باشگاه استقلال رسما اعلام کرده که قصد دارد جلوی ورود دوربین‌ها به زمین مسابقه در جریان جدال با مس کرمان را بگیرد. این اولین بار نیست که چنین ادعایی مطرح می‌شود اما استقلال باید این بار متفاوت‌تر از همیشه عمل کند و به هر قیمتی پای خواسته‌اش بماند. بدون شک حتی هواداران باشگاه نیز حاضر هستند که نبرد را از تلویزیون تماشا نکنند اما تیم محبوب‌شان بتواند حق و حقوق قانونی‌اش را به دست بیاورد.

بحث حق پخش تلویزیونی این بار در فوتبال ایران از همیشه جدی‌تر شده و نباید تا رسیدن به نتیجه موعود، به هیچ قیمتی متوقف شود. این کار به یک عزم و اراده کاملا جدی نیاز دارد. تلویزیون تا امروز اصلا از موضعش کوتاه نیامده و حتی مدعی شده که حق پخش را پرداخت کرده است. منظور آنها از این مساله، یک پرداخت ناچیز به وزارت ورزش آن هم برای تمامی فدراسیون‌ها بوده که حتی با پول تبلیغات قبل از یکی از مسابقه‌های دو باشگاه استقلال و پرسپولیس برابری نمی‌کند. این مساله باید به دقت و با جدیت زیادی پیگیری شود. اگر واقعا رسانه ملی حاضر نیست حق باشگاه‌های فوتبال را بدهد، این باشگاه‌ها باید راه‌های جایگزین را امتحان کنند. روش‌هایی مثل پخش بازی‌ها از صفحات رسمی باشگاه و حتی پخش کننده‌ای مثل یوتیوب بسیار ایده‌آل خواهد بود. چراکه در این سرویس، باشگاه می‌تواند به ازای هر پلی، درآمد قابل توجهی به دست بیاورد و مشکلات مالی‌اش را حل کند. امروز دیگر برای مخاطب هم سخت نیست که به جای تلویزیون، بازی را روی اینترنت تماشا کند. بعضی از مخاطب‌ها حتی همین حالا نیز دست به چنین کاری می‌زنند. امتناع از پرداخت حق واقعی و قانونی فوتبال، شاید به لحاظ مالی به سود تلویزیون باشد اما در نهایت کاملا به ضرر این رسانه تمام خواهد شد و باعث از دست رفتن چشمگیر مخاطبان آن می‌شود.

تیم‌های فوتبال در ایران، راه‌های زیادی برای درآمدزایی ندارند و حق پخش برای آنها یک ضرورت است. همین حالا در فوتبال انگلیس با آن همه پیشرفت، حق پخش، بیش از 65 درصد درآمد سالانه تیم‌ها را می‌سازد. چرا باشگاه‌های ایرانی باید مخاطب را پای صفحه تلویزیون بکشانند و سود این اتفاق در جیب نهاد دیگری برود؟ این بار باید باشگاه‌ها با همه وجود بایستند و مانع این اتفاق شوند. اول از همه بسیار مهم است که همه باشگاه‌ها پشت هم باشند و در یک راستا حرکت کنند.

اگر یک باشگاه فقط ساز خودش را کوک کند، شرایط ایده‌آلی شکل نخواهد گرفت. از آن گذشته، بسیار مهم است که هوادارها هم پشت باشگاه بمانند و برای پخش بازی‌ها فشار نیاورند. رسانه ملی هم نباید به نهادهای دیگری مثل وزارت ورزش برای راضی کردن تیم‌ها فشار بیاورد. وزارت اگر واقعا منفعت تیم‌ها را در نظر می‌گیرد، نباید چنین اقداماتی انجام بدهد. رسیدن رقم واقعی حق پخش به تیم‌ها، بخش مهمی از مشکلات فوتبال را حل خواهد کرد. اگر واقعا برنامه‌ای برای کمک به رشد و توسعه فوتبال وجود دارد، اختصاص دادن حق پخش یکی از کلیدی‌ترین قدم‌ها در این مسیر خواهد بود.