ششمین دوئل قهرمانی!

پرافتخارترین تیم‌های ادوار گذشته لیگ برتر، امروز مسابقه فوق‌العاده حساسی را در اصفهان برگزار خواهند کرد. جدالی که نقش مهمی در تعیین سرنوشت قهرمان این فصل خواهد داشت. البته که با هر نتیجه‌ای، قهرمان لیگ امروز مشخص نمی‌شود و هنوز راه درازی تا پایان فصل باقی مانده و استقلال هم یک مدعی کاملا جدی برای بردن جام به شمار می‌رود اما بدون تردید این بازی برای شاگردان یحیی و محرم، از هر مسابقه دیگری در طول فصل مهم‌تر است. دو تیم حاضر در «ال‌کلاسیکو»ی فوتبال ایران، برای ششمین بار وارد یک دوئل کاملا مستقیم برای قهرمانی لیگ برتر شده‌اند.

آریا رهنورد

لیگ برتر دوم؛ دست فرهاد بالا رفت

دومین فصل لیگ برتر، اولین بار بود که سپاهان و پرسپولیس یک نبرد جدی دوطرفه برای بردن جام قهرمانی را کلید زدند. سپاهان در آن فصل، بهترین تیم فوتبال ایران بود و در نهایت هم توانست با هدایت فرهاد کاظمی با اختلاف خوبی، قهرمانی لیگ را به دست بیاورد. آنها در مسابقه رفت، پرسپولیس را شکست دادند و دیدار برگشت با گل دیرهنگام علی انصاریان، مساوی شد. جالب است بدانید که از آن به بعد، سپاهانی‌ها هرگز نتوانسته‌اند در یک رقابت مستقیم با پرسپولیس در هفته‌های پایانی قهرمانی لیگ برتر را از آن خودشان کنند. در حقیقت از آخرین تجربه این اتفاق، سال‌های بسیار زیادی سپری شده است.

حداقل در یک دهه گذشته، جدال‌های پرسپولیس و سپاهان هیچ‌وقت به اندازه لیگ هجدهم «خطرآفرین» نبوده‌اند. در مسابقه رفت دو تیم، درگیری‌های بسیار زیادی رخ داد. علیرضا فغانی در لحظات پایانی آن جدال یک ضربه پنالتی به سود پرسپولیس اعلام کرد و همین موضوع، با اعتراض وحشتناک سپاهانی‌ها روبه‌رو شد

لیگ برتر هفتم؛ درام افشین

بدون شک این یکی از عجیب‌ترین سکانس‌های پایانی تاریخ لیگ برتر است. جایی که دو تیم مدعی درست در هفته پایانی روبه‌روی هم قرار گرفتند. این ماجرا آنقدر جذاب به نظر می‌رسید که انگار درست شبیه یک سناریو نوشته شده باشد. در آن روز به خصوص، سپاهان حتی با یک تساوی هم قهرمان لیگ برتر می‌شد اما پرسپولیس که افشین قطبی را روی نیمکت داشت، برای قهرمانی باید تحت هر شرایطی حریفش را شکست می‌داد. سرانجام هم این پرسپولیسی‌ها بودند که با گل دیرهنگام سپهر حیدری، دراماتیک‌ترین قهرمانی تاریخ لیگ برتر را تجربه کردند. تا دقیقه 96 آن بازی، سپاهان قهرمان لیگ بود اما یک ضربه سر، قهرمان لیگ برتر را عوض کرد. تجربه‌ای که برای سپاهانی‌ها فوق‌العاده تلخ به نظر می‌رسید.

لیگ برتر سیزدهم؛ خداحافظ سپاهان

در سیزدهمین دوره از لیگ برتر، سپاهان و پرسپولیس تیم‌های نسبتا خوبی در اختیار داشتند. تیم‌هایی که هر دو با هدف قهرمانی در رقابت‌های لیگ حاضر شده بودند. در فاصله پنج هفته به پایان فصل، این دو تیم در حالی با هم مسابقه دادند که در جدول فاصله بسیار کمی با هم داشتند و استقلال، صدرنشین بود. هر کدام از دو تیم که شکست می‌خورد، دیگر نمی‌توانست خودش را جزوی از کورس قهرمانی بداند. آن مسابقه، با برتری شاگردان علی دایی به پایان رسید و پرسپولیس موفق شد به رده سوم جدول صعود کند. سپاهان دیگر از کورس دور شد اما تیم شهریار تا آخرین ثانیه‌های لیگ، به قهرمانی امیدوار بود. این قهرمانی البته در نهایت برای فولاد خوزستان اتفاق افتاد. یک سال بعد هم، سپاهان توانست قهرمان رقابت‌های لیگ برتر شود.

لیگ برتر هجدهم؛ اعتراض، جنگ و خون

حداقل در یک دهه گذشته، جدال‌های پرسپولیس و سپاهان هیچ‌وقت به اندازه لیگ هجدهم «خطرآفرین» نبوده‌اند. در مسابقه رفت دو تیم، درگیری‌های بسیار زیادی رخ داد.

علیرضا فغانی در لحظات پایانی آن جدال یک ضربه پنالتی به سود پرسپولیس اعلام کرد و همین موضوع، با اعتراض وحشتناک سپاهانی‌ها روبه‌رو شد. آنها تا هفته‌ها پس از هر جدال به انتقاد از عملکرد فغانی می‌پرداختند و معتقد بودند این داور، تیم‌شان را از یک پیروزی مهم محروم کرده است. در دیدار برگشت و تحت تاثیر ماجراهای جدال قبلی، تنش به اوج خودش رسید تا طرفداران پرسپولیس و سپاهان در آزادی، با سنگ از هم پذیرایی کنند.

آن مسابقه عجیب، بیش از 300 مصدوم باقی گذاشت و به یک اتفاق فوق‌العاده تلخ و دور از انتظار تبدیل شد. حتی یک هوادار هم آن روز در استادیوم آزادی، جانش را از دست داد. آن نبرد در نهایت با تساوی بدون گل تمام شد. شرایط ورزشگاه هم به گونه‌ای بود که عملا امکان انجام یک بازی سالم وجود نداشت و همه حواس بازیکنان هم معطوف به زمین بازی شده بود.

در پایان آن فصل هم تیم برانکو بالاتر از سپاهان قلعه‌نویی، جام قهرمانی را بالای سر برد و قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را برای سومین بار متوالی جشن گرفت.

لیگ برتر نوزدهم؛ مسابقه‌ای که برگزار نشد

اتفاق عجیب دیگری که این سال‌ها در نبرد این دو تیم رخ داده، به فصل گذشته برمی‌گردد. جایی که باز هم سپاهان و پرسپولیس مدعیان شماره یک بردن جام محسوب می‌شدند. قبل از شروع مسابقه برگشت در اصفهان، تصمیم به برگزاری رقابت بدون حضور تماشاگرها گرفته شد. در روزهایی که بحران کرونا هنوز جدی به نظر نمی‌رسید، طرفداران سپاهان به این تصمیم اعتراض داشتند و جلوی رسیدن تیم‌شان به ورزشگاه را گرفتند. به نظر می‌رسید خود سپاهانی‌ها نیز علاقه چندانی برای رفتن به زمین نداشتند. در نهایت رای آن نبرد، به سود پرسپولیس اعلام شد تا قرمزها بدون انجام بازی، سه امتیاز را به دست بیاورند. این اتفاق، تاثیر قابل توجهی در قهرمانی پرسپولیس و روبه‌رو شدن سپاهان با یک بحران بزرگ داشت.