضور علیرضا بیرانوند در تیم ملی قطعی به نظر می‌رسد. او هنوز هم مرد شماره یک تیم ملی به حساب می‌آید و احتمالا به زودی به اولین گلر تاریخ فوتبال ایران با سابقه بازی در دو جام جهانی تبدیل می‌شود. در مرکز خط دفاع، حضور شجاع خلیل‌زاده، محمدحسین کنعانی، مرتضی پورعلی‌گنجی و مجید حسینی قطعی است. در سمت راست رامین رضاییان و صادق محرمی بدون شک مسافر قطر می‌شوند و در سمت چپ، فعلا حضور احسان حاج‌صفی در تیم ملی مسجل به نظر می‌رسد. در مرکز زمین هم باید حضور سعید عزت‌اللهی و امید ابراهیمی را قطعی دانست. دو بازیکنی که در جام جهانی قبلی نیز نمایش‌های بسیار خوبی داشتند و حالا می‌توانند کمربند میانی تیم ملی را محکم کنند. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، احمد نوراللهی و وحید امیری را نیز باید بدون تردید مسافر قطر بدانیم. بازیکنانی که با درخشش ویژه در انتخابی، شایستگی حضور در این تورنمنت را دارند و می‌توانند در قطر به فوتبال ایران کمک کنند. در خط میانی تیم ملی، سامان قدوس را هم باید مسافر قطر بدانیم. کی‌روش به این بازیکن علاقه بسیار زیادی دارد. علیرضا جهانبخش نیز یکی از ستاره‌ها و کاپیتان‌های تیم ملی است و به زودی برای سومین بار در جام جهانی بازی می‌کند. علی‌ قلی‌زاده و مهدی ترابی نیز به احتمال زیاد از همه فیلترهای کارلوس کی‌روش عبور می‌کنند و به قطر می‌رسند. در خط حمله نیز حضور مهدی طارمی، کریم انصاری‌فرد و سردار آزمون را باید از همین حالا مسجل بدانیم. سردار با وجود روبه‌رو شدن با مصدومیت، حالا بدون مشکل در تمرین‌های لورکوزن حاضر شده و می‌تواند برای این تیم به میدان برود.

سه یا چهار؛ سوال مهم درباره دروازه

حتما می‌دانید که فهرست تیم ملی این بار به جای 23 بازیکن، 26 بازیکن دارد. فیفا اجازه داده که تیم‌ها با نفرات بیشتری به جام جهانی بروند. بعضی از تیم‌های ملی در چنین شرایطی با سه گلر راهی جام جهانی می‌شوند و بعضی‌های دیگر چهار دروازه‌بان دارند. به نظر می‌رسد منطقی‌تر این است که تیم کارلوس کی‌روش با سه گلر راهی جام جهانی شود. در این صورت از بین هفت بازیکن باقی مانده فهرست، دو نفر دروازه‌بان خواهند بود. دو نفری که از بین سیدحسین حسینی، پیام نیازمند، امیر عابدزاده و محمدرضا اخباری انتخاب خواهند شد. فعلا به نظر می‌رسد حضور سیدحسین در جام جهانی تقریبا نزدیک به قطعی است و در کنار او نیز، امیر عابدزاده می‌تواند یکی از گلرهای دیگر تیم باشد. با این حساب، هنوز در تیم ملی برای پنج بازیکن جای خالی وجود دارد.

پنج نفر نهایی

در حقیقت از بین روزبه چشمی، امید نورافکن، ابوالفضل جلالی، میلاد محمدی، سامان فلاح و میلاد سرلک، در نهایت پنج نفر به رقابت‌های جام جهانی قطر خواهند رفت و فقط یکی از آنها از تیم ملی کنار گذاشته می‌شود. کی‌روش در هفته‌های گذشته تیم ملی را از فیلترهای دلخواهش عبور داده و نفراتی مثل مهدی مهدی‌پور، صالح حردانی، محمد محبی، آرمین سهرابیان و محمد خدابنده‌لو را از فهرست کنار گذاشته است. شاید اگر این مربی مجبور بود 23 بازیکن را به جام جهانی ببرد، یک چالش بسیار جدی برای او شروع می‌شد اما افزایش ظرفیت تیم‌ها به 26 نفر، کار را برای این مربی ساده‌تر می‌کند. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که آخرین خط خورده او در تیم ملی چه کسی خواهد بود.

در حقیقت اولین خط خورده‌ها از بین گلرها انتخاب می‌شوند اما به فرض حضور سه گلر ایران در جام جهانی، کی‌روش باید یکی از نفرات حاضر در اردوی داخلی را از تیم کنار بگذارد. به نظر می‌رسد این مربی ابوالفضل جلالی را با خودش به جام جهانی می‌برد. چراکه او سبک بازی این فوتبالیست جوان را می‌پسندد و تا امروز او را در تیمش حفظ کرده است. اگر قرار به خط خوردن روزبه چشمی بود نیز، این اتفاق زودتر می‌افتاد. در نتیجه به احتمال بسیار زیاد باید جلالی و چشمی را به عنوان نمایندگان استقلال در جام جهانی ببینیم. بازیکن خط خورده تیم ملی از بین نورافکن، میلاد محمدی، سامان فلاح و میلاد سرلک انتخاب می‌شود. شاید این انتخاب نهایی از بین فلاح و سرلک صورت بگیرد. در شرایط عادی انتظار می‌رود فلاح خط خورده آخر تیم ملی باشد. با این حال شاید کی‌روش از حضور یک بازیکن زیر 23 سال در تیم استقبال کند. حالا دیگر همه چیز به تصمیم این مربی بستگی خواهد داشت.