پرتگاهی برای شجاع!

حدس زدن فهرست نهایی تیم ملی برای جام جهانی تا همین چند روز قبل کار سختی نبود. در فوتبال ایران همه کم و بیش سلیقه اسکوچیچ را شناخته بودند و می‌دانستند که او چه نفراتی را به تیمش دعوت می‌کند. حالا اما همه چیز فرق کرده و یک مربی جدید با یک ذهنیت تازه هدایت این تیم را بر عهده گرفته است. هیچکس نمی‌داند که کی‌روش چقدر شبیه به گذشته است اما اگر نظر او در مورد بازیکنان ایرانی تغییر نکرده باشد، چند حذف پرسروصدا و چند بازگشت بزرگ به تیم ملی خواهیم داشت. بر اساس گمانه‌زنی‌های اولیه، ترکیب تیم ملی در دوران کی‌روش در خط دفاعی به شدت تغییر می‌کند و در خط حمله، تغییرات کم‌تری نسبت به دوران اسکوچیچ خواهد داشت.

آریا   رهنورد

 

بیرو؛ ستاره بدون جانشین

کی‌روش اولین کسی بود که بیرو را به تیم ملی ایران دعوت کرد. علیرضا زیر نظر این مربی در تیم ملی یک ستاره شد و در جام جهانی نیز درخشش فوق‌العاده‌ای داشت. او این اواخر ثابت کرده که همچنان گلر بدون رقیب تیم ملی است. امیر عابدزاده در چند نمایش ملی آخرش بسیار ناامیدکننده نشان داده و این فصل در ترکیب پونفرادینا نیز اصلا عالی ظاهر نشده است. اشتباه‌های فردی این گلر روز به روز بیشتر می‌شوند. تسلط بیرو بعد از بازگشت به پرسپولیس و البته بازی با پای عالی این گلر، او را تبدیل به مرد شماره یک دروازه تیم ملی می‌کند و بعید است که این رویه در دوران کی‌روش نیز با تغییری روبه‌رو شود. امیر عابدزاده نیز احتمالا به عنوان گلر دوم با تیم ملی به جام جهانی خواهد رفت. نفر سوم از بین پیام نیازمند که به تازگی به لیگ برتر ایران و دروازه سپاهان برگشته و البته سیدحسین حسینی کاپیتان این روزهای استقلال انتخاب خواهد شد. در نتیجه می‌توان گفت که بعید است خط دروازه ایران در دوران کارلوس کی‌روش نسبت به عصر اسکوچیچ تغییر چندانی داشته باشد. علیرضا بیرانوند نیز احتمالا به اولین سنگربان تاریخ فوتبال ایران تبدیل می‌شود که در دو دوره مختلف جام جهانی درون دروازه تیم ملی قرار گرفته است.

شجاع، در مسیر خلعت و سیدجلال

شاید هیچ بازیکنی به اندازه شجاع خلیل‌زاده از بازگشت کی‌روش نگران نباشد. او در بهترین سال‌های دوران بازی در پرسپولیس، هرگز به تیم کی‌روش دعوت نمی‌شد و رابطه خوبی هم با این مربی نداشت. شجاع در مرحله مقدماتی یک مهره ثابت برای تیم ملی بوده و به عنوان یکی از بهترین‌های تیم، آماده حضور در جام جهانی به نظر می‌رسید اما بعید نیست که بلیت سفر او به قطر در نهایت باطل شود. کی‌روش در خط دفاعی اعتقاد زیادی به محمدحسین کنعانی دارد و حتی در سال‌های قبل نیز این بازیکن را به صورت ثابت به بازی می‌گرفت. دیگر مدافع موردعلاقه او مرتضی پورعلی‌گنجی است که عملا توسط این مربی از خط هافبک به خط دفاعی رفت و همان‌جا ماندگار شد. احتمالا مجید حسینی نیز یکی دیگر از مدافعان محبوب کی‌روش در این دوره خواهد بود و بعید است جایی برای شجاع وجود داشته باشد. با این روند خلیل‌زاده به سرنوشت محمدرضا خلعتبری و سیدجلال حسینی دچار می‌شود. دو بازیکنی که عملکرد درخشانی در مقدماتی‌های جام جهانی داشتند اما با وجود حضور ثابت در تیم، ناگهان با نظر کی‌روش خط خوردند و فرصت بازی را در تورنمنت از دست دادند. فعلا شایعه‌های زیادی در مورد شجاع وجود دارد اما با شناختی که از کی‌روش داریم، خیلی بعید است این بازیکن در فهرست نهایی ایران برای رقابت‌های جام جهانی قرار بگیرد.

اگر ایران به هر دلیلی در جام جهانی نتیجه نگیرد، طارمی بیشتر از هر بازیکنی نقد خواهد شد. کسی که در دوران کی‌روش هیچ اعتراضی به مصاحبه‌های تند و تیز این مربی علیه فوتبال ایران نداشت اما در دوران اسکوچیچ از یک جمله ساده، یک حاشیه بسیار بزرگ ساخت

تغییر صددرصدی در کناره‌ها؟

یکی از اولین تصمیم‌های کی‌روش، بازگرداندن رامین رضاییان به تیم ملی بعد از مدت‌ها غیبت بوده است. او خیلی زود پیگیر رامین شده تا این بازیکن به سرعت پاسپورت اتریش را دریافت کند. شاید هیچ نقطه‌ای از ترکیب در دوران کی‌روش به اندازه کناره‌های دفاع با تغییر روبه‌رو نشود. اسکوچیچ این مدت صادق محرمی و امید نورافکن را در سمت راست و چپ دفاع به بازی می‌گرفت. دو بازیکنی که هم روزهای خوبی در تیم ملی داشتند و هم گاهی با چند اشتباه، مورد انتقاد قرار می‌گرفتند. کناره‌های دفاع در روش بازی کی‌روش بسیار کلیدی هستند. به همین خاطر انتظار می‌رود که رامین رضاییان در سمت راست قرار بگیرد و یک نفر از بین میلاد محمدی و احسان حاج‌صفی نیز به سمت چپ خط دفاعی برود. هرچند که شاید صادق و امید نیز در قامت دو بازیکن ذخیره راهی جام جهانی شوند.

سرنوشت مبهم سه ستاره

در کنار شجاع، سرنوشت چند بازیکن تیم ملی در خط میانی نیز مبهم به نظر می‌رسد. یکی از این نفرات احمد نوراللهی است که بازیکن ثابت تیم ملی در دوران اسکوچیچ بود. او در دوران کی‌روش به ندرت به تیم ملی دعوت می‌شد اما نسبت به آن روزها پیشرفت زیادی کرده است. با این حال شرایط او در لیگ امارات چندان خوب نیست و این مساله ممکن است کار احمد را برای ماندن در تیم ملی کمی سخت کند. بعید نیست این بازیکن هم مثل شجاع فرصت بازی در تیم ملی را از دست بدهد. شرایط وحید امیری نیز فعلا مشخص نیست. بازیکنی که البته به تمرین قرمزها برگشته اما مدتی مصدوم بوده و چندین هفته را دور از زمین فوتبال گذرانده است. امیری در چند مقطع، خاطراتی از دوران کی‌روش نقل کرده که به مذاق هواداران این مربی خوش نیامده است. اگر کی‌روش همان مربی همیشگی باشد، بعید نیست حتی این ماجرا را نیز تلافی کند و وحید را از تیم ملی کنار بگذارد. هرچند که او در دوران حضورش در فوتبال ایران علاقه زیادی به بازی وحید داشته است. علی قلی‌زاده نیز یکی دیگر از نفراتی بود که در دوران حضور اسکوچیچ در تیم ملی، جایگاه ثابتی در این تیم به دست آورد. کی‌روش اما قبلا هم نشان داده بود که اساسا علاقه‌مند به سبک بازی علی نیست و بعید است که او را در تیمش نگه دارد.

تسلط بیرو بعد از بازگشت به پرسپولیس و البته بازی با پای عالی این گلر، او را تبدیل به مرد شماره یک دروازه تیم ملی می‌کند و بعید است که این رویه در دوران کی‌روش نیز با تغییری روبه‌رو شود

کاپیتان برمی‌گردد

در کنار رامین رضاییان، بازگشت کریم انصاری‌فرد نیز به تیم ملی بسیار محتمل به نظر می‌رسد. بازیکنی که در چند اردوی اخیر حضور نداشته و در یک تصمیم ناامیدکننده راهی لیگ قبرس شده اما به زودی برای تیم ملی بازی خواهد کرد! البته کریم هیچوقت در دوران کی‌روش نقش مهمی در تیم ملی نداشته و معمولا روی نیمکت نشسته است. اگر قرار به دعوت از یک بازیکن نیمکت‌نشین است، بهتر نیست چنین فرصتی در اختیار یک بازیکن جوان قرار بگیرد؟ به هر حال کریم در اردوی بعدی تیم ملی در اتریش حاضر است و شاید دوباره پیراهن شماره 10 تیم را به تن کند. او شاید در زمین حرف زیادی برای گفتن نداشته باشد اما حضورش در اردوها همواره مهم بوده است. انصاری‌فرد به عنوان یکی از کاپیتان‌های تیم و یکی از چهره‌های باتجربه، همیشه مشغول تهییج بازیکن‌ها قبل از نبردهای بزرگ است.

کلیدی‌ترین بازیکن

چه کسی کلیدی‌ترین بازیکن تیم ملی در دوران تازه کی‌روش است؟ قبلا از جواد نکونام اسم برده می‌شد که حقیقتا نقش مهمی در این تیم داشت. شاید حالا آن بازیکن، مهدی طارمی باشد. کسی که مهم‌ترین نقش را در بازگرداندن کی‌روش به فوتبال ایران ایفا کرد و عملا به جنگ با سرمربی سابق تیم ملی رفت. طارمی حالا تبدیل به سلاح شماره یک کارلوس کی‌روش می‌شود. هرچند که این ماجرا ممکن است در نهایت برای خود این بازیکن کمی گران تمام شود. اگر ایران به هر دلیلی در جام جهانی نتیجه نگیرد و موفقیتی به دست نیاورد، طارمی بیشتر از هر بازیکن دیگری مورد انتقاد قرار خواهد گرفت. کسی که در دوران کی‌روش هیچ اعتراضی به مصاحبه‌های تند و تیز این مربی علیه فوتبال ایران نداشت اما در دوران اسکوچیچ از یک جمله ساده، یک حاشیه بسیار بزرگ ساخت و برای ایجاد تغییر، حتی تا نهاد ریاست جمهوری هم رفت! به هر حال او نمادی از این دوران جدید برای تیم ملی است و در تیم کی‌روش نیز حساس‌ترین وظیفه را در اختیار خواهد داشت.