آریا   طاری

سرنوشت کاوه رضایی بالاخره چه خواهد شد؟ هیچکدام از استقلالی‌ها پاسخ روشنی برای این سوال ندارند. کاوه یکی از اولین خریدهای این فصل استقلال به حساب می‌آمد اما با وجود حضور مستمر این بازیکن در تمرین‌ها، قرارداد او و باشگاه هنوز به صورت رسمی منعقد نشده است. پایان زمان نقل و انتقالات و فسخ نشدن قرارداد ارسلان مطهری، شرایط را برای کاوه پیچیده کرده است. دو هفته بعد از شروع فصل جدید لیگ برتر، مهاجم جدید آبی‌ها هنوز به صورت رسمی به جمع نفرات این تیم ملحق نشده. این زمان از دست رفته بدون شک بیشتر از همه به ضرر خود این بازیکن خواهد بود.

چرا کاوه امضا نکرد؟

ظاهرا انگیزه کاوه رضایی از کش‌دار کردن پروسه امضای قرارداد رسمی با استقلال، ماجرای اقامت بلژیک بوده است. او قصد نداشته این اقامت را از دست بدهد و به همین خاطر در تلاش بوده تا با رضایت یک باشگاه بلژیکی، در عضویت این باشگاه بماند و یک قرارداد قرضی را با استقلال امضا کند. تلاش این بازیکن اما نتیجه نداده و او نتوانسته بلژیکی‌ها را مجاب به این کار کند. ظاهرا این تلاش حتی تا آخرین ثانیه‌های نقل و انتقالات در فوتبال ایران ادامه داشته است. حالا که کاوه دیگر به امضای قرارداد راضی شده، خود باشگاه در این زمینه مشکل دارد. رضایی به عنوان یک بازیکن آزاد، می‌تواند حتی بعد از پایان نقل و انتقالات هم راهی استقلال شود اما فهرست باشگاه در رده بزرگسالان پر شده و جای خالی خاصی برای کاوه باقی نمانده است. بعد از بازگشت مهدی قایدی، استقلال برای جذب کاوه رضایی به صورت رسمی در کنار قایدی، به دو جای خالی در لیست نیاز داشت. آنها با نظر ساپینتو، محمد حسینی را در دفاع و ارسلان مطهری را در حمله مازاد اعلام کردند. حسینی بلافاصله به تراکتور رفت و قایدی به جای او در فهرست بزرگسالان باشگاه قرار گرفت. مطهری اما از تیم جدا نشد تا این مساله پیچیدگی‌های خاص خودش را داشته باشد و کاوه، همچنان دور از بازی برای تیم بماند.

فهرستی که پر شد        

شاید خود استقلالی‌ها هم توقع نداشتند که فهرست «20 نفره» بازیکنان بزرگسال‌شان به همین راحتی پر شود. ظاهرا باشگاه در زمان انجام خریدها، به مساله پر شدن این فهرست و یا احتمال انجام خریدهای بعدی حتی فکر هم نکرده بود! برای مثال آنها در دفاع با سیلوا، غلامی و روزبه چشمی توافق کردند و توانستند قرارداد هر سه بازیکن را تمدید کنند اما در عین حال، سیاوش یزدانی و محمدحسین مرادمند را نیز برگرداندند. در خط هافبک، انتظار نمی‌رفت که بازیکنی مثل سعید مهری با وجود نمایش‌های کاملا متوسط در این تیم بماند اما چنین اتفاقی رخ داد و نام او در فهرست مازاد تیم قرار نگرفت. درست همان‌‎طور که باشگاه تمایلی به پایان همکاری با عزیزبک آمانوف نشان نداد. بازیکنی که گفته می‌شود نقش پررنگی در تیم ساپینتو نخواهد داشت. با وجود حفظ آمانوف، استقلالی‌ها آرش رضاوند را هم از قرارداد قرضی با فولاد برگرداندند تا تیم‌شان شلوغ و شلوغ‌تر شود. این تیم در یک پنجره نقل و انتقالاتی، پیمان بابایی، سجاد شهباززاده، محمد محبی و مهدی قایدی را نیز خرید و علاوه بر مذاکره موفقیت‌آمیز با کاوه رضایی، کوین یامگا و آرمان رمضانی را هم حفظ کرد تا در کنار ارسلان مطهری، عملا هشت مهاجم برای فصل جدید دراختیار داشته باشد. عجیب نیست که بازیکنی مثل کاوه رضایی در فهرست نهایی تیم جا نشود اما آرمان رمضانی همچنان در استقلال بماند؟ عجیب نیست که باشگاه سجاد شهباززاده را داشته باشد اما نتواند قرارداد کاوه رضایی را ثبت کند؟

ارسلان رفتنی نیست

آن‌چه در استقلال اتفاق افتاده، به شرایط مدیریتی تیم مربوط می‌شود. آنها در تابستان تا می‌توانستند بازیکن خریدند و استراتژی روشنی برای کنار هم قرار دادن این بازیکن‌ها نداشتند. آنها حتی یک محاسبه ساده هم انجام ندادند که اگر نتوانند قرارداد یک ستاره را ثبت کنند، چه اتفاقی برای‌شان رخ می‌دهد. به هر حال باشگاه به دنبال فسخ قرارداد ارسلان مطهری بود و ارسلان راضی به این کار نشد. طبیعی هم به نظر می‌رسید که او برای پذیرفتن این تصمیم، خواسته‌های زیادی از باشگاه داشته باشد. قرارداد این بازیکن همچنان فسخ نشده و از آن‌جایی که او تا پایان ساعت‌‌ رسمی نقل و انتقالات بازیکن آزاد نبوده، نمی‌تواند به تیم دیگری ملحق شود. این مساله شرایط استقلال را به شدت پیچیده می‌کند. در حقیقت هر بازیکنی که قراردادش از سوی باشگاه فسخ شود، دیگر نمی‌تواند تا نیم‌فصل فوتبال بازی کند و این تصمیم بسیار بحث‌برانگیز به نظر می‌رسد. شاید راه منطقی‌تر برای تیم در وضعیت فعلی، ثبت نکردن قرارداد کاوه رضایی باشد اما سخت می‌توان از مهاجمی مثل کاوه عبور کرد.

کاوه جدا می‌شود؟

اگر استقلال جای کاوه را در فهرست اصلی تیمش خالی نکند، این بازیکن باید به مقصد دیگری فکر کند. همین حالا او مشتریان دست به نقد زیادی دارد. یحیی که زمانی در ذوب با این مهاجم کار کرده و تیم‌هایی مثل سپاهان و تراکتور به دنبال جذب او هستند. باید منتظر ماند و دید که این پرونده عجیب نقل و انتقالاتی، چطور بسته خواهد شد.