کارلوس کی‌روش بالاخره اولین فهرست نهایی‌اش را برای برگزاری اولین اردوی برون‌مرزی تیم ملی در دوره تازه مربیگری‌اش اعلام کرده است. فهرستی که چندان غافلگیرکننده نیست و شباهت بسیار زیادی به فهرست‌های دراگان اسکوچیچ دارد. به جز چند بازگشت و چند ستاره خط خورده، تیم ملی به لحاظ بازیکن در دوران کی‌روش متحول نشده است. این در حالی است که لیست‌های سرمربی سابق تیم ملی همواره با اتهام‌های زیادی مواجه می‌شدند. به هر حال کی‌روش فعلا تیم اولیه‌اش را شناخته و احتمالا با کنار گذاشتن چهار بازیکن از این فهرست، لیست نهایی‌اش را برای جام جهانی آماده خواهد کرد.

آریا   طاری

 

 

گلرها؛ همان همیشگی

اعلام نام دروازه‌بان‌ها در فهرست تیم ملی، غافلگیری خاصی ندارد. در این فهرست، همان چهار نفری دیده می‌شوند که در اردوهای قبلی هم حاضر بوده‌اند. علیرضا بیرانوند، حسین حسینی و پیام نیازمند در اردوی داخلی اخیر تیم شرکت کرده‌اند و امیر عابدزاده نیز در اتریش به تیم ملی ملحق خواهد شد. این چهار نفر بهترین گلرهای حال حاضر فوتبال ایران به شمار می‌روند و شاید هر مربی دیگری هم آنها را به اردو دعوت می‌کرد. درنهایت اما از بین آنها باید یک نفر از تیم کنار گذاشته شود و ایران با سه سنگربان به جام جهانی برود. به نظر می‌رسد حضور بیرو و عابدزاده در تیم ملی قطعی باشد و نفر سوم نیز از بین سیدحسین حسینی و پیام نیازمند انتخاب شود. این یک رقابت جذاب و جدی برای دو سنگربان استقلال و سپاهان خواهد بود.

خط دفاع، سورپرایزی به اسم شجاع!

خیلی‌ها تصور می‌کردند کی‌روش روی نام مدافع محبوب اسکوچیچ قلم قرمز بکشد اما این اتفاق رخ نداد. کی‌روش و شجاع رابطه چندان خوبی با هم نداشتند و در روزهای اوج خلیل زاده، کارلوس او را به تیم ملی دعوت نمی‌کرد اما این اتفاق حالا رخ داده است. به نظر می‌رسد سرمربی تیم ملی قصد دارد یک محک جدی در اردوی اتریش برای شجاع در نظر بگیرد. به جز خلیل‌زاده، کنعانی، مجید حسینی و مرتضی پورعلی‌گنجی مدافعان میانی دیگر تیم ملی هستند. مرتضی که اولین بار با تصمیم خود کی‌روش از خط میانی به خط دفاع رفت، یک دوره مصدومیت طولانی را پشت سر گذاشت و در اردوی آخر تیم ملی نیز غایب بود. او حالا با سی کیو، دوباره لباس ایران را به تن خواهد کرد. شاید مرتضی و کنعانی، گزینه‌های فیکس شدن تیم ملی در جام جهانی باشند. کی‌روش برای سمت راست خط دفاع رامین رضاییان، صالح حردانی و صادق محرمی را به اردو دعوت کرده و در سمت چپ نیز به سراغ ابوالفصل جلالی، امید نورافکن و میلاد محمدی رفته است. به نظر می‌رسد یکی از دفاع‌های راست و یکی از دفاع‌های چپ این فهرست در نهایت در جام جهانی غایب خواهند بود. اگر اتفاق خاصی رخ ندهد شاید آن دو نفر صالح حردانی و ابوالفضل جلالی باشند. از اردوی داخلی تیم ملی، نفراتی مثل عارف غلامی، مهدی شیری و سامان فلاح از تیم ملی خط خورده‌اند تا شاید دیگر شانسی برای همراهی تیم ملی در جام جهانی نداشته باشند.

خط میانی؛ مردان پرتجربه

وزن تجربه در خط میانی تیم کی‌روش به شدت احساس می‌شود. او نفراتی مثل احسان حاج‌صفی و امید ابراهیمی را به تیم ملی دعوت کرده است. سعید عزت‌اللهی نیز دیگر در تیم ملی به یک بازیکن به شدت باتجربه تبدیل شده است. یکی از نکات جالب این فهرست نیز، دعوت از وحید امیری به اردو بوده است. بازیکنی که همچنان در مصدومیت به سر می‌برد و در این فصل از لیگ برتر اصلا بازی نکرده اما کارلوس کی‌روش اعتقاد زیادی به سبک بازی‌‎اش دارد. او یکی از سربازان محبوب کارلوس در تیم ملی به شمار می‌رود. میلاد سرلک نیز بعد از درخشش در لیگ برتر، در این اردو حاضر خواهد بود. بازیکنی که این اواخر پای ثابت اردوهای تیم ملی بوده است. کی‌روش از احمد نوراللهی نیز دعوت کرده اما با توجه به مشکلات ویزا، احمد احتمالا در اردوی قطر غایب است و بعید نیست که کارلوس یک نفر را جایگزین این بازیکن کند. رضا اسدی، مهدی‌پور، سعید حسینی، سعید صادقی و یاسین سلمانی چهره‌های شاخصی هستند که با وجود حضور در اردوی داخلی تیم ملی، در فهرست نهایی کارلوس کی‌روش غایب بوده‌اند. به نظر می‌رسد کی‌روش روی سامان قدوس نیز حساب ویژه‌ای باز خواهد کرد.

خط حمله؛ آبی‌ها کنار رفتند

کارلوس کی‌روش هر دو وینگر استقلال را از فهرست نهایی تیم ملی کنار گذاشته است تا شانس مهدی قایدی و محمد محبی برای بازی در جام جهانی به حداقل برسد. دو بازیکنی که از استعداد لازم برای بازی در جام جهانی برخوردار بودند اما فصل گذشته برای‌شان اصلا خوب پیش نرفت. نکته جالب در مورد خط حمله تیم ملی، دعوت دوباره از کریم انصاری‌فرد است که این روزها در لیگ قبرس بازی می‌کند. به جز او، مهدی طارمی، سردار آزمون، مهدی ترابی و علی قلی‌زاده به همراه علیرضا جهانبخش نیز در اردوی تیم ملی حضور دارند. اگر اللهیار صیادمنش مصدوم نبود، نام او نیز می‌توانست در فهرست قرار بگیرد اما کی‌روش همچون گذشته اعتقادی به علی علیپور و کاوه رضایی نداشته است.