مصدومیت بدموقع

آخرین دیدار دوستانه تیم ملی در تهران، قبل از سفر به قطر برگزار شد و البته یک تلفات جدی داشت. از دست دادن امید ابراهیمی و غیبت احتمالی فرمانده خط میانی در جام جهانی، یک اتفاق نگران‌کننده برای فوتبال ایران بود. جای خالی تماشاگرها در دیدار بدرقه ملی‌پوشان به سمت جام جهانی به شدت احساس می‌شد. این مسابقه معمولا همیشه با حضور گسترده هوادارها برای روحیه دادن به بازیکنان برگزار می‌شد اما این بار اوضاع کمی فرق داشت و ستاره‌های تیم ملی در سکوت مرگبار استادیوم آزادی، آخرین مسابقه در تهران را برگزار کردند.

آریا رهنورد

 

وداع با فرمانده خط هافبک

امید ابراهیمی در روزهای بازی برای استقلال با لقب فرمانده شناخته می‌شد و بعد از آن تکل معروفش روبه‌روی مراکش نیز، بیشتر برازنده این لقب به نظر رسید. امید در بدترین زمان ممکن آسیب دیده و حالا شانس حضورش در جام جهانی به حداقل رسیده است. زمزمه‌های مصدومیت جدی این بازیکن به گوش می‌رسد. البته بعید است غیبت ابراهیمی موجب دعوت یک بازیکن جدید به تیم ملی شود. چراکه بازیکنانی مثل حاج‌صفی و نورافکن قابلیت بازی در خط هافبک را دارند. ظاهرا یکی از دو خط خورده تیم ملی برای جام جهانی مشخص شده است. شاید این اتفاق بتواند علی کریمی را نیز در تیم ملی ماندگار کند. بازیکنی که بعد از دو سال غیبت در اردوی دوحه به تیم ملی ملحق می‌شود.

آن‌جا چه می‌کنی پسر؟

حضور بازیکنان جوانی مثل آریا برگزار و مهدی هاشم‌نژاد در خط حمله تیم ملی، در نوع خودش عجیب به نظر می‌رسد. البته که هر سه مهاجم مدنظر کی‌روش لژیونر هستند و در ایران به تیم ملی ملحق نمی‌شوند اما آیا بهتر نبود فرصت حضور در ترکیب تیم ملی به مهاجمان شاغل در لیگ برتر و نفراتی مثل محبی و قایدی تعلق بگیرد؟ اینکه بازیکنانی که هنوز در لیگ برتر فیکس نیستند برای تیم ملی بازی می‌کنند، اتفاقی است که فقط در ایران رخ می‌دهد. آیا اگر همین اتفاق در دوران مربی قبلی رقم خورده بود، شائبه‌های زیادی در مورد اسکوچیچ شکل نمی‌گرفت؟

امید ابراهیمی در روزهای بازی برای استقلال با لقب فرمانده شناخته می‌شد و بعد از آن تکل معروفش روبه‌روی مراکش نیز، بیشتر برازنده این لقب به نظر رسید. امید در بدترین زمان ممکن آسیب دیده و حالا شانس حضورش در جام جهانی به حداقل رسیده است

کی‌روش و ورزشگاه سوت و کور

کارلوس کی‌روش بعد از چهار سال به ورزشگاه آزادی برگشت اما این بازگشت در حالی رقم خورد که خبری از حضور تماشاگرها در این جدال نبود. برخورد دوباره مرد پرتغالی با هواداران فوتبال در ایران می‌توانست لحظه‌های جذاب زیادی داشته باشد. با این حال کی‌روش و تیمش باید روبه‌روی سکوهای خالی به میدان می‌رفتند. اتفاقی که این مسابقه را نیز به یک نبرد بسیار سرد و کم‌اتفاق تبدیل کرده بود. در حقیقت بدرقه بازیکنان ملی‌پوش به قطر، بدون سروصدا صورت گرفت.

 

دو ستاره در نقش جدید

از اولین روزهای بازگشت روزبه چشمی به تیم ملی، خیلی‌ها در انتظار معرفی پست بازی او بودند. دیدار با نیکاراگوئه نشان داد که روزبه به عنوان یک هافبک به تیم ملی فراخوانده شده است. کی‌روش همیشه برای دفاع اعتقاد زیادی به این بازیکن داشت و او را یک مدافع مدرن می‌دانست اما همزمان با بازگشت چشمی به خط هافبک در استقلال، سی کیو نیز او را در تیم ملی به این پست برگردانده است. به جز روزبه، امید نورافکن هم در این مسابقه در خط میانی بازی کرد و موفق شد برای تیم ملی پاس گل بدهد. ظاهرا کارلوس روی این دو نفر در پست تخصصی‌شان حساب باز می‌کند. هرچند که شانس فیکس شدن این دو بازیکن در جام جهانی اصلا زیاد به نظر نمی‌رسد.

زوج تازه در قلب دفاع

کی‌روش تیم ملی را با حضور کنعانی و مرتضی پورعلی‌گنجی در قلب دفاع روبه‌روی نیکاراگوئه به زمین فرستاد. شاید این سیگنالی برای انتخاب ترکیب نهایی تیم ملی از سوی این مربی باشد. این دو نفر البته با بازی در کنار هم غریبه نیستند و قبلا در جام ملت‌ها و بازی معروف با ژاپن در کنار هم قرار گرفته‌اند. با این حال طبیعتا این دو نفر هماهنگی زوج شجاع و کنعانی را ندارند. جالب اینکه مرتضی بعد از مصدومیت ابراهیمی، به پست قبلی‌اش برگشت و هافبک میانی تیم ملی شد.

شماره یک، شماره دو

وظیفه مراقبت از دروازه ایران در این مسابقه به بیرو و حسینی سپرده شد. با این اتفاق تقریبا مشخص به نظر می‌رسد که حضور این دو نفر در تیم ملی قطعی خواهد بود. اگر کی‌روش قصد بردن نیازمند و اخباری به جام جهانی را داشت، در این بازی به یکی از این دو نفر بازی می‌داد. ظاهرا مرد اول نیمکت تیم ملی تصمیم نهایی را برای بردن بیرانوند، حسینی و عابدزاده به تیم ملی گرفته است.

جادوی سمت چپ

جالب اینکه هر سه گل تیم ملی در دیدارهای دوستانه اخیر با حرکتی از سمت چپ به ثمر رسیده است. موضوعی که نشان می‌دهد کی‌روش برای این بخش از زمین برنامه ویژه‌ای دارد. مهدی ترابی که این اواخر در لیگ اصلا آمار خوبی نداشته، در حساس‌ترین روزهای ممکن خودش را به کی‌روش ثابت کرده تا حضورش را در جام جهانی قطعی کند.