آریا رهنورد

دوران حضور گادوین منشا در فوتبال ایران به پایان رسید و این مهاجم با امضای یک قرارداد جدید به باشگاه عجمان امارات منتقل شد. نه گادوین فوتبالیست بزرگ و مشهوری در دنیای فوتبال محسوب می‌شود و نه عجمان یکی از مهم‌ترین باشگاه‌های فوتبال در کشور امارات است. با این وجود ویدئوی خوشامدگویی باشگاه به مهاجم نیجریه‌ای، نشان می‌دهد که اماراتی‌ها چطور توانسته‌اند خودشان را به استانداردهای فوتبال اروپا نزدیک کنند. در فوتبال ایران همچنان خبری از توجه به «جزئیات» نیست و عملا باشگاه‌ها هیچ برنامه‌ای برای سرگرم‌ کردن هوادارها و کشاندن آنها به طرف خودشان در روزهای تعطیلی لیگ برتر ندارند. 

زمستان سال گذشته بود که قطری‌ها قهرمان جام ملت‌های آسیا را به دست آوردند و این قهرمانی را به باشکوه‌ترین شکل ممکن جشن گرفتند. شاید تیم ملی ایران نیز می‌توانست این جام را فتح کند اما هرگز نمی‌توانست جشنی منظم و جذاب برای این قهرمانی تدارک ببیند. در همه این سال‌ها هیچ‌کدام از تیم‌های قهرمان لیگ برتر نتوانسته‌اند بیرون از فضای استادیوم، بردن جام را با حضور هواداران‌شان جشن بگیرند. رژه قهرمانی با اتوبوس، یکی از مرسوم‌ترین و در عین حال جذاب‌ترین ماجراهای دنیای فوتبال به شمار می‌رود و یک شهر را با اسم رمز فوتبال متحد می‌کند اما در ایران جشن‌های قهرمانی درست در ورزشگاه‌ها به پایان می‌رسند و شادی خیابانی برای فوتبال نیز به تک‌چرخ‌زدن موتورها محدود می‌شود! فقدان نظم و سلیقه، در تعطیلات تابستاتی لیگ برتر از همیشه بیشتر به چشم می‌آید. در این مقطع، یک باشگاه می‌تواند هنرش را در زمینه ساخت لحظه‌های جذاب برای هوادارها به نمایش بگذارد اما در لیگ برتر هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتد. تیم‌های اروپایی و حتی آسیایی پیش از شروع فصل تازه، در اولین قدم مراسم رونمایی از لباس‌های فصل جدیدشان را برگزار می‌کنند. لباس‌های تازه بلافاصله در فروشگاه رسمی باشگاه با اسم و شماره نفرات جدید موجود می‌شوند و هر تیم تعداد زیادی پیراهن جدید را به فروش می‌رساند. پس از معرفی لباس‌های فصل جدید، نوبت معارفه‌ ستاره‌های تازه‌وارد هر تیم است. هر بازیکن در یک روند منظم، ابتدا در فروشگاه تیم حاضر می‌شود و با لباس جدید عکس می‌گیرد، سپس به سالن کنفرانس مطبوعاتی می‌رود و به سوال‌های خبرنگارها جواب می‌دهد، سپس با حضور در ساختمان باشگاه قراردادش را امضا می‌کند و در نهایت راهی استادیوم تیم می‌شود تا در کنار بازدید از رختکن و ورزشگاه، برای لحظاتی در حضور تماشاگرها حرکات تکنیکی انجام بدهد و معارفه‌اش را کامل کند. باشگاه‌های بزرگ دنیای فوتبال برای مراسم معارفه ستاره‌های جدیدشان، بلیت‌های زیادی می‌فروشند و همین فرصت درآمدزایی را نیز از دست نمی‌دهند. در سال‌های گذشته، همه تیم‌ها از خلاقانه‌ترین روش‌ها برای ساخت ویدئوی معرفی یک خرید جدید استفاده می‌کنند. رقابت برای ساخت فیلم‌های کوتاه معارفه با جذاب‌ترین ایده‌ها، هر روز بیشتر از گذشته در فوتبال اروپا احساس می‌شود. در فوتبال ایران اما تا امروز حتی یک ویدئو از سوی یک باشگاه برای معرفی یک خرید، ساخته نشده است. 

درست به همان نسبت که تابستان فوتبال اروپا جذاب و پرماجرا دنبال می‌شود، تابستان فوتبال ایران سرد و دوست‌نداشتنی به نظر می‌رسد. در این فوتبال خبری از معرفی لباس‌های جدید هر فصل باشگاه‌ها نیست و هوادارها پس از شروع فصل، تازه متوجه طرح جدید لباس‌های تیم‌شان می‌شوند. این طرح‌ها البته در طول فصل بارها تغییر می‎کنند تا هیچ تماشاگری رغبت خرید لباس اصلی تیمش را نداشته باشد. روند معرفی خریدهای جدید کاملا فاجعه‌بار به نظر می‌رسد. عملا برای بازیکنان تازه‌وارد چیزی به عنوان معارفه در ورزشگاه و یا کنفرانس مطبوعاتی وجود ندارد. خریدهای جدید تیم حتی در کمپ تمرینی نیز جدا از سایرین به هوادارها معرفی نمی‌شوند. در همین پنجره نقل و انتقالات تابستانی، مدیرعامل باشگاه پیکان با «دمپایی» در عکس رسمی خرید میلاد پورصف‌شکن ظاهر شده است. علی خطیر به عنوان یکی از مدیران پرسروصدای باشگاه استقلال، قرارداد محمد بلبلی را در خانه با پس‌زمینه کابینت‌ها(!) امضا کرد. پرسپولیسی‌ها نیز در حالی وحید امیری را در اختیار گرفتند که حتی یک پیراهن باشگاه برای عکس گرفتن با او وجود نداشت. تیم‌های مختلف با ساخت ویدئوهای خریدهای جدید بیگانه هستند. جالب اینکه که جذب مدیرهای رسانه‌ای در باشگاه‌هایی مثل استقلال و پرسپولیس، همیشه با جنجال و هیاهوی زیادی همراه است اما در عمل، این افراد هیچ وظیفه و مسئولیت مهمی در باشگاه ندارند و هیچ حرکت مثبت و موثری انجام نمی‌دهند.

باشگاهداری درست مثل یک فعالیت مهم تجاری است و به همین خاطر اروپایی‌ها حتی در روزهای تعطیلات لیگ، هوادارها که اصلی‌ترین مشتری‌شان به شمار می‌روند را به حال خودشان رها نمی‌کنند. بین یک تیم ایرانی و هوادارها اما از پایان فصل تا چند هفته پس از شروع فصل جدید، فاصله ایجاد می‌شود. کمی سلیقه به خرج دادن و توجه به جزئیات، می‌تواند تصویر بهتر و شیک‌تری از فوتبال ایران به همه دنیا ارائه بدهد اما مدیرانی که در فضای فوتبال مشغول به کار هستند، هیچ علاقه‌ای به دنبال کردن اتفاقات فوتبال روز دنیا ندارند و ترجیح می‌دهند همه چیز را به مبتذل‌ترین شیوه ممکن برگزار کنند. اینجا برای معرفی بازیکن‌های پنج میلیاردی، در مجموع پنج هزار تومان هم هزینه نمی‌شود!