آریا طاری

حتی اگر تیم ملی در همه دیدارهای باقی‌مانده از مقدماتی جام جهانی به برتری دست پیدا کند، باز هم نمی‌توان ادعا کرد که فدراسیون عزیزی خادم به لحاظ مدیریتی عملکرد موفقیت‌آمیزی در فوتبال ایران داشته است. رییس جدید تشکیلات فوتبال ایران با وعده‌های بزرگی روی کار آمد و حالا همان وعده‌ها به سلاحی علیه او تبدیل شده‌اند. شروع دوران عزیزی خادم در فوتبال ایران ضعیف‌تر از حد انتظار بوده و فدراسیون نتوانسته نقشه‌های قبلی‌اش را به حقیقت تبدیل کند. حالا جدایی و اعلام برائت علی خطیر از این تیم مدیریتی هم، حاشیه‌های جدیدی را به همراه داشته است.

درآمدزایی؛ از رویا تا واقعیت

شهاب‌الدین عزیزی خادم در برنامه‌های انتخاباتی‌اش برای تصدی سمت ریاست فدراسیون فوتبال به شکل خاصی روی درآمدزایی تاکید داشت. او مدام تاکید می‌کرد که فدراسیون را به یک نهاد درآمدزا تبدیل می‌کند و حتی طرح‌های چندین میلیاردی برای تحول مالی این فدراسیون دارد. با این حال مدتی پس از شروع رسمی دوران ریاست او، فدراسیون فوتبال همچنان یک نهاد بدهکار با انبوهی از مشکلات ریز و درشت مالی است. فدراسیون نه اسپانسر هزار میلیاردی دارد و نه حتی یک حامی مالی که بتواند بحران‌های حساب خالی خزانه فدراسیون را پایان بدهد. البته که حرف زدن درباره چنین مسائلی ساده است و برنامه نوشتن در مورد درآمدزایی می‌تواند ظرف چند دقیقه انجام شود اما اهمیت یک برنامه دقیق و حرفه‌ای این است که ضمانت اجرایی هم داشته باشد. شاید اگر عزیزی خادم آن وعده‌های مالی بزرگ را به فوتبالی‌ها نمی‌داد، حالا هضم کم‌کاری او و گروهش به لحاظ مالی در فدراسیون قابل تحمل‌تر بود، اما ظاهرا آقای مدیر با این روند در اقیانوسی از وعده‌های بزرگ خودش غرق خواهد شد.

دیپلماسی ورزشی؛ در حد حرف

یکی دیگر از شعارهای همیشگی عزیزی خادم قبل از انتخاب شدن به عنوان رییس جدید فدراسیون فوتبال، استفاده از دیپلماسی ورزشی برای بهبود رابطه فوتبال ایران با نهادهای بین‌المللی بود. با این وجود در دوران این رییس هم همچنان خبری از میزبانی‌های تیم‌های باشگاهی ایران در تورنمنت‌های مختلف نیست. این باشگاه‌ها حتی پاداش حضور در لیگ قهرمانان آسیا را هم نمی‌توانند از ای.اف.سی دریافت کنند. در این مدت تیم ملی فقط میزبان یک مسابقه رسمی بوده و آن مسابقه هم به لطف برنامه‌ریزی خاص فدراسیون، بدون حضور تماشاگر برگزار شده است. همه این ماجراها اصلا بوی بهبود دیپلماسی در فوتبال ایران را به مشام هیچ‌کس نمی‌رسانند.

تدارکات تیم ملی؛ روی نقطه صفر

فدراسیون فوتبال جدید، روی قرارداد بستن با یک شرکت هوایی برای حمایت از تیم ملی مانور زیادی داده اما این ساده‌ترین کاری است که می‌تواند برای یک تیم ملی انجام شود. عزیزی خادم باید از خودش بپرسد که برای تغییر دادن شرایط تدارکات تیم ملی چه کاری انجام داده است. ایران در این دوران نه اردوی خاصی داشته و نه از شروع مرحله نهایی دور انتخابی جام جهانی حتی «یک مسابقه» تدارکاتی برگزار کرده است. دود نادیده گرفتن دیدارهای تدارکاتی بدون شک در آینده در چشم تیم ملی خواهد رفت. تیمی که این فرصت خوب برای شناسایی نقاط ضعف و قوتش را از دست داده است.

ملی‌پوش‌ها؛ ناراضی‌تر از همیشه

موضع فدراسیون فوتبال در مورد اسکوچیچ، هیچ‌وقت به طور کامل مشخص نبوده است. آنها نه حمایت سفت و سختی از اسکو انجام می‌دهند و نه خواهان کنار رفتن این مربی هستند. این تردید طبعا به اردوی تیم هم سرایت می‌کند و موجب رقم خوردن ماجراهایی می‌شود که مشابهش را بین سرمربی و مهدی طارمی دیده‌ایم. تک تک ملی‌پوش‌ها از عملکرد این روزهای فدراسیون ناراضی هستند و حتی در این مورد یک پست هماهنگ هم در اینستاگرام منتشر کرده‌اند. پوشیدن لباس‌های کهنه و قدیمی در کنار نادیده گرفته شدن پاداش بردهای متوالی آنها در مسیر رسیدن به جام جهانی، مسائلی هستند که ستاره‌های تیم ملی را ناراحت کرده‌اند و موجب نارضایتی آشکار آنها از شیوه اداره فوتبال ایران شده‌اند.

سازمان لیگ؛

سهم بر باد رفته باشگاه‌ها

در دوران عزیزی خادم، تنش بین باشگاه‌ها و ساختار مدیریتی فوتبال ایران به اوج رسیده است. سازمان لیگ همچنان حاضر نیست سهم واقعی باشگاه‌ها در تبلیغات محیطی را پرداخت کند و تیم‌هایی مثل استقلال با ایستادن در مقابل این موضوع، خواهان دریافت حق و حقوق واقعی‌شان در فوتبال ایران هستند. این هم یکی دیگر از نقاط تاریک در پرونده فدراسیون فوتبال به شمار می‌رود. فدراسیونی که قرار بود بر مدار تعامل کار کند و باشگاه‌ها را راضی نگه دارد، حالا حتی به این باشگاه‌ها اجازه نمی‌دهد که به دنبال درآمدزایی از تبلیغات محیطی استادیوم باشند.

شاید اگر عزیزی خادم آن وعده‌های مالی بزرگ را به فوتبالی‌ها نمی‌داد، حالا هضم کم‌کاری او و گروهش به لحاظ مالی در فدراسیون قابل تحمل‌تر بود، اما ظاهرا آقای مدیر با این روند در اقیانوسی از وعده‌های بزرگ خودش غرق خواهد شد

مشاور سابق و انصراف خطیر

خطیر مشاور عزیزی خادم در مسیر انتخاب به عنوان رییس جدید فدراسیون فوتبال بود. با این حال او اخیرا از این اتفاق ابراز پشیمانی کرده و مدعی شده که دیگر به عزیزی خادم و فعالیت‌هایش امیدوار نیست. جالب اینکه او به خاطر این صحبت‌ها به کمیته اخلاق هم احضار شده است. فدراسیونی که خودش با ماجرای «خوبان عالم» حتی در مجلس هم خبرساز شده و پای خرافات را به فوتبال باز کرده، حالا منتقدانش را به سرعت به کمیته اخلاق فرامی‌خواند.