بردپولیس!

چند روز پس از شکست استقلال و همزمان با باخت خانگی تراکتورسازی، پرسپولیسی‌ها دوباره به رقبا نشان دادند که قصد کوتاه ‌آمدن ندارند. آنها اولین قدم از ۹ هفته پایانی لیگ را با موفقیت سپری کردند تا برای رفتن به استقبال چهارمین قهرمانی متوالی در فوتبال ایران، روحیه بسیار خوبی داشته باشند. البته که کار هنوز تمام نشده و نمی‌توان تیم یحیی را قهرمان قطعی لیگ برتر دانست اما این شروع، نشان می‌دهد که آنها به خوبی روی هدف‌شان متمرکز هستند و حتی تعطیلات طولانی‌مدت، نتوانسته کیفیت این تیم را چندان تحت تاثیر قرار بدهد.

آریا رهنورد

16 پیروزی در 22 مسابقه این فصل لیگ برتر، آمار خارق‌العاده‌ای برای باشگاه پرسپولیس است. جالب است بدانید که تیم برانکو فصل گذشته در 30 هفته لیگ برتر، 16 پیروزی به دست آورد و حالا پرسپولیسی‌ها تا هفته بیست و دوم، به این آمار دست پیدا کرده‌اند. رکورد پرسپولیس در همه ادوار لیگ برتر، با 20 پیروزی در لیگ شانزدهم توسط برانکو ایوانکوویچ به دست آمده و حالا سرخ‌ها در صورت کسب پنج پیروزی در هشت دیدار باقی‌مانده، رکورد تعداد بردها در یک فصل از تاریخ‌شان را جابه‌جا خواهند کرد. برای پرسپولیسی‌ها، همه چیز کاملا مطلوب به نظر می‌رسد. تراکتور عملا از کورس قهرمانی خارج شده و استقلال، سپاهان و شهرخودرو نیز کار بسیار دشواری برای رسیدن به این تیم دارند. توپ کاملا در زمین پرسپولیس است و این خود قرمزها هستند که در ادامه فصل، برای سرنوشت خودشان تصمیم می‌گیرند. نبرد با پیکان، یکی دیگر از نمایش‌های امیدوارکننده این فصل باشگاه بود. آنها در همان نیمه اول با ضربه سر علی علیپور، دروازه حریف را باز کردند و در نیمه دوم نیز با درخشش خیره‌کننده مهدی عبدی، چاره‌ای به جز تسلیم‌ شدن مقابل حریف باقی نگذاشتند. این برد پرگل در حالی به دست آمد که پرسپولیسی‌ها مهدی ترابی را به عنوان آماده‌ترین بازیکن فصل در اختیار نداشتند و وحید امیری را نیز خیلی زود به دلیل مصدومیت از دست دادند. با این حال نمایش پرسپولیس، ثابت کرد که این تیم دوباره در قواره‌های قهرمانی است و حتی حریف ته جدولی‌اش را نیز دست کم نمی‌گیرد. پرسپولیس هفته به هفته دست‌نیافتنی‌تر می‌شود و با این روند، می‌تواند یک جشن قهرمانی زودهنگام را در فوتبال ایران برپا کند.

نبرد با پیکان، یکی دیگر از نمایش‌های امیدوارکننده این فصل پرسپولیس بود. آنها در همان نیمه اول با ضربه سر علی علیپور، دروازه حریف را باز کردند و در نیمه دوم نیز با درخشش خیره‌کننده مهدی عبدی، چاره‌ای به جز تسلیم‌ شدن مقابل حریف باقی نگذاشتند

پرسپولیس از هفته یازدهم لیگ برتر به بعد، دیگر شکست نخورده و از هفته ششم به بعد نیز، بازنده جدال‌های خارج از خانه نبوده است. آنها در یک روند باورنکردنی از هفته یازدهم لیگ تا هفته بیست و دوم، فقط «دو امتیاز» از دست داده‌اند و راز این صدرنشینی مقتدرانه را نیز باید در همین موضوع جست‌وجو کرد. پرسپولیس در بسیاری از ادوار لیگ، با بازی‌های خارج از خانه مشکل داشت اما این تیم حالا هشت پیروزی متوالی در نبردهای بیرون از خانه کسب کرده است. در حقیقت پس از شکست روبه‌روی تراکتورسازی و شهرخودرو در زمین رقبا، پرسپولیس دیگر حتی یک امتیاز هم در دیدارهای خارج از خانه از دست نداده است. این توانایی، آنها را از هر تیم دیگری در فوتبال ایران متمایز می‌کند. چراکه در شرایط فعلی هیچ باشگاهی، این فرم خارق‌العاده را در دیدارهای خارج از خانه‌اش به نمایش نگذاشته است. شاید تنها تردیدها در مورد یحیی و تیمش، به خط دروازه مربوط باشند. پیش از تعطیلات، بوژیدار رادوشوویچ مرد اول دروازه پرسپولیس بود اما حالا ناگهان علیرضا بیرانوند جایگزین این دروازه‌بان شده است. با وجود پیروزی پرسپولیس برابر پیکان، عملکرد بیرو اصلا قابل دفاع نبود و این سنگربان به راحتی یک ضربه پنالتی را نیز به حریف تقدیم کرد تا شانس کلین‌شیت را از تیمش بگیرد. به نظر می‌رسد تمرکز بیرو روی انتقال اروپایی‌اش به فوتبال بلژیک استوار شده و این سنگربان دیگر نمی‌تواند برای پرسپولیس چندان مفید باشد. در چنین شرایطی اصرار یحیی به استفاده از او، شاید در هفته‌های باقی‌مانده به ضرر سرخ‌ها تمام شود.

ستاره اصلی این نبرد در استادیوم شهدای شهر قدس، کسی به جز گل‌زن جوان دربی نبود. مهدی عبدی با زدن دو گل متفاوت، نشان داد که انگیزه‌های زیادی برای حضور در ترکیب تیمش دارد. جدایی استوکس و نیامدن اوساگونا، بدون تردید یک توفیق اجباری برای باشگاه پرسپولیس بوده است. این تیم حالا به جای دو خارجی بی‌انگیزه و بی‌تحرک، صاحب یک بازیکن جوان با انرژی و پتانسیل بسیار بالا در ترکیبش شده است. درخشش عبدی، راه را به خط حمله پرسپولیس نشان داده است. این باشگاه دیگر نباید اشتباه‌های گذشته‌اش را تکرار کند و به سراغ گزینه‌های گرانقیمت و بی‌اثر برای خط حمله‌اش برود. آنها در فصل نقل و انتقالات بعدی، باید به خریدهایی مثل مهدی عبدی نیم‌نگاه داشته باشند. بازیکنی که گل سرنوشت‌ساز دربی رفت را به ثمر رساند و حالا به محض پایان تعطیلات طولانی لیگ برتر در یک بازی تعیین‌کننده، بهترین بازیکن زمین بود. شاید تا این‌جا، عبدی کم‌تر از میزان توانایی‌هایش برای پرسپولیس بازی کرده اما به نظر می‌رسد اعتماد به نفس این بازیکن، او را تا پایان فصل به بخش مهمی از معادله‌های خط حمله تیم یحیی تبدیل کند.