خبری از انفجار نیست!

پس از بازگشت به ایران برای تماشای دیدار حساس نیمه نهایی جام حذفی، مارک ویلموتس اولین فهرست تیم ملی در دوران تازه را منتشر خواهد کرد. بدون تردید بازیکنان پرسپولیس و سپاهان انگیزه‌های بسیار زیادی برای درخشیدن مقابل مرد بلژیکی خواهند داشت. طبیعتا در اولین فهرست، تغییر بزرگی نسبت به لیست‌های قبلی به وجود نخواهد آمد و شاید همه چیز به انتخاب دستیار ایرانی آقای سرمربی بستگی داشته باشد. به هر حال کارلوس کی‌روش نیز بخشی از بهترین‌های فوتبال ایران را با خودش به روسیه برده بود و حالا شاید به مرور زمان گروهی از ستاره‌های مغضوب دوران مرد پرتغالی، دوباره به تیم ملی برگردند.

آریا طاری

دروازه‌بان‌ها؛ بیرو شماره یک، سیدحسین برمی‌گردد

علیرضا بیرانوند پس از تجربه درخشان جام جهانی و نمایش نسبتا خوب در جام ملت‌ها، همچنان مرد شماره یک دروازه تیم ملی خواهد بود. ویلموتس نیز با مرور دیدارهای اخیر تیم ملی، خیلی زود با این سنگربان آماده آشنا خواهد شد. کی‌روش در آخرین فهرست، پیام نیازمند و امیر عابدزاده را به جام ملت‌های آسیا برد. پیام در این فصل آنقدر آماده نشان داده که حذف کردنش از تیم ملی غیرممکن به نظر می‌رسد اما شاید به جای امیر عابدزاده، سیدحسین حسینی به تیم ملی دعوت شد. ستاره‌ای که دوباره خودش را در استقلال به اثبات رسانده و شانس خوبی برای بازگشت به تیم دارد. سیدحسین همواره در سطحی بالاتر از امیر عابدزاده قرار داشته اما کی‌روش همواره پیش از تورنمنت‌ها به شکل عجیبی قید این دروازه‌بان را می‌زد. در شرایط عادی، بیرو، سیدحسین و پیام نیازمند سه سنگربان اصلی تیم ویلموتس خواهند بود و رشید مظاهری و امیر عابدزاده نیز می‌توانند در فهرست انتظار این مربی قرار بگیرند. بدون شک این پنج دروازه‌بان، بهترین‌های حال حاضر فوتبال ایران محسوب می‌شوند.

خط دفاعی؛ بازگشت شجاع، پایان کنعانی!

شاید مهم‌ترین تغییر تیم ملی در دوران سرمربی بلژیکی، در مرکز خط دفاع رقم بخورد. دلیل بی‌علاقگی کی‌روش به استفاده از «شجاع خلیل‌زاده» هیچ‌وقت روشن نشد اما مدافع میانی پرسپولیس، در بهترین فرم دوران فوتبالش قرار دارد و از شایستگی لازم برای حضور در ترکیب تیم ملی برخوردار است. لجبازی کارلوس، مانع حضور شجاع در تیم بود و حالا شاید ویلموتس به این روند پایان بدهد. انتظار می‌رود بازیکنانی مثل محمدرضا خانزاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان، دیگر در اطراف تیم ملی دیده نشوند. آنها مهره‌های محبوب سرمربی پیشین بودند و کی‌روش علاقه‌ای رازآلود به این مدافعان نه‌چندان مستحکم داشت. رقابت سمت راست خط دفاعی میان وریا و رامین رضاییان همچنان داغ دنبال خواهد شد و در سمت چپ نیز سعید آقایی پس از فصل خوبی که در سپاهان سپری کرده، یک گزینه ایده‌آل برای به چالش کشیدن میلاد محمدی به شمار می‌رود. اگر ویلموتس هم مانند کی‌روش به بازی دادن احسان حاج‌صفی در سمت چپ خط دفاعی علاقه‌مند باشد، شاید سعید آقایی در نهایت بخشی از فهرست نهایی مرد بلژیکی نباشد. مجید حسینی و مرتضی پورعلی‌گنجی، گزینه‌هایی غیرقابل انکار برای خط دفاعی هستند اما پژمان منتظری احتمالا به خاطر شرایط سنی‌اش، دیگر در لباس تیم ملی دیده نخواهد شد.

 انتظار می‌رود بازیکنانی مثل محمدرضا خانزاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان، دیگر در اطراف تیم ملی دیده نشوند. آنها مهره‌های محبوب سرمربی پیشین بودند و کی‌روش علاقه‌ای رازآلود به این مدافعان نه‌چندان مستحکم داشت

خط هافبک؛ مسعود می‌رود، سامان تقویت می‌شود؟

انتظار می‌رفت پس از پایان جام ملت‌ها، ستاره‌هایی مثل اشکان دژاگه و مسعود شجاعی در مسیر وداع با تیم ملی قرار بگیرند. حالا این ماجرا برای مسعود محتمل‌تر به نظر می‌رسد. چراکه او این اواخر نقشی به جز مهره نیمکت‌نشین در تیم ملی نداشته است. درست برخلاف مسعود، اشکان یکی از هافبک‌های مهم تیم و قلب تپنده ایران در میانه  زمین بوده است. ویلموتس احتمالا اشه را به تیم ملی دعوت می‌کند تا از تجربه کاپیتان بهره ببرد اما بعید به نظر می‌رسد که شجاعی نیز پس از فصل نه‌چندان موفق در تبریز، شانسی برای حضور دوباره در تیم ملی داشته باشد. امید ابراهیمی و سعید عزت‌اللهی به همراه احمد نوراللهی و روزبه چشمی هافبک‌های تثبیت‌ شده دیگر تیم ملی محسوب می‌شوند. هرچند که شاید ویلموتس به اندازه کارلوس کی‌روش به روزبه اعتقاد پیدا نکند. وحید امیری بعد از نمایش‌های بسیار ضعیف و فصل ناامیدکننده در ترابوزان، حالا برای ملی‌پوش ماندن به خطر افتاده است اما علیرضا جهانبخش و سامان قدوس به همراه مهدی ترابی و علی قلی‌زاده به احتمال فراوان در فهرست اول ویلموتس حضور پیدا می‌کنند. شاید برخلاف دوران کی‌روش، زیر نظر ویلموتس سامان قدوس به یک مهره مهم و کلیدی در ترکیب ثابت تیم ملی بدل شود. سروش رفیعی و محسن مسلمان نیز این فصل به اندازه‌ای خوب نبوده‌اند که در لیست تیم ملی قرار بگیرند. آنها از مدت‌ها قبل اعتماد کی‌روش را نیز از دست داده بودند.

خط حمله؛ سردار و رفقا!

سردار آزمون پس از رسیدن به بهترین فرم دوران باشگاهی، حالا آماده به نظر می‌رسد تا مرد اول خط حمله تیم ویلموتس باشد. درست برخلاف او، کریم انصاری‌فرد فصل خوبی را پشت سر نگذاشته اما هنوز برای ملی‌پوش ماندن شانس دارد. مهدی طارمی نیز بدون شک در تیم ملی حفظ خواهد شد اما شاید در این مقطع جدید، فضا برای نفراتی مثل کاوه رضایی و علی علیپور نیز مهیا شود و آنها نیز بتوانند تیم ملی را در دیدارهای حساس همراهی کنند.