دشمن تیم ملی!

نبرد پورتو و لورکوزن می‌توانست دوئل بسیار جذابی برای فوتبال ایران باشد. جایی که دو ستاره ایرانی در لیگ قهرمانان به مصاف هم می‌رفتند. مهدی طارمی در این مسابقه درخشان بود و در نقش سازنده‌ترین ستاره این روزهای پورتو، دو پاس گل برای تیمش داد. در نیمه دوم اما سردار آزمون قبل از ورود به زمین، در حال گرم کردن مصدوم شد. این آسیب‌دیدگی بدموقع، بدترین خبر ممکن برای تیم ملی ایران بود. چراکه سردار بین ۶ تا هشت هفته دور از میادین است و این احتمال وجود دارد که فرصت حضور در جام جهانی را به همین سادگی از دست بدهد. قبل از شروع جام جهانی قطر، شرایط چند ستاره فوتبال ایران نگران‌کننده به نظر می‌رسد. مصدومیت، فعلا به بزرگ‌ترین دشمن تیم ملی ایران قبل از حضور در جام جهانی تبدیل شده است.

آریا رهنورد

 

سردار آزمون

شاید هنوز در ترکیب لورکوزن جا نیفتاده و به مهره ثابتی برای این باشگاه تبدیل نشده اما برای تیم ملی، ستاره بسیار مهمی است. سردار که سابقه یک دوره حضور در جام جهانی را دارد، حالا یکی از نفرات کلیدی تیم ملی به شمار می‌رود. سردار نبرد دوستانه با اروگوئه را از ابتدا شروع کرد و روبه‌روی سنگال در جایگاه بازیکن تعویضی وارد زمین شد و کار را به تساوی کشاند. سردار قبل از ورود به زمین مقابل پورتو در لیگ قهرمانان، آسیب دید و این مصدومیت کمی جدی به نظر می‌رسید. گفته می‌شود که او حداقل 6 هفته دور از میادین است. این به آن معنا خواهد بود که او تا قبل از جام جهانی دیگر نمی‌تواند برای لورکوزن به میدان برود. سردار حتی در آخرین روزهای منتهی به جام نیز در اردوی تیم ملی نمی‌تواند در زمین قرار بگیرد. البته که کی‌روش تحت هیچ شرایطی از اسم آزمون عبور نمی‌کند اما این مصدومیت، اتفاق تلخی برای مرد شماره 20 تیم ملی خواهد بود. بازیکنی که حتی اگر بدون دردسر به بازی اول ایران در جام روبه‌روی انگلیس برسد، باز هم احتمالا از نقطه اوج آمادگی فاصله خواهد داشت. سردار گزینه اول کی‌روش برای بازی در نوک خط حمله است اما با این اتفاق تلخ، بعید نیست او در جام جهانی نیمکت‌نشین باشد. بازگشت به اوج آمادگی، مهم‌ترین انگیزه این روزهای آزمون به حساب می‌آید. بازیکنی که می‌خواهد در دومین حضورش در جام جهانی، برای اولین بار موفق به گل‌زنی در این جام شود. با این مصدومیت، این ماموریت برای او بسیار دشوار خواهد شد.

شجاع خلیل‌زاده

مدافع ثابت و آماده این روزهای تیم ملی، روبه‌روی اروگوئه مصدوم شد و دیدار با سنگال را از دست داد. خوشبختانه مصدومیت او مثل آسیب‌دیدگی آرائوخو اصلا جدی نبود اما شجاع به مدت دو هفته دور از میادین مانده و فعلا در لیگ قطر به میدان نمی‌رود. بازگشت از این مصدومیت برای رسیدن به بهترین فرم ممکن، بزرگ‌ترین انگیزه این روزهای شجاع به شمار می‌رود. او بعد از چندین سال غیبت، دوباره به تیم ملی برگشته و به سختی خودش را در ترکیب ثابت تیم حفظ کرده است. اگر مصدومیت برای شجاع دردسر نشود، او شانس اصلی بازی کردن در قلب دفاع تیم ملی در جام جهانی خواهد بود.

وحید امیری

لیگ بیست و یکم، فصل پرفراز و نشیبی برای وحید امیری بود. او در طول فصل گذشته چند بار مصدوم شد و آخرین مصدومیت از ناحیه کمر، این بازیکن را برای چند ماه دور از میادین نگه داشت. وحید در اردوی تیم ملی دوباره برگشت و حتی برای لحظاتی نیز بازی کرد. با این وجود در مورد سطح آمادگی او تردیدهایی وجود دارد. امیری یکی از ستاره‌های مهم تیم ملی در دوره قبلی جام جهانی بود. بازیکنی که اگر دوباره به اوج برگردد، کمک بزرگی به تیم کی‌روش خواهد کرد. در این لحظه اما شانس حضور او در ترکیب اصلی ایران زیاد به نظر نمی‌رسد.

مرتضی پورعلی‌گنجی

با بازگشت کی‌روش، این بازیکن نیز به تیم ملی برگشت اما تنها چند دقیقه بعد از ورود به زمین دروازه تیم خودی را باز کرد. مرتضی هنوز هم بازیکن موردعلاقه کارلوس کی‌روش به شمار می‌رود اما به خاطر مصدومیت طولانی و خاصی که پشت سر گذاشته، کمی از ترکیب اصلی تیم دور شده است. او در این لحظه مصدوم نیست و هر هفته در لیگ هم برای قرمزها بازی می‌کند اما مصدومیت مسیرش را در تیم ملی به شکل واضح و انکارنشدنی تحت تاثیر قرار داده است.

اللهیار صیادمنش

در آستانه حضور در اولین جام جهانی، آسیب‌دیدگی تاثیر منفی وحشتناکی روی اللهیار گذاشت. بازیکنی که می‌توانست یکی از پدیده‌های جام باشد، به راحتی از تیم ملی کنار رفت. آسیب دیدن در رقابتی فیزیکی و سخت مثل چمیپون‌شیپ چندان عجیب نبود اما برای اللهیار این اتفاق در بدترین زمان ممکن رخ داد. خود او البته تاکید دارد که در روز شروع جام جهانی مصدومیت را پشت سر  می‌گذارد اما بعید است در چنین شرایطی کی‌روش این بازیکن را بعد از چند ماه غیبت به همراه تیم ملی به رقابت‌های جام جهانی قطر ببرد.