نگهبانان دیوار

در بین همه حریفان آسیایی، کره جنوبی همیشه یکی از سرسخت‌ترین رقبا برای ایران بوده است. قرمزها، تیم ملی را در سه دوره جام ملت‌ها از مراحل حذفی کنار زده‌اند. ایران با جلال طالبی در جام ملت‌های ۲۰۰۰، با امیر قلعه‌نویی در جام ملت‌های ۲۰۰۷ و با افشین قطبی در جام ملت‌های ۲۰۱۱ به دست کره جنوبی حذف شد. با این وجود در سال‌های گذشته تیم ملی، بزرگ‌ترین کابوس کره جنوبی بوده است. کی‌روش تنها چند روز بعد از ترک فوتبال ایران، در یک بازی دوستانه نتیجه را به کره واگذار کرد اما تیم ملی، قصد دارد با سرمربی جدید به روند بی‌شکستی‌اش روبه‌روی این حریف تداوم ببخشد.

آریا رهنورد

همه چیز از یک کارت قرمز شروع شد. هفت سال قبل، تیم کارلوس کی‌روش در ورزشگاه آزادی روبه‌روی کره جنوبی قرار گرفت تا یکی از حساس‌ترین دیدارهایش در مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل را پشت سر بگذارد. اوایل نیمه دوم، مسعود شجاعی با کارت قرمز داور روبه‌رو شد و در شرایطی که به نظر می‌رسید ایران محکوم به از دست دادن امتیاز در این مسابقه است، ناگهان جواد نکونام با یک شلیک دقیق و مرگبار، حریف را مبهوت کرد. تیم کی‌روش با وجود 10 نفره بودن، ضربه سختی به کره زد و انتقام شکست‌های متوالی ایران از این رقیب را گرفت. حتی با وجود این برد بزرگ، هنوز کار تیم ملی برای رسیدن به جام جهانی بسیار سخت بود. بازی برگشت سرنوشت‌ساز دو تیم، در اولسان برگزار شد و تیم ملی با فرار تماشایی و فرصت‌طلبی گوچی، برای دومین بار در این گروه کره جنوبی را شکست داد تا به عنوان صدرنشین به جام جهانی راه پیدا کند. انگیزه ستاره‌های تیم ملی برای بردن این بازی، تنها به جام جهانی مربوط نمی‌شد. بازیکنان ایران تصمیم داشتند با دبل کردن کره، پاسخ مصاحبه تند سرمربی حریف علیه میزبانی ایران در مسابقه رفت را بدهند. پس از سوت پایان داور، مشت کی‌روش روبه‌روی نیمکت حریف استوار شد تا عمق دشمنی میان دو تیم، از همیشه واضح‌تر به نظر برسد. ایران و کره چند ماه بعد در یک مسابقه دوستانه در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند و این بار هم درگیری‌های بسیار زیادی بین بازیکنان و نیمکت‌ها رخ داد. سردار آزمون، تنها گل این مسابقه تدارکاتی جنجالی را وارد دروازه حریف کرد. وقتی کره جنوبی در مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 نیز با ایران همگروه شد، کی‌روش و تیمش خودشان را خیلی زود در جام جهانی تصور کردند. چراکه شکست دادن کره هرگز یک ماموریت غیرممکن برای تیم ملی محسوب نمی‌شد. ایران در مسابقه رفت، حریف را کاملا تحت تاثیر قرار داد و با گل سردار، پیروزی‌ را جشن گرفت. بازی برگشت نیز با تساوی بدون گل تمام شد تا روند بی‌شکستی‌اش در جدال با چشم بادامی‌ها همچنان ادامه داشته باشد. 

تیم پائولو بنتو این اواخر انتقامش را از کی‌روش گرفته و مرد پرتغالی را روی نیمکت کلمبیا شکست داده است. آنها قصد دارند پس از ‌کی‌روش، از تیم ملی ایران نیز انتقام بگیرند

چهار پیروزی و یک تساوی و البته پنج کلین‌شیت در پنج مسابقه، نشان می‌دهد که کره در هشت سال گذشته همواره در مشت تیم ملی ایران بوده است. آنها در همه این سال‌ها، در حسرت رسیدن به حتی یک پیروزی مقابل ایران بوده‌اند و همواره با دیوار بلند دفاعی تیم ملی مواجه شده‌اند. کره از سال 2011 به بعد، هرگز طعم باز کردن دروازه تیم ملی را نچشیده و امیدوار است در بازی امروز به این روند خاتمه بدهد. تیم پائولو بنتو این اواخر انتقامش را از کی‌روش گرفته و مرد پرتغالی را روی نیمکت کلمبیا شکست داده است. آنها قصد دارند پس از ‌کی‌روش، از تیم ملی ایران نیز انتقام بگیرند. بنتو برای مسابقه با ایران، ستاره‌هایی مثل سون هیونگ مین، لی جائه سونگ، لی سونگ وو و پایک سئونگ هو را به تیمش دعوت کرده و البته لی چونگ یونگ، کیم جونگ مین و لی کانگ این را در اختیار ندارد. در مقابل، ایران نیز بدون سردار آزمون، سامان قدوس، سیدمجید حسینی و اشکان دژاگه به مصاف حریف خواهد رفت.

دومین بازی دوران مربیگری ویلموتس در تیم ملی، سی و یکمین نبرد تاریخ ایران و کره جنوبی خواهد بود. کره هرگز در تهران به پیروزی دست پیدا نکرده اما تیم ملی ایران سه بار در زمین کره جنوبی برنده بوده است. در مجموع بازی‌ها ایران 13 بار و کره 9 بار به عنوان تیم پیروز از زمین خارج شده‌اند. جواد نکونام نیز با 12 بازی، رکورددار حضور در این مسابقه به شمار می‌رود. کره جنوبی جام ملت‌های ناامیدکننده‌ای را پشت سر گذاشت و در یک‌چهارم نهایی، تسلیم قطر میزبان شد. 

با این وجود آنها در هر سه دیدار تدارکاتی بعد از جام ملت‌ها برنده بوده‌اند و در اوج آمادگی با ایران مسابقه خواهند داد. تیم ملی اما فیفادی‌های قبلی را از دست داده و تنها یک دیدار دوستانه با سوریه برگزار خواهد کرد. بدون تردید مسابقه امروز برای هر دو تیم، به مراتب مهم‌تر از یک دیدار تدارکاتی خواهد بود. کره با همه قدرتش برای عبور از طلسم ایران به زمین وارد می‌شود و ویلموتس، تلاش خواهد کرد تا دیوار دفاعی و آمار درخشان ایران را برابر این رقیب آشنا حفظ کند.