آریا طاری

مدتی کوتاه بعد از جذب کوین یامگا، دومین مهره خارجی این فصل هم به استقلال ملحق شد. بازیکنی که او هم برای خط حمله تیم خریداری شده تا یک ترکیب بین‌المللی در خط آتش تیم فرهاد به وجود بیاید. جالب اینکه محل تولد این دو نفر کم‌تر از 400 کیلومتر با هم فاصله دارد. با این وجود خرید جدید آبی‌ها تصمیم گرفته است برای تیم ملی بنین فوتبال بازی کند. تجربه بازی در فوتبال انگلیس و حتی تجربه گل‌زنی در استادیوم آنفیلد، ژستد را به یک خرید جذاب برای استقلال تبدیل می‌کند.

فوتبال حرفه‌ای برای رودی در نزدیکی محل تولدش در باشگاه متز فرانسه شروع شد. او برای مدتی در آکادمی این باشگاه حضور داشت و سپس توانست به تیم دوم متز ملحق شود. او حتی چند بار برای تیم اصلی باشگاه هم بازی کرد اما مربی موقت متز اعتقاد داشت که هنوز برای فیکس شدن او در این تیم زود است. ژستد خیلی زود به تیم‌های دیگری قرض داده شد. او یک فصل به صورت قرضی برای باشگاه کان بازی کرد و عملکرد نسبتا خوبی در این تیم داشت. عملکردی که موجب شد مشتریان دیگری برای خرید این بازیکن اقدام کنند. درست 10 سال قبل با موافقت رسمی باشگاه متز، رودی ژستد به باشگاه کاردیف سیتی در فوتبال بریتانیا ملحق شد. باشگاهی ولزی که در رقابت‌های فوتبال انگلیس حضور داشت و در سطح دوم این لیگ به میدان می‌رفت. رودی سه فصل در عضویت باشگاه کاردیف قرار داشت و اتفاق‌های جذابی را در این تیم تجربه کرد. او در شروع دوران بازی در این باشگاه فیکس شد و خیلی زود توانست به چهره محبوبی بین هواداران باشگاه تبدیل شود. رودی اما در فصل دوم کمی آسیب دید و همین اتفاق به شرایطش در کاردیف لطمه زد. در پایان سومین فصل حضور ژستد در کاردیف، این تیم توانست به رقابت‌های لیگ برتر صعود کند. یک اتفاق تاریخی که برای خود این بازیکن هم فوق‌العاده بود. با این وجود او در لیگ برتر فرصت چندانی برای بازی به دست نمی‌آورد. به همین خاطر تصمیم گرفت به رقابت‌های چمپیون‌شیپ برگردد و برای باشگاه بلک‌برن بازی کند. دوران بازی برای بلک‌برن را می‌توان موفق‌ترین دوران فوتبال رودی ژستد دانست. بازیکنی که در این تیم به اوج رسیده بود و یک گل‌زن تمام‌عیار برای آبی و سفیدها به شمار می‌رفت. یک بازیکن بسیار آماده که در 73 بازی با پیراهن این باشگاه، 35 گل به ثمر رساند. حالا دیگر تردیدی وجود نداشت که او آماده شده تا قدم مهم بعدی دوران فوتبالش را بردارد و به یک تیم لیگ برتری ملحق شود. استون‌ویلا در لیگ برتر، انتظار این مهاجم را می‌کشید.

رودی بعد از تبدیل شدن به یک مهاجم سرشناس در ترکیب بلک‌برن، به استون ویلا رفت و حتی فصل را در قامت یک مهاجم ثابت شروع کرد. بازی در لیگ برتر برای این ستاره فوق‌العاده به نظر می‌رسید. با این حال شرایط برای او چندان خوب پیش نرفت. او در طول فصل 19 بار برای استون‌ویلا بازی کرد و فقط موفق به زدن یک گل شد. سقوط استون‌ویلا، شرایط را بدتر هم کرد و شانس لیگ برتری ماندن را از رودی گرفت. با این حال او 6 ماه بعد، دوباره به لیگ برتر برگشت و این بار در ترکیب میدلزبورو قرار گرفت. هرچند که سرنوشتی به جز سقوط، انتظار این باشگاه را هم نمی‌کشید. انگار رقابت‌های چمپیون‌شیپ مثل یک آهن‌ربا، این بازیکن را به طرف خودش کشیده بود. چراکه او این بار با میدلزبورو دوباره به یک ستاره در این رقابت‌ها تبدیل شد. ژستد متخصص گل زدن و درخشیدن در این لیگ به شمار می‌رفت. با این حال آخرین فصل حضور او در بورو، ناامیدکننده بود. آمار بد در سال پایانی، رودی را وادار به ترک انگلیس کرد. این بازیکن دو تجربه کاملا متفاوت در دو نقطه کاملا متفاوت دنیا را پشت سر گذاشت. او ابتدا به ملبورن ویکتوری در لیگ استرالیا ملحق شد و سپس برای پانتلیکوس در لیگ فوتبال یونان بازی کرد. تجربه‌هایی که چندان درخشان به نظر نمی‌رسیدند. حالا او قرار است برای اولین بار در قاره آسیا به میدان برود و تجربه بازی در یک تیم ایرانی را به دست بیاورد. فرهاد و هواداران استقلال به شدت به آینده این بازیکن در تیم‌شان امید بسته‌اند.به لحاظ رزومه فوتبالی، رودی یکی از بهترین خارجی‌های یک دهه اخیر فوتبال ایران است. با این وجود هیچ‌کس نمی‌داند او با چه انگیزه و چه میزانی از آمادگی راهی ایران شده است. اگر او قدرت جنگجویی سال‌های بازی در چمپیون‌شیپ را حفظ کرده باشد، استقلال صاحب یک مهاجم تراز اول می‌شود و خیال فرهاد کاملا از خط حمله آسوده خواهد بود. در غیر این صورت، نگرانی‌هایی در مورد شرایط هجومی تیم به وجود خواهد آمد. همه هوادارها در انتظار هفته چهارم لیگ برتر و تماشای اولین بازی این بازیکن برای تیم‌شان خواهند بود.