شب آرزوهـا!

شب سرنوشت‌ساز بازی با آمریکا بالاخره از راه رسید. شاید بعد از شکست اول روبه‌روی انگلیس، تصور نمی‌کردیم قبل از بازی سوم در منطقه صعود جدول رده‌بندی باشیم اما این اتفاق رخ داده و حالا تیم ملی یکی از حساس‌ترین بازی‌های تاریخش را پشت سر می‌گذارد. نبردی که می‌تواند ایران را در معرض اولین صعود از دور گروهی جام جهانی قرار بدهد. برای رسیدن به نتیجه دلخواه در این بازی، باید به شدت باهوش و دقیق باشیم. حتی یک اشتباه ساده هم می‌تواند به معنی از دست رفتن رویاهای بزرگ برای فوتبال ایران باشد.

آریا طاری

 

کی‌روش و برهالتر، برتری با ما!

در جدال دو مربی روی نیمکت‌های دو تیم، بدون شک برتری با ایران است. برهالتر قبل از آمریکا تجربه خوبی نداشته و اساسا مربی کارنامه‌داری نیست. کارلوس کی‌روش اما قبل از صعود به سه دوره مختلف جام جهانی روی نیمکت ایران نیز، تجربه‌های زیادی در تیم‌های بزرگ داشته است. دستیاری در یونایتد، سرمربیگری در مادرید و نشستن روی نیمکت تیم ملی پرتغال، تجربه‌هایی نیستند که به راحتی فراموش شوند. در این مقایسه، همه چیز به سود تیم ملی ایران خواهد بود. برهالتر هم مربی خوبی است اما هنوز خودش را نشان نداده و حتی در خود آمریکا نیز با انتقادهایی روبه‌رو شده است. شیوه بازی تیم او بعد از زدن گل اول به ولز، اصلا شجاعانه نبود اما آنها در دیدار دوم با انگلیس تیم بهتری شدند و توانستند عملکرد بهتری را از خودشان نشان بدهند. شکست و حذف احتمالی از جام جهانی اما به احتمال زیاد، به دوران حضور برهالتر روی نیمکت آمریکا پایان خواهد داد.

ترکیب‌های احتمالی

حدس زدن ترکیب دو تیم برای این بازی شاید چندان سخت نباشد. روی خط دروازه انتظار می‌رود کارلوس کی‌روش باز هم به سیدحسین حسینی فرصت بدهد. بازیکنی که در جدال قبلی با ولز، عملکرد بسیار خوبی داشت و درخشان بازی کرد. ترکیب خط دفاعی تیم ملی ایران نیز احتمالا چهار نفره خواهد بود. رامین رضاییان در راست، مجید حسینی و مرتضی پورعلی‌گنجی در میانه دفاع و میلاد محمدی در سمت چپ نیز سایر نفرات در این مسابقه خواهند بود. انتظار می‌رود کی‌روش، در این مسابقه نسبت به جدال با ولز کمی محتاط‌تر باشد و با روش چهار-چهار-دو بازی کند. در این روش سعید عزت‌اللهی و احمد نوراللهی دو هافبک میانی تیم ملی هستند و علی قلی‌زاده در راست و احسان حاج‌صفی نیز در سمت چپ به میدان می‌روند. سردار آزمون و مهدی طارمی نیز دو بازیکن تیم ملی در خط حمله خواهند بود. غایب سرشناس ایران در این جدال، علیرضا جهانبخش است که در مصدومیت به سر می‌برد. علیرضا البته جدال قبلی تیم ملی را نیز از روی نیمکت شروع کرده بود. در تیم ملی آمریکا، مت ترنر روی خط دروازه می‌ایستد. گلری که در این جام هنوز در جریان بازی گل نخورده است. زیمرمن و تیم ریم نیز دو بازیکن تیم ملی آمریکا در خط دفاعی هستند. در سیستم چهار دفاعه این تیم، سرجینیو دست و رابینسون نیز در دو سمت خط دفاعی به میدان می‌روند. ترکیب هافبک سه نفره آمریکا با تایلر آدامز، یونس موسی و وستون مک کنی بسته می‌شود و در حمله نیز تیموتی وه‌آ، کریستین پولیشیچ و رایت برای این تیم به زمین می‌روند. نیمکت‌نشینی جیو رینا در این تیم، موضوعی بحث‌برانگیز بوده که با انتقادهای زیادی در خود آمریکا همراه شده است.

ایران و آمریکا در تاریخ جام جهانی فقط یک بار با هم مسابقه داده‌اند. نبردی که هنوز هم یکی از خاطره‌های فراموش‌نشدنی فوتبال ایران است. شاید قبل از آن مسابقه کسی تصور نمی‌کرد ایران بتواند حریف را شکست بدهد اما دو گل تماشایی در آن نبرد، ایران را برنده آن مسابقه کرد

گذشته چه می‌گوید؟

ایران و آمریکا در تاریخ جام جهانی فقط یک بار با هم مسابقه داده‌اند. نبردی که هنوز هم یکی از خاطره‌های فراموش‌نشدنی فوتبال ایران است. شاید قبل از آن مسابقه کسی تصور نمی‌کرد ایران بتواند حریف را شکست بدهد اما دو گل تماشایی در آن نبرد، ایران را برنده آن مسابقه کرد. یک تجربه جذاب که یک زخم عمیق روی صورت آمریکا باقی گذاشت. مرور آخرین برخورد دو تیم شاید اعتماد به نفس بیشتری به ایران بدهد اما فراموش نکنیم که آمریکا با انگیزه انتقام به زمین مسابقه می‌آید. دو دفاع میانی آمریکا در کنفرانس تمرینی در مورد آن نبرد صحبت کرده‌اند و از تماشای آن بازی در سن بسیار پایین حرف زده‌اند. بدون شک این تیم برای بردن بازی انگیزه‌های زیادی خواهد داشت.

آیا نگران باشیم؟

آیا شرایط تیم ملی در آستانه این مسابقه به لحاظ فنی نگران‌کننده است؟ این سوال پاسخ مثبتی ندارد. ایران نباید نگران این بازی باشد اما باید با دقت بسیار زیادی بازی کند و مراقب حریف باشد. نقطه قوت آمریکا، استفاده از کناره‌ها در فاز هجومی است. به خصوص روبه‌رو شدن تیموتی وه‌آ با میلاد محمدی در سمت چپ خط دفاعی ایران، یک نبرد بسیار مهم و تعیین کننده برای این بازی خواهد بود. تنها راه کلیدی مهار آمریکا، مراقبت جدی از کناره‌های این تیم است. در غیر این صورت این تیم به تیم ملی ایران لطمه خواهد زد.

نقطه قوت تیم ملی ایران را نیز باید در مهاجمان این تیم جست‌وجو کرد. سردار آزمون و مهدی طارمی، قادر به انجام هر کاری هستند. دو ستاره که در کنار هم می‌توانند هر دفاعی را آزار بدهند

این مهاجمان زهردار

نقطه قوت تیم ملی ایران را نیز باید در مهاجمان این تیم جست‌وجو کرد. سردار آزمون و مهدی طارمی، قادر به انجام هر کاری هستند. دو ستاره که در کنار هم می‌توانند هر دفاعی را آزار بدهند. این دو بازیکن هر لحظه آماده فرار از عمق دفاع حریف خواهند بود. دو بازیکن که همیشه تشنه گلزنی نشان می‌دهند و عملکرد بسیار خوبی نیز در بازی قبلی داشته‌اند. مهدی طارمی در دیدارهای قبلی این جام دو گل زده و یک پاس گل داده و سردار آزمون نیز دو بار تیر دروازه را به لرزه درآورده است. بدون شک آمریکایی‌ها نیز نگران کیفیت این دو بازیکن هستند. دو ستاره که اگر روز خوب‌شان باشد، هیچ دفاعی مقابل‌‌شان دوام نمی‌آورد.

تفاوت نیمکت‌ها

تفاوت نیمکت‌ها تا حدودی به سود تیم حریف است. آمریکا روی نیمکت ستاره‌هایی مثل جیووانی رینا و برندان آرونسون دارد که می‌توانند در نیمه دوم شرایط را به سود این تیم تغییر بدهند. ایران اما روی نیمکت چنین نفراتی ندارد. با این حال نفرات ذخیره ایران هم صاحب انگیزه زیادی هستند. درست مثل روزبه و علی کریمی که در دیدار قبلی به عنوان نفرات جانشین وارد زمین شدند و توانستند نقش موثری در برد بزرگ تیم ملی ایفا کنند. با این حال باید پذیرفت که کیفیت تیم حریف روی نیمکت کمی بهتر از ایران است. این چیزی است که در دقایق پایانی بازی کار را برای تیم ملی سخت خواهد کرد.

یک مساوی برای صعود

به نظر می‌رسد تیم ملی حتی با یک تساوی نیز به مرحله بعدی جام جهانی خواهد رسید. ما هرگز در موقعیتی نبودیم که با یک مساوی به دور حذفی این تورنمنت برویم. بدون شک این یک موقعیت بسیار خاص برای فوتبال ایران به حساب می‌آید. اگر ایران به آمریکا ببازد، در هر شرایطی حذف می‌شود و اگر حریف را ببرد، در هر شرایطی صعود می‌کند. اگر بازی مساوی شود و ولز نتواند انگلیس را ببرد، تیم ملی به دور بعدی خواهد رفت. در نتیجه رسیدن به دور بعد برای تیم ملی بسیار در دسترس خواهد بود.

هراس بازی سوم

تیم ملی تا امروز اساسا در بازی‌ سوم جام جهانی عالی نبوده است. شکست روبه‌روی پرو در جام جهانی 78، باختن به آلمان و حذف از جام جهانی 98، تساوی با آنگولا در جام جهانی 2006، شکست روبه‌روی بوسنی در جام جهانی 2014 و تساوی با پرتغال در جام جهانی 2018، نشان می‌دهد که تیم ملی اساسا از رابطه خوبی با نتیجه گرفتن در بازی سوم جام برخوردار نیست. اگر کی‌روش چنین نتیجه‌ای را نمی‌خواهد، باید تیم ملی به لحاظ بدنی در فرم مطلوبی باشد.

لطفا شجاع باش

به نظر می‌رسد تیم ملی در این نبرد به سراغ یک نمایش تدافعی برود اما کاش کی‌روش کمی شجاع‌تر باشد و مثل بازی با ولز، ایران را به خوبی برای این مسابقه آماده کند. همه هواداران تیم ملی هم یک نمایش شجاعانه از این تیم می‌خواهند. حتی اگر قرار باشد این نمایش در نهایت منجر به صعود تیم ملی ایران به مرحله بعدی رقابت‌ها نشود. یک ایران شجاع، خواسته مشترک همه هواداران تیم ملی ایران به حساب می‌آید. تیمی که پتانسیل حمله کردن به دروازه حریف در جریان این نبرد را خواهد داشت.