آریا رهنورد

وقتی علی علیپور اولین گلش به استقلال را در ناشناختگی جشن گرفت، «مهدی عبدی» روی سکوهای آزادی مشغول تشویق تیم محبوبش بود. پس از چند سال، عبدی اولین بازی‌اش را برای قرمزها انجام داد و در اولین دربی زندگی با اولین لمس توپ، اولین گلش را برای این باشگاه به ثمر رساند. در شرایطی که چند بازیکن سرشناس مثل امید عالیشاه روی نیمکت پرسپولیس دیده می‌شدند، عبدی تعویض طلایی کالدرون و قهرمان دربی 91 لقب گرفت. بازیکنی که با این گل حساس، سرنوشت مهم‌ترین مسابقه هفته و یکی از مهم‌ترین نبردهای فصل را عوض کرد.

«مهدی عبدی» حالا نامی برای به خاطر سپردن در میان هواداران باشگاه پرسپولیس است. بازیکنی که این چند سال مشغول بازی در تیم‌های پایه باشگاه بود و حالا از فرصت ایده‌آل چند دقیقه بازی در شهرآورد، به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. از امیر روستایی تا محمدامین اسدی، کالدرون در این فصل مهره‌های هجومی جوان زیادی را محک زده بود اما پدیده جوان اصلی تیم او، از تیم‌های پایه باشگاه آمد. عبدی تا امروز حتی در یک مسابقه رسمی نیز برای قرمزها به میدان نرفته بود. حتی نام او نیز به طور معمول در فهرست‌های 18 نفره تیم قرار نمی‌گرفت. شاید اگر سیدجلال حسینی آسیب نمی‌دید و نامش را از فهرست نهایی دربی خارج نمی‌کردند، عبدی هرگز چنین فرصتی را به دست نمی‌آورد اما همه چیز دست به دست هم داد تا او ناگهان به قهرمان غیرمنتظره شهرآورد تبدیل شود. در شرایطی که ستاره‌‌های اصلی دربی دائما روی زمین قرار داشتند و فروغ چندانی از خودشان نشان ندادند، یک فوتبالیست جوان اوضاع را به سود تیمش عوض کرد. عبدی خوش‌شانس بود که توپ بعد از برخورد به تیر دروازه، دوباره به سیدحسین حسینی برخورد کرد و وارد دروازه شد اما حتی اگر این گل به نام این فوتبالیست کم‌سن‌وسال ثبت نشود، باز هم او محبوبیت بسیار زیادی در بین هواداران پرسپولیس به دست خواهد آورد. عبدی اولین بازیکن پرسپولیس نیست که در ناشناختگی، مرد اول شهرآورد می‌شود. پیش از او نیز نفرات زیادی در سال‌های مختلف، چنین سرنوشت فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده‌اند.

مهدی عبدی برای درخشیدن در شهرآورد، یک الگوی کاملا نزدیک داشت. او قدم‌های علیپور را تعقیب کرد و درست مثل همشهری‌اش، در اولین دربی رویایی ظاهر شد. در شهرآورد هفته پایانی لیگ برتر چهاردهم، علیپور با ضربه سر تماشایی دروازه وحید طالب‌لو را باز کرد. او گل‌زن اولین دربی برانکو شد و حالا عبدی، اولین پیروزی کالدرون در شهرآورد پایتخت را رقم زد. «محمد انصاری» یکی دیگر از مهره‌هایی بود که در اولین دربی‌اش فراتر از حد انتظار نشان داد. او که بازیکن تستی تیم برانکو به شمار می‌رفت، در شهرآورد رفت لیگ پانزدهم آنقدر آماده نشان داد که بعد از آن دیگر هرگز به نیمکت تیم برنگشت. «ایمون زاید» یکی دیگر از مهره‌هایی بود که قبل از دربی، هیچ‌کس روی او حساب ویژه‌ای باز نمی‌کرد. ایمون در دربی 75 در ترکیب ثابت تیم مصطفی دنیزلی قرار نگرفت و با توجه به عملکرد ناامیدکننده‌اش در چند بازی قبلی، به نظر نمی‌رسید حتی برای چند دقیقه فرصت بازی در این جدال را به دست بیاورد. تیم پرویز مظلومی که در آن مقطع در همه بازی‌ها پرسپولیس را شکست می‌داد، در آن جدال نیز دو گل از حریف پیش بود و پس از اخراج مهرداد اولادی از زمین، مانعی در مسیر پیروزی این تیم و «چوبله پوبله» شدن پرویز دیده نمی‌شد اما هت‌تریک فراموش‌نشدنی ایمون که به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین مسابقه شده بود، یکی از بهترین خاطره‌های هواداران پرسپولیس در دربی را رقم زد. ایمون در چند بازی دیگر نیز سه گل برای تیمش به ثمر رساند و لقب «مستر هت‌تریک» را از هواداران تیمش گرفت. «شیث رضایی» هم یکی دیگر از مهره‌هایی بود که در اوج جوانی و در حالی که هنوز شناخته‌شده نبود، به جای علی انصاریان مصدوم وارد دربی شد و برای تیمش گل‌زنی کرد. پرسپولیس راینر زوبل البته آن مسابقه را به رقیب سنتی واگذار کرد. یکی از عجیب‌ترین گل‌زن‌های تاریخ شهرآورد برای پرسپولیس اما «بهنام طاهرزاده» بود. بازیکن جوانی که در بازی خداحافظی فرشاد پیوس وارد زمین شد و گل سوم تیمش را به ثمر رساند. گل خوردن از این فوتبالیست نه‌چندان شناخته‌شده، تا مدت‌ها بهانه‌ای برای روبه‌رو شدن استقلال با موجی از کری‌ها بود. طاهرزاده اما حتی بعد از این گل، در مسیر محو شدن قرار گرفت و هیچ‌وقت نتوانست به یک فوتبالیست درجه یک برای پرسپولیس و فوتبال ایران تبدیل شود.

گل زدن در شهرآورد تجربه‌ای است که شاید بعضی از فوتبالیست‌های شناخته‌شده هرگز به آن دست پیدا نمی‌کنند. همین حالا ستاره‌های زیادی در ترکیب استقلال و پرسپولیس هستند که نتوانسته‌اند در این بازی گل‌زنی کنند اما عبدی تنها ظرف چند دقیقه، این شانس فوق‌العاده را به دست آورده است. با این وجود همین یک گل برای آینده فوتبالی این ستاره کافی به نظر نمی‌رسد. این فقط یک شروع درخشان است و نیاز به تداوم بیشتری دارد. عبدی تلاش خواهد کرد تا مثل علیپور در ترکیب پرسپولیس جای ثابتی پیدا کند و برای آقای گلی لیگ بجنگد. او دوست ندارد در جمع قرمزها به سرنوشت بهنام طاهرزاده دچار شود.