ساز غرور!

لید: تیم ملی به زودی برای ششمین بار در جام جهانی به میدان خواهد رفت. این سومین تجربه حضور متوالی ایران در جام جهانی است. ایران در دوره‌های قبلی، لحظه‌های تلخ و شیرین زیادی داشته است. لحظه‌هایی که گاهی لبخند را به صورت هواداران فوتبال ایران آورده‌اند و گاهی هم اشک طرفداران فوتبال در ایران را جاری کرده‌اند. حالا که در آستانه حضور در دوره تازه‌ای از این جام هستیم، بد نیست که این لحظه‌های فراموش‌نشدنی و جذاب را با هم مرور کنیم.

آریا رهنورد

 

 

داستان شروع شد

ماجرای تیم ملی و جام جهانی از مسابقه با هلند در جام جهانی 1978 شروع شد. شاید آن مسابقه برای ایران خوب پیش نرفت اما به هر حال شروع جام جهانی تجربه جذابی بود. تجربه‌ای که فوتبال ایران را وارد عصر تازه‌ای کرد. ستاره‌های تیم ملی در حالی روبه‌روی هلند قرار گرفتند که اصلا تجربه‌ای در این سطح نداشتند و بسیار نگران به نظر می‌رسیدند. همین مساله موجب شد ایران نتواند نمایش خوبی داشته باشد و در نهایت با نتیجه سه بر صفر بازنده شود. با این حال این شروعی برای ماجراجویی‌های ایران در جام جهانی بود.

 

گل شماره یک

تیم ملی در دومین بازی تاریخش در جام جهانی موفق به زدن اولین گل تاریخش در این جام شد. تقریبا هیچ‌کس شانسی برای ایران در این بازی قائل نبود و همه تصور می‌کردند تیم ملی به راحتی روبه‌روی ستاره‌های اسکاتلند شکست می‌خورد. با این حال تیم ملی نمایش خوبی برابر این تیم داشت و به شکل غافلگیرکننده‌ای خوب بازی کرد. تیم ملی که گل اول این مسابقه را دریافت کرده بود، با ضربه دانایی‌فرد گل تساوی را به ثمر رساند و در نهایت توانست یک امتیاز از تیمی بگیرد که بسیاری از ستاره‌هایش در بهترین تیم‌های فوتبال انگلیس به میدان می‌رفتند.

 

سینیشا و ایستگاهی‌اش

تیم ملی در اولین مسابقه جام جهانی 1998 روبه‌روی یوگسلاوی نمایش بسیار خوبی داشت. دو لحظه در این نبرد بود که به حسرت بسیار بزرگی برای فوتبال ایران تبدیل شد. اول موقعیت طلایی مهرداد مینانوند که می‌توانست تیم ملی را صاحب گل اول کند. ایران در یک قدمی جلو افتادن از رقیب بود و اگر این برد را به دست می‌آورد در نهایت شانس خوبی برای صعود داشت اما این اتفاق رخ نداد و در نهایت ایران مغلوب حریف شد. در شرایطی که احمد عابدزاده به دلیل مصدومیت این مسابقه را از دست داده بود و نیما نکیسا درون دروازه دیده می‌شد، ضربه ایستگاهی میهایلوویچ از خط دروازه ایران عبور کرد و یوگسلاوی در نهایت توانست با این گل همه امتیازهای مسابقه را از تیم ملی ایران بگیرد. سینیشا یکی از متخصصین اصلی ایستگاهی در دنیای فوتبال به حساب می‌آید.

 

حمید و اشک‌ها

بهترین و تاریخی‌ترین برد تیم ملی در جام جهانی، روبه‌روی آمریکا به دست آمد. این اولین برد تاریخ ایران در جام جهانی نیز بود. نبردی که بیشتر از یک مسابقه فوتبال برای ستاره‌های ایران اهمیت داشت. دو گلی که تیم ملی در این مسابقه به ثمر رساند، فراموش‌نشدنی به نظر می‌رسید. در نیمه اول حمید استیلی با یک ضربه سر فوق‌العاده روی ارسال زرینچه به گل رسید و این گل را با قطره‌های اشک جشن گرفت. این احساسات‌برانگیزترین لحظه دوران حضور او در ترکیب تیم ملی بود. گلی که برای همیشه در حافظه تیم ملی و البته جام جهانی باقی خواهد ماند.

 

توری که لرزید

شادی گل یورگن کلینزمن روبه‌روی تیم ملی ایران در آخرین بازی ایران در جام جهانی یک اتفاق خبرساز بود. کلینزمن که از سوی خود آلمانی‌ها با فشار زیادی روبه‌رو بود، گل زدن به ایران را با لرزاندن تور دروازه جشن گرفت. او که در دوران زلزله رودبار به شدت به ایران کمک کرده بود و در بین هواداران فوتبال در ایران محبوبیت بسیار زیادی داشت، با این حرکت بخشی از این محبوبیت را از دست داد. با شکست تلخ روبه‌روی آلمانی‌ها، ایران شانس صعود به مرحله حذفی را از دست داد. این اولین بار بود که ایران به صعود به دور حذفی جام جهانی نزدیک شده بود.

 

بازی با پا و قلب

ابراهیم میرزاپور گلر بدی نبود اما هرگز نتوانست بازی با پا را یاد بگیرد. همین خصیصه این سنگربان تیم ملی را در اولین بازی جام جهانی 2006 روبه‌روی مکزیک به دردسر انداخت. ایران با گل یحیی گل‌محمدی مسابقه را به تساوی کشانده بود اما اشتباه‌های میرزاپور ایران را به دردسر انداخت و تیم ملی گل دوم را دریافت کرد. گل سوم مکزیکی‌ها نیز کمی بعد به ثمر رسید تا یکی از پرستاره‌ترین تیم‌های تاریخ فوتبال ایران، جام جهانی آلمان را با یک شکست بزرگ شروع کند. شکستی که تیم برانکو را خیلی زود به بحران کشاند و جو اردوی تیم را نیز به شدت تحت تاثیر قرار داد.

 

فیگو کشته شد

این لحظه هیچ ربطی به نتایج ایران در جام نداشت اما باز هم یک لحظه فراموش‌نشدنی بود. در این صحنه خاص از نبرد ایران و پرتغال، حسین کعبی یک خطای بسیار خشن روی فیگو انجام داد و زخمی را به یادگار روی صورت اسطوره فوتبال پرتغال باقی گذاشت. فیگو به شدت از این صحنه متعجب و عصبانی شده بود. شاید اگر در آن دوران وی.ای.آر وجود داشت، حسین کعبی بعد از رقم زدن این صحنه از زمین مسابقه اخراج می‌شد.

 

نمایش غرورآمیز

کاری که تیم ملی با آرژانتین کرد، بیش از حد جذاب و شجاعانه به نظر می‌رسید. ایران روبه‌روی آرژانتین در جام جهانی 2014 نه فقط خوب دفاع کرد، بلکه در خط حمله نیز فوق‌العاده بود و لحظه‌های بسیار خوبی را رقم زد. تیم ملی به سادگی می‌توانست آرژانتین را هم شکست بدهد اما بدشانسی مانع این کار شد. ایران که در این بازی به معنی واقعی کلمه بی‌نقص ظاهر شده بود، اسیر سه عامل مختلف شد. اول بدشانسی، دوم درخشش خیره‌کننده سرخیو رومرو روی خط دروازه حریف و سوم، داوری ملوراد مازیچ. مردی که می‌توانست یک پنالتی برای تیم ملی اعلام کند اما از صحنه خطا روی اشکان دژاگه گذشت و اجازه نداد تیم ملی دروازه حریف را باز کند و تیم ملی را جلو بیندازد. با این حال این یک نمایش غرورآمیز برای تیم ملی بود و هواداران فوتبال در ایران را هم بسیار خوشحال کرد.

 

اولین گل در برزیل

تیم ملی در هر دو بازی اول جام جهانی 2014 خوب بازی کرد اما نتوانست گلی بزند. اولین گل ایران در این دوره اما بالاخره در بازی سوم به ثمر رسید تا کابوس یک جام بدون گل از فوتبال ایران گرفته شود. این گل را زننده گل صعود ایران به جام زد. رضا قوچان‌نژاد با یک حضور به موقع روی پاس عالی جواد نکونام دروازه را باز کرد. البته که تیم ملی، برنده این بازی نشد و در نهایت روبه‌روی بوسنی شکست خورد اما این گل لذت خاص خودش را برای این تیم داشت. این تنها گل گوچی در جام‌های جهانی بود.

 

برد بعد از 20 سال

 

تیم ملی در جام جهانی 2018 بعد از دو دهه بالاخره طعم یک پیروزی دیگر در جام جهانی را چشید. ایران نبرد با مراکش را اصلا خوب شروع نکرد اما به خوبی به بازی برگشت و در نهایت با گل به خودی عزیز بوهیدوز گل برتری را به ثمر رساند و سه امتیاز حساس و کلیدی را جشن گرفت. یک برد تاریخی که همه ایران را غرق در شور و شادی کرد.

 

آن تکل‌های فراموش‌نشدنی

تیم ملی در جام جهانی 2018 چند تکل استثنایی هم داشت. اول تکل امید ابراهیمی روی پای بازیکنان مراکش تا تکل فوق‌العاده ستاره‌های تیم ملی روبه‌روی اسپانیا. این تکل‌ها بخشی از ماهیت تیم ملی را به نمایش گذاشتند. تیمی که به غایت جنگجو بود و همه چیز را در زمین مسابقه می‌گذاشت. تیمی که حتی وقتی شکست می‌خورد، با همه وجود جنگیده بود.

 

چطوری کریس؟

تیم ملی در آخرین بازی جام جهانی، برای اولین بار موفق شد یک پنالتی را مهار کند. این اولین سیو ایران در تاریخ جام جهانی بود. تجربه‌ای که با شاهکار علیرضا بیرانوند رقم خورد و یک اتفاق بزرگ را برای تیم ملی رقم زد.

 

سوتیتر 1: بهترین و تاریخی‌ترین برد تیم ملی در جام جهانی، روبه‌روی آمریکا به دست آمد. این اولین برد تاریخ ایران در جام جهانی نیز بود. نبردی که بیشتر از یک مسابقه فوتبال برای ستاره‌های ایران اهمیت داشت

 

سوتیتر 2: کاری که تیم ملی با آرژانتین کرد، بیش از حد جذاب و شجاعانه به نظر می‌رسید. ایران روبه‌روی آرژانتین در جام جهانی 2014 نه فقط خوب دفاع کرد، بلکه در خط حمله نیز فوق‌العاده بود و لحظه‌های بسیار خوبی را رقم زد