شکاف نسل‌ها!‌

فرهاد مجیدی از زمان شروع رسمی دوران مربیگری‌اش در فوتبال ایران، هیچ مربی دیگری را به اندازه امیر قلعه‌نویی شکست نداده است. هر کدام از این بردها برای مجیدی معنی خاصی دارند. چراکه شکست دادن پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر به نوعی به معنی عبور از گذشته برای رفتن به سمت آینده استقلال است. با این حال نبردهای این دو مربی همیشه نزدیک، حساس و البته به شدت جنجالی بوده است. در پایان آخرین تقابل آنها تا امروز، امیر جملاتی را روی آنتن زنده تلویزیون به کار برد که محرومیتی سنگین و طولانی را برای او رقم زد.

آریا طاری

از شروع فصل جدید لیگ برتر، فقط سه تیم تا امروز با شکست روبه‌رو نشده‌اند و دو تیم از بین آنها امروز با هم برخورد خواهند کرد. گل گهر و استقلال در پنج هفته گذشته، هرگز زمین را در قامت تیم بازنده ترک نکرده‌اند. گل گهر در دو مسابقه برنده بوده و سه تساوی را هم تجربه کرده و استقلال در سه مسابقه برنده بوده و دو مساوی را پشت سر گذاشته است. به لحاظ هجومی، آمار تیم قلعه‌نویی بهتر از استقلال به نظر می‌رسد. گل گهر در پنج مسابقه اخیرش در لیگ برتر هفت گل به ثمر رسانده و فعلا به صورت مشترک با پرسپولیس صاحب بهترین خط حمله لیگ برتر است. این در حالی است که استقلال در پنج مسابقه گذشته موفق به زدن پنج گل شده است. به لحاظ دفاعی اما تفاوت بزرگی بین دو تیم وجود دارد. استقلال در پنج مسابقه اخیر چهار کلین‌شیت داشته و فقط یک گل دریافت کرده است. دروازه گل گهر اما سه بار باز شده است. مهم‌ترین خبری که این روزها در اطراف استقلال شنیده شده، کنار گذاشتن بابک مرادی از سوی کادر فنی بوده است. ظاهرا این بازیکن در تمرین‌های تیم حضور در خط دفاعی را نپذیرفته و همین ماجرا کافی بوده تا فرهاد او را در اختیار باشگاه قرار بدهد. بی‌نظمی و بی‌انگیزگی دلایلی هستند که موجب کنار گذاشته شدن این بازیکن از تیم شده‌اند. برخوردهای انضباطی با ستاره‌ها درست قبل از این نبرد حساس، در گل گهر به مراتب جدی‌تر هم بوده است. امیر قلعه‌نویی در یک تصمیم به شدت انتحاری، روی چهار ستاره تیمش قبل از دوئل با استقلال قلم قرمز کشیده است. محسن فروزان و مهران گلزاری به دلایل انضباطی و مرتضی تبریزی و شایان مصلح به خاطر ناآمادگی در تمرین‌ها از اردوی گل گهر خارج شده‌اند. این چهار نفر، مهره‌های بسیار مهمی برای تیم سیرجانی هستند و این تصمیم نشان می‌دهد امیر در انتخاب نفرات تیمش با هیچ بازیکنی تعارف ندارد.

از شروع فصل جدید لیگ برتر، فقط سه تیم تا امروز با شکست روبه‌رو نشده‌اند و دو تیم از بین آنها امروز با هم برخورد خواهند کرد. گل گهر و استقلال در پنج هفته گذشته، هرگز زمین را در قامت تیم بازنده ترک نکرده‌اند

استقلال و گل گهر، این فصل را بسیار خوب شروع کردند اما در چند هفته گذشته، شرایط مطابق میل آنها پیش نرفته است. استقلال بعد از سه برد متوالی، دو هفته گذشته به فجرسپاسی امتیاز داد و در آخرین ثانیه‌ها روبه‌روی این حریف متوقف شد و هفته قبل، نتوانست دفاع نساجی را بشکند و این تیم را در آزادی پشت سر بگذارد. گل گهر هم بعد از شروع فصل با دو برد روبه‌روی تراکتور و فجر، در سه هفته گذشته مقابل نساجی، پرسپولیس و صنعت نفت به نتیجه‌ای بهتر از تساوی نرسیده است. در حقیقت به نظر می‌رسد هر دو تیم به دنبال تغییر روند این چند هفته و بازگشت به همان فرم فوق‌العاده شروع فصل هستند. یکی از جالب‌ترین اتفاق‌ها در این مسابقه، روی خط دروازه دو تیم اتفاق خواهد افتاد. به نظر می‌رسد فرهاد برای دومین هفته پیاپی به گلر جوان و کم‌تجربه تیمش علیرضا رضایی اعتماد می‌کند و او را به سیدحسین حسینی ترجیح می‌دهد. در مقابل هم امیر فروزان را از فهرست خارج کرده و باید گلر دوم تیمش را از ابتدا در درون دروازه قرار بدهد. از زمان حضور گل گهر در سطح اول فوتبال ایران، استقلالی‌ها خاطرات متفاوتی از این تیم دارند. گل گهر اولین تیمی بود که در لیگ برتر روبه‌روی استراماچونی شکست خورد و شروع بردهای مرد ایتالیایی روبه‌روی این حریف به دست آمد. با این حال همین گل گهر در نیم‌فصل دوم همان سال تیم فرهاد مجیدی را شکست داد و یک برد مهم را روبه‌روی این حریف به دست آمد. فرهاد تا امروز در تنها تجربه حضور در سیرجان، روبه‌روی گل گهر شکست خورده است. فصل گذشته محمود فکری و تیمش در سیرجان با درخشش رشید مظاهری، گل گهر را در یک مسابقه نزدیک شکست دادند و در دیدار برگشت فرهاد مجیدی و استقلال با نتیجه دو بر صفر این تیم را از مسیرشان کنار زدند.

مجیدی در آخرین روزهای حضور قلعه‌نویی در سپاهان، دو برد مهم در لیگ و حذفی روبه‌روی این مربی به دست آورد و عملا پایان تلخی برای امیر در اصفهان رقم زد. او فصل گذشته هم مقابل ژنرال سابق آبی‌ها به برتری دست پیدا کرد تا آمار فوق‌العاده‌ای برابر این مربی داشته باشد. این دوئل جذاب اما حالا وارد راند تازه‌ای خواهد شد. هرچند که غیبت قلعه‌نویی روی نیمکت، بخشی از این جذابیت را از بین خواهد برد.