مهمانی تمام شد!

مردان اول نیمکت استقلال و پرسپولیس، در فاصله یک روز به شهرآورد پایتخت تیم‌های‌شان را برای این جدال بزرگ و حساس آماده می‌کنند. همه نتایجی که آنها از اولین روز حضور در فوتبال ایران کسب کرده‌اند و همه کارهایی که تا امروز انجام داده‌اند، به اندازه ۹۰ دقیقه مسابقه فردا مهم تلقی نخواهد شد. برای آنها، این مهم‌ترین بازی ممکن به شمار می‌رود و حالا دیگر وقت نمایش بزرگ از راه رسیده است. اگر هواداران دو باشگاه پیش از این با لغزش‌های تیم محبوب‌شان کنار می‌آمدند، حالا باختن در شهرآورد می‌تواند به یک کابوس بزرگ برای هر مربی تبدیل شود. کابوسی که کالدرون و استراماچونی، به دنبال فرار از آن هستند.

آریا رهنورد

پس از چندین سال، دربی پایتخت با مربیانی برگزار می‌شود که هر دوی‌شان اولین تجربه حضور در این مسابقه را پشت سر خواهند گذاشت. سرمربیان استقلال و پرسپولیس، پیش از این هرگز سابقه حضور در شهرآورد تهران را نداشته‌اند و حالا برای اولین بار، بخشی از این دوئل بزرگ خواهند بود. شاید این موضوع، به دربی جنبه‌ای خاص و متفاوت ببخشد. چراکه هیچ‌کدام از این دو مربی نمی‌خواهند دربی‌های‌شان در ایران را با شکست شروع کنند. برانکو ایوانکوویچ اولین شهرآوردش در لیگ برتر را با پیروزی پشت سر گذاشت و درست بعد از آن مسابقه، مورد اعتماد سکوها و مدیران باشگاه قرار گرفت. وینفرد شفر اما دربی‌ها را با شکست شروع کرد و از همان ابتدا، تردیدهایی در مورد خودش به وجود آورد. البته که برانکو و شفر بعدها نتایج متفاوتی را نیز تجربه کردند و در دربی‌ها خلاف مسیر اولیه راه رفتند اما شاید اولین مسابقه با رقیب سنتی، تاثیر بسیار زیادی در روند کاری آنها گذاشت. این ماجرا برای دو سرمربی جدید نیز صادق خواهد بود. سرمربی برنده می‌تواند با آرامش زیاد به استقبال مصاف‌های بعدی در لیگ برتر برود و برای مدت‌ها با هیچ فشاری روبه‌رو نشود. سرمربی بازنده اما مستقیما به آغوش بحران می‌رود و برای روبه‌رو شدن با انتقادهای کوبنده آماده می‌شود. هر دو مربی، پیش از این سابقه دربی‌های مختلفی را داشته‌اند. استراما در یکی از بزرگ‌ترین دوئل‌های همشهری‌ها در دنیای فوتبال حضور داشته و در دربی مادونینا، روی نیمکت اینتر، رقیب همشهری را شکست داده است. طبیعتا با چنین تجربه‌ای، فشار دربی برای این مربی چندان وحشتناک نخواهد بود اما نتایج استقلال در هفته‌های گذشته، موجب شده مرد ایتالیایی زیر تیغ انتقادها باشد. آندره‌آ به خوبی می‌داند که اگر در بازی بزرگ هفته چهارم نیز ناکام شود، هواداران و حتی شاید بازیکن‌ها نیز اعتمادشان به او را از دست خواهند داد.

کالدرون هنوز ترکیب دلخواهش را برای پرسپولیس پیدا نکرده و مشغول محک زدن نفرات مختلف است. به نظر می‌رسد برای هر دو مربی «نباختن» در اولین شهرآورد در اولویت قرار داشته باشد. چراکه آنها حتی با نتیجه تساوی نیز، تا حدودی از فشار وحشتناک انتقادها در امان خواهند بود

پرسپولیس کالدرون حتی در صورت تجربه شکست در مسابقه فردا، در جدول بالاتر از استقلال قرار خواهد داشت اما این موضوع به هیچ وجه برای کنار آمدن طرفداران باشگاه با شکست در دربی کافی به نظر نمی‌رسد. قرمزها فصل گذشته در دربی‌ها بدون شکست ماندند و در دو مسابقه، هیچ گلی نیز دریافت نکردند. نتایج سرمربی آرژانتینی در شروع فصل، قابل دفاع بوده اما تیم او هنوز فوتبال خوبی بازی نمی‌کند. مشکل گل‌زنی نیز، تیم را به شدت آزار می‌دهد. کالدرون هنوز ترکیب دلخواهش را برای پرسپولیس پیدا نکرده و مشغول محک زدن نفرات مختلف است. محمدحسین کنعانی‌زادگان هفته گذشته در ترکیب جانشین سیدجلال شد و عملکرد بسیار خوبی در زمین داشت. محمد انصاری نیز پس از سه مسابقه نیمکت‌نشینی، ناگهان جای محمد نادری را در ترکیب گرفت. در مرکز زمین، کمال کامیابی‌نیا همچنان مصدوم است تا احمد نوراللهی دفاعی‌ترین مهره‌ خط هافبک باشد. به جز ترابی و علیپور که هر هفته به صورت ثابت به میدان می‌روند، نفرات دیگر خط هافبک و حمله دائما در حال تغییر هستند. این چالش برای استراماچونی نیز به شکل ویژه‌ای وجود دارد. او هفته گذشته برای اولین بار زوج سیاوش یزدانی و محمد دانشگر را در قلب دفاع امتحان کرد. پس از اضافه شدن میلیچ به ترکیب اصلی، تصور می‌شد که ترکیب 11 نفره این تیم برای دربی خیلی زود مشخص شده اما محرومیت فرشید اسماعیلی و غیبت دیاباته، چاره‌ای به جز اعتماد به علی دشتی و مرتضی تبریزی پیش روی این مربی قرار نخواهد داد. به نظر می‌رسد روی کاغذ کالدرون ابزار بهتری برای نتیجه گرفتن در این مسابقه در اختیار دارد اما تیم استراما نیز از انگیزه فراوانی برای عبور از بحران و گرفتن انتقام آخرین دربی برخوردار خواهد بود.

انتحار برای پیروزی یا احتیاط برای نباختن؛ کالدرون و استراماچونی فردا یکی از این دو روش را برای تیم‌شان انتخاب خواهند کرد. به نظر می‌رسد برای هر دو مربی «نباختن» در اولین شهرآورد در اولویت قرار داشته باشد. چراکه آنها حتی با نتیجه تساوی نیز، تا حدودی از فشار وحشتناک انتقادها در امان خواهند بود. شاید آنها ترجیح می‌دهند در شرایط فعلی دست به ریسک نزنند و آینده کارشان در فوتبال ایران را به خاطر هجومی بازی کردن، به خطر نیندازند. تنها یک روز دیگر، به شروع این جدال جذاب باقی مانده و همه سوال‌ها در زمین پاسخ داده خواهند شد. همه چیز برای یک مسابقه نفس‌گیر آماده به نظر می‌رسد. مسابقه‌ای که داستان استراماچونی و کالدرون با دربی‌های تهران را رسما آغاز می‌کند.