بحران 40 ‌سالگی!

داستان کش‌دار استراما و استقلال، دیگر تمام شده و حالا «فرهاد مجیدی» هدایت آبی‌ها را در ادامه راه لیگ نوزدهم بر عهده خواهد داشت. او حالا در مسیر همه مربیان جوانی قرار می‌گیرد که زمانی هدایت یکی از دو باشگاه بزرگ فوتبال ایران را بر عهده داشته‌اند. بعضی از این مربی‌ها، قهرمان باشگاه‌شان شدند و بعضی‌های دیگر در نقش قربانی فرو رفتند. اینکه فرهاد به کدام‌یک از این گروه‌ها تعلق دارد، دیر یا زود مشخص خواهد شد. فعلا تنها حقیقت مهم در مورد این مربی، دشواری‌های کار او در این جایگاه خواهد بود.

آریا طاری

    علیرضا منصوریان

پیش از فرهاد، او آخرین مربی جوانی بود که سرمربی استقلال شد. منصوریان البته در زمان انتخاب شدن به عنوان سرمربی آبی‌ها، تجربه‌ای به مراتب بیشتر از امروزِ مجیدی داشت. منصوریان با تجربه کار در تیم ملی امید، دستیاری در تیم ملی بزرگسالان و البته کار در باشگاه نفت تهران، روی نیمکت استقلال نشست و کم‌تر از یک فصل و نیم در این تیم دوام آورد. او که در لیگ برتر چهاردهم تا یک قدمی قهرمانی با نفت تهران رفته بود، شروع امیدوارکننده‌ای در استقلال نداشت. علیمنصور به تدریج راهش را پیدا کرد و در نیم‌فصل دوم، تیم خوبی برای باشگاه ساخت اما در شروع فصل بعدی، دوباره به سراغ همان فرمول‌های اشتباه گذشته رفت و سرانجام پس از هفت هفته، جایش را به وینفرد شفر داد. منصوریان مدتی پس از استقلال، سرمربی ذوب آهن شد و کم‌تر از یک سال بعد، این باشگاه را نیز به اجبار ترک کرد.

مرفاوی در 42 سالگی، به عنوان سرمربی آبی‌ها انتخاب شد. تیم او در بخشی از لیگ، صدرنشین بود اما در نهایت لیگ را در رده چهارم جدول به پایان رساند. او در آن مقطع، تنها یک فصل روی نیمکت باشگاه حضور داشت و پس از آن برکنار شد

امیر قلعه‌نویی

درست در 40 سالگی، به عنوان سرمربی باشگاه استقلال انتخاب شد. امیر که یکی از چهره‌های اسطوره‌ای باشگاه بود، سابقه کار کردن در جمع آبی‌ها به عنوان مربی موقت را داشت. ژنرال با یک برنامه «سه ساله» به استقلالی‌ها ملحق شد و همان‌طور که وعده داده بود در پایان سومین سال، توانست تیمش را قهرمان لیگ برتر کند. او از استقلال مستقیما به تیم ملی رفت و تجربه موفقی در این تیم نداشت. ژنرال دوباره به جمع آبی‌ها برگشت و این بار توانست در لیگ برتر هشتم، تیمش را به دومین قهرمانی لیگ برتر برساند. پرافتخارترین مربی ایرانی تاریخ لیگ برتر، سومین قهرمانی با استقلالی‌ها را نیز در لیگ برتر دوازدهم جشن گرفت. هرچند که دو فصل بعدی برای او و تیمش، پر از کابوس بودند. هنوز هم در لیگ برتر، هیچ‌کس به جز امیرقلعه‌نویی موفق به قهرمان‌کردن استقلال نشده است.

صمد مرفاوی

دستیار سابق امیرقلعه‌نویی در استقلال، پس از جدایی او به عنوان سرمربی تیم روی نیمکت نشست. مرفاوی در 42 سالگی، به عنوان سرمربی آبی‌ها انتخاب شد. تیم او در بخشی از لیگ، صدرنشین بود اما در نهایت لیگ را در رده چهارم جدول به پایان رساند. او در آن مقطع، تنها یک فصل روی نیمکت باشگاه حضور داشت و پس از آن برکنار شد. مرفاوی بعدها دوباره روی نیمکت باشگاه نشست و باز هم ثابت کرد که در قواره‌های کار کردن در باشگاه پرهیاهویی مثل استقلال نیست. دوران مربیگری عبدالصمد در لیگ برتر، با چند شکست سریالی برای همیشه به پایان رسید.

یحیی گل‌محمدی

با وجود تجربه سرمربیگری در نساجی و صبا، یحیی به عنوان «دستیار» به کادر فنی مانوئل ژوزه اضافه شد. از آن‌جایی که مربی پرتغالی تنها یک نیم‌فصل در فوتبال ایران باقی ماند، یحیی در نیم‌فصل دوم نقش سرمربی تیم را بر عهده گرفت. او پرسپولیس را به فینال جام حذفی رساند اما شکست در آن مسابقه، کاخ آرزوهای یحیی را خراب کرد. تجربه کار در پرسپولیس، به یک عقبگرد بزرگ برای این مربی تبدیل شد. هرچند که او بعدها در نفت، ذوب‌آهن، تراکتورسازی و پدیده، دوباره شمایل یک مربی بااستعداد را به تصویر کشید.

حمید استیلی

تجربه هدایت استیلی در پرسپولیس، یک کابوس تمام‌نشدنی برای این مربی بود. او که در طول چند سال نیمکت پرسپولیس را می‌خواست، با تصمیم حبیب کاشانی پس از علی دایی مربی قرمزها شد. هواداران پرسپولیس اما چنین تصمیمی را نپذیرفتند و از همان هفته اول، دست به تشویق علی دایی در ورزشگاه زدند. استیلی پس از چند ماه فاجعه‌بار، سرانجام از نیمکت باشگاه برکنار شد. او که در چند تجربه بعدی مربیگری‌اش نیز شکست خورده بود، این روزها سرمربی تیم ملی امید ایران است.

علی دایی

مدتی پس از دوران تلخ در تیم ملی، دایی بدون تیم ماند و از سکوت نیز فاصله نگرفت. این مربی اما بالاخره برگشت و روی نیمکت پرسپولیس حضور پیدا کرد. رسیدن به دو قهرمانی متوالی در جام حذفی، دستاورد شهریار در این دوره کار در باشگاه پرسپولیس بود. او بعدها در یک مقطع دیگر نیز سرمربی سرخ‌ها شد و نتوانست در این تیم به موفقیت خاصی دست پیدا کند.

افشین پیروانی

پرسپولیس لیگ برتر هشتم، تیم عجیب و پرستاره‌ای بود. تیمی که لیگ برتر را به عنوان مدافع عنوان قهرمانی شروع کرد اما مدتی بعد، افشین قطبی از این باشگاه جدا شد و افشین پیروانی که دستیار اول او بود، به عنوان سرمربی روی نیمکت نشست. افشین در 38 سالگی، هنوز فاقد تجربه کافی بود و به همین خاطر باشگاه به سراغ نلو وینگادا رفت. پیروانی پس از چند ناکامی، دیگر به طور کلی قید مربیگری را زد و بعدها در پست‌های متفاوت‌تری به پرسپولیس برگشت.