آریا طاری

بخشی از مهره‌های خروجی استقلال در تابستان، به سراغ لیگ‌های خارجی رفتند. برای بعضی از آنها این یک انتخاب شخصی بود اما بعضی‌های دیگر با تصمیم باشگاه، ناچار به چنین کاری شدند. وجه اشتراک میان آنها اما این است که هیچ‌کدام‌شان روزهای خوبی را سپری نکرده‌اند و بعید نیست دیر یا زود دوباره به فوتبال ایران برگردند. در شرایط فعلی خوشبختی برای این نفرات، به یک اتفاق «محال» تبدیل شده است. نفراتی که این روزها از فرم خوب‌شان فاصله دارند و نتوانسته‌اند انتظارات را برآورده کنند.

آیاندا پاتوسی

هافبک محبوب هواداران استقلال، در کوتاه‌ترین زمان ممکن جای خودش را در ترکیب این تیم پیدا کرد. آیاندا در درجه اول با سانترهای دیدنی‌اش شناخته می‌شد و پاس‌های خلاقانه و قدرت گل‌زنی، ویژگی‌های مثبت دیگر این بازیکن به شمار می‌رفتند. ستاره آفریقایی استقلال، یک نیم‌فصل درخشان را در این تیم سپری کرد و توانست تاثیر زیادی در نحوه بازی تیم شفر داشته باشد. گل او به سپاهان در آخرین ثانیه‌های مسابقه با تیم ژنرال، هنوز از ذهن هواداران باشگاه محو نشده است. استقلالی‌ها امیدوار بودند پاتوسی حداقل یک فصل دیگر در این تیم ماندگار شود اما او در پنجره تابستانی نقل و انتقالاتی به بنی‌یاس امارات رفت و دوباره شاگرد وینفرد شفر شد. او کارش را در لیگ امارات با یک گل و یک پاس گل در دو بازی ابتدایی شروع کرد اما پس از آن هرگز نتوانست خودش را پیدا کند. او در 10 هفته از این فصل لیگ امارات، تنها به همان یک گل و یک پاس گل بسنده کرده و در سه مسابقه گذشته نیز به نیمکت دوخته شده است. نارضایتی آیاندا از شرایط موجود، شاید کلید بازگشت او به فوتبال ایران باشد. پاتوسی در لیگ برتر، مشتریان بسیار زیادی دارد.

ایسما

برخلاف پاتوسی، او مشکلی با ماندن در فوتبال ایران نداشت اما باشگاه استقلال نمی‌خواست این فوتبالیست را حفظ کند. ایسما که با اضافه وزن وحشتناکی به فوتبال ایران آمده بود، به تدریج خودش را پیدا کرد و به فرم ایده‌آلی رسید. او گل‌های مهمی نیز برای استقلال زد اما در چند مقطع مختلف، موقعیت‌های ایده‌آلی را نیز هدر داد. مهاجم محبوب شفر، مدتی کوتاه پس از برکناری مرد آلمانی از استقلال رفت و به لیگ ژاپن ملحق شد. او برای تیم پایین جدولی ماتسوموتو یاماگا بازی کرد. ایسما تا پایان جی لیگ 2019 فقط سه بار در ترکیب تیمش قرار گرفت و نتوانست گلی به ثمر برساند. در پایان فصل، باشگاه ژاپنی به دسته پایین‌تر جی‌لیگ سقوط کرد و نتوانست از منطقه سقوط فرار کند.

گادوین منشا

مهاجم جنجالی استقلال که در این تیم با فرصت‌های گل‌زنی و البته تخت‌ها(!) رابطه چندان خوبی برقرار نمی‌کرد، در پایان فصل به عجمان امارات منتقل شد. عجمانی‌ها یک ویدئوی بسیار جذاب برای معارفه منشا ساختند اما خیلی زود متوجه شدند که او از دوران اوج فاصله دارد. گادوین در پنج هفته ابتدایی لیگ امارات برای تیمش به میدان رفت اما شروع ناامیدکننده‌ای در عجمان داشت و سپس مصدوم شد. همین مصدومیت کافی بود تا باشگاه او را از  فهرستش خارج کند. منشا به همین سرعت در فهرست مازاد عجمان قرار گرفت و دیگر نتوانست برای این تیم به میدان برود. او حالا بدون تیم مانده و در انتظار رسیدن پنجره نقل و انتقالاتی است. بعید نیست این مهاجم دونده دوباره به لیگ برتر ایران برگردد و برای یک باشگاه وطنی به میدان برود. از گل‌گهر سیرجان به عنوان یکی از مشتریان جدی این بازیکن نام برده می‌شود.

پژمان منتظری

کاپیتان استقلال در تابستان، از رفتار مدیران باشگاه گلایه داشت اما به نظر می‌رسید خودش هم تمایلی به ماندن در این باشگاه ندارد. پژمان با یک تصمیم عجیب، راهی باشگاه الخریطیات در دسته دوم فوتبال قطر شد. از شواهد این طور پیداست که او خیلی زود، از این تصمیم پشیمان شده است. منتظری اعلام آمادگی کرده که دوباره به لیگ برتر ایران برگردد. انتظار می‌رود او در همین پنجره نقل و انتقالات، دوباره برای یک تیم ایرانی بازی کند. از سپاهان به عنوان جدی‌ترین مشتری منتظری نام برده می‌شود. هرچند که چند باشگاه دیگر نیز خواهان امضای قرارداد با این مدافع پرتجربه و سابقا ملی‌پوش هستند.

گادوین در پنج هفته ابتدایی لیگ امارات برای تیمش به میدان رفت اما شروع ناامیدکننده‌ای در عجمان داشت و سپس مصدوم شد. همین مصدومیت کافی بود تا باشگاه او را از  فهرستش خارج کند. منشا به همین سرعت در فهرست مازاد عجمان قرار گرفت و دیگر نتوانست برای این تیم به میدان برود

اللهیار صیادمنش

انتقال به فنرباغچه، ماجرایی جذاب برای اللهیار صیادمنش بود اما این بازیکن برخلاف انتظار، روند خیلی خوبی را در این تیم سپری نکرد. صیادمنش برخلاف چیزی که گفته می‌شد، در تیم اول فنرباغچه باقی نماند و به تیم استانبول اسپور قرض داده شد.  صیادمنش هنوز در اوج جوانی است و فرصت خوبی برای درخشیدن در فوتبال ترکیه دارد. او این روزها در «لیگ یک» ترکیه توپ می‌زند و امیدوار است بتواند دوباره به سطح اول فوتبال این کشور برگردد و برای فنرباغچه به میدان برود. او هنوز نتوانسته انتظارها را در خارج از ایران برآورده کند اما بعید است به این زودی‌ها به فوتبال ایران برگردد.