جام اولی‌ها!

تا اعلام فهرست نهایی تیم ملی برای رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ زمان زیادی باقی نمانده است. بدون شک در این فهرست در کنار مهره‌های باتجربه، نفراتی هم دیده می‌شوند که تا امروز هرگز بخشی از رقابت‌های جام جهانی نبوده‌اند. بازی در این تورنمنت، نقطه اوج دوران بازی هر فوتبالیستی به شمار می‌رود و این تجربه ارزشمند و فراموش‌نشدنی، به زودی برای گروهی از ستاره‌های فوتبال ایران رقم خواهد خورد. بازیکنانی که برای از راه رسیدن جام جهانی لحظه‌شماری می‌کنند و آماده شروع این تورنمنت رویایی هستند.

آریا   رهنورد

 

گلر شماره سه

هم علیرضا بیرانوند و هم امیر عابدزاده، تجربه حضور در جام جهانی را دارند. البته از بین این دو نفر، فقط بیرو در جام جهانی به زمین رفته و امیر نیمکت‌نشین بوده است. هر گلر سومی که به اردوی نهایی قطر دعوت شود، اولین جام جهانی زندگی‌اش را پشت سر خواهد گذاشت. این انتخاب یک نفر از بین پیام نیازمند، محمدرضا اخباری و سیدحسین حسینی خواهد بود. هر سه نفر در این سال‌ها چندین بار به تیم ملی دعوت شده‌اند و برای این تیم به زمین رفته‌اند اما سابقه حضور در تورنمنتی مثل جام جهانی را نداشته‌اند. فعلا روی کاغذ شانس سیدحسین بیشتر از دو نفر دیگر به نظر می‌رسد اما کی‌روش ممکن است در هر لحظه، تصمیم غافلگیرکننده‌ای بگیرد. او تا امروز هرگز ایران را بدون سورپرایز به جام جهانی نبرده است.

صادق محرمی

صادق قبل از دوره قبلی جام جهانی هم لژیونر شده بود تا شاید نظر مثبت کی‌روش را جلب کند اما در آن مقطع، چنین اتفاقی ممکن به نظر نمی‌رسید. حالا بازیکن فیکس دیناموزاگرب در لیگ قهرمانان اروپا، یکی از انتخاب‌های اصلی کی‌روش برای سمت راست خط دفاعی است. بازیکنی که در دو دیدار تدارکاتی اخیر نیز برای تیم ملی بازی کرده و به شدت آماده بوده است. صادق در چند سال گذشته و به ویژه در دوران اسکوچیچ، اعتماد به نفس بیشتری از گذشته به دست آورده و می‌تواند با این اعتماد به نفس به تیم ملی کمک کند. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد، حضور او در اولین جام جهانی زندگی‌اش مسجل به نظر می‌رسد. در این پست احتمالا رامین رضاییان نیز به تیم ملی دعوت می‌شود. مدعی دیگر این پست صالح حردانی است. صالح نیز در صورت رفتن به قطر، برای اولین بار در جام جهانی حاضر خواهد بود.

امید نورافکن/ ابوالفضل جلالی

کاپیتان سابق تیم ملی امید، در دوران اسکوچیچ بازیکن مهمی برای تیم ملی بود و به صورت ثابت برای ایران به میدان می‌رفت. نورافکن فعلا پای ثابت لیست‌های کی‌روش بوده و در لیگ برتر نیز شرایط مطلوبی دارد. امید می‌تواند برای اولین بار بخشی از فهرست ایران در جام جهانی باشد. هرچند که به نظر می‌رسد او برای این اتفاق باید با ابوالفضل جلالی رقابت کند. کمی بعید است که هر دو نفر در سمت چپ راهی قطر شوند. به نظر می‌رسد در نهایت با تصمیم کی‌روش، یکی از این دو بازیکن به جام جهانی می‌روند و اولین جام جهانی زندگی‌شان را سپری می‌کنند. بدشانسی بزرگ نورافکن، از دست دادن اردوی اتریش به خاطر ویزا بود. اتفاقی که شاید شانس حضور او در تیم ملی را کمی تهدید کند.

شجاع خلیل‌زاده

داستان شجاع خلیل‌زاده و تیم ملی، ماجرای جالبی به نظر می‌رسد. این بازیکن در بهترین سال‌های دوران فوتبالش به تیم ملی دعوت نمی‌شد و به نظر می‌رسید شانسش برای ملی‌پوش شدن و یا رفتن به جام جهانی، به صفر رسیده باشد. تغییرات روی نیمکت تیم ملی اما دوباره او را به این تیم برگرداند. شجاع در دوران انتخابی فوق‌العاده ظاهر شد و همین مساله کافی بود تا حتی کارلوس کی‌روش نیز این بازیکن را از اردوی تیمش کنار نگذارد. او یک نمایش بی‌نقص هم روبه‌روی اروگوئه داشت و ستاره‌های پرشمار خط حمله این تیم را به خوبی متوقف کرد. او که در اردوی اتریش مصدوم نیز شده بود، این روزها در اردوی تیم ملی حضور دارد. کی‌روش روی این بازیکن حساب ویژه‌ای باز می‌کند و شجاع بالاخره برای اولین بار راهی جام جهانی می‌شود. او احتمالا علاوه بر رفتن به قطر، در ترکیب ثابت تیم ملی برای رقابت‌های جام جهانی نیز حضور خواهد داشت.

میلاد سرلک

روند پیشرفت میلاد در فوتبال، به شکل تدریجی طی شده است. او چندین سال در لیگ برتر بازی کرد اما از زمان بازی برای پرسپولیس، بیشتر دیده شد و مورد توجه قرار گرفت. میلاد از همان زمان کم و بیش در اردوهای تیم ملی نیز حاضر بوده است. فوتبال ایران اساسا کم‌تر بازیکنی با قابلیت‌های سرلک دارد و همین مساله شانس او را برای حضور در جام جهانی افزایش می‌دهد. سرلک هم به خوبی در نبردها و درگیری‌ها شرکت می‌کند و هم در پاس دادن، بازیکن کارآمدی به نظر می‌رسد. شاید شانس زیادی برای فیکس شدن او در جام جهانی وجود ندارد اما سرلک می‌تواند یکی از مهره‌های لیست تیم ملی در قطر باشد.

احمد نوراللهی

او تا قبل از مقدماتی جام جهانی قطر، به اندازه شایستگی‌هایش در تیم ملی مورد استفاده قرار نگرفته بود. احمد اما حالا شرایط متفاوتی دارد و در دور مقدماتی نیز یک مهره ثابت برای تیم ملی بوده است. او این روزها در لیگ امارات نیز به صورت ثابت به میدان می‌رود و یکی از نفرات اصلی باشگاه الاهلی است. احمد هم یکی از مسافران حتمی اردوی قطر است. هرچند که باید بر سر جایگاه ثابت در این تیم با چند ستاره رقابت کند.

علی قلی‌زاده

در فهرست اولیه جام جهانی قبلی هم نبود اما درنهایت به روسیه سفر کرد. حالا علی تجربه بیشتری در اروپا کسب کرده و این اواخر هم یک بازیکن فیکس برای تیم ملی بوده است. شاید بزرگ‌ترین مشکل کی‌روش با این بازیکن، زیاد توپ نگه داشتن باشد اما قلی‌زاده به کمک تکنیکی که دارد، می‌تواند برای ایران در زمین حریف برتری عددی ایجاد کند. نام او نیز قطعا در فهرست نهایی مسافران جام جهانی قطر دیده خواهد شد. علی باید از فرصت جام جهانی به بهترین شکل برای رفتن به یک باشگاه بزرگ‌تر در فوتبال اروپا استفاده کند.

محمدحسین کنعانی‌زادگان

مدافع محبوب کارلوس کی‌روش، در جام ملت‌های قبلی به تیم ملی دعوت شد و به صورت ثابت نیز برای این تیم به میدان رفت. ویژگی مهم کنعانی در بازی با پا، همیشه او را به یک مهره مدرن در فوتبال ایران و یک بازیکن موردعلاقه برای کی‌روش تبدیل می‌کند. کنعانی حالا یک بازیکن ثابت در تیم ملی نیز هست و به احتمال بسیار زیاد یکی از نفرات فیکس فوتبال ایران در قطر خواهد بود. او روزهای خوبی را نیز در فوتبال قطر پشت سر گذاشته و با شرایط کشور میزبان آشنایی کاملی دارد. او علاوه بر مدرن بازی کردن، معمولا قدرت گلزنی بسیار بالایی نیز دارد و روی ضربات شروع مجدد، می‌تواند به خوبی به تیم ملی کمک کند. این تورنمنت شاید یک سکوی پرتاب بسیار بزرگ برای این ستاره در تیم ملی ایران باشد.

مهدی مهدی‌پور

هنوز نمی‌توان با قاطعیت گفت که کی‌روش چه نظری در مورد مهدی‌پور دارد. با این حال نباید شانس این بازیکن برای رفتن به جام جهانی را نادیده گرفت. مهدی‌پور یکی از بهترین‌های این فصل استقلال بوده و نمایش‌های بسیار خوبی در این تیم داشته است. او هافبکی است که فوتبال را ساده بازی می‌کند و این ویژگی اصلا نباید دستکم گرفته شود. مهدی‌پور روی ارسال‌ها نیز برای تیمش بازیکن مفیدی به نظر می‌رسد. فوتبالیستی که در زمین از انجام کارهای اضافه پرهیز می‌کند.

محمد محبی  

به جز سردار، طارمی و انصاری‌فرد که حضورشان در جام جهانی قطعی شده و همگی قبلا در این جام بازی کرده‌اند، شاید فقط یک مهاجم دیگر به تیم ملی دعوت شود. فعلا تنها مهاجم حاضر در اردوی ارزیابی تیم ملی محمد محبی است. بازیکنی که در بازگشت از لیگ پرتغال، یک گلزن درجه یک برای استقلال بوده و به کمک همین درخشش، شانس حضور در اردوی تیم ملی را به دست آورده است. اگر قرار به دعوت از چهارمین مهاجم به فهرست نهایی باشد، محبی صاحب شانس اصلی برای رسیدن به قطر خواهد شد. او باید منتظر تصمیم کلیدی کی‌روش بماند.