لوکا، لوکا، لوکا!

سرانجام جست‌وجوی پرسپولیسی‌ها برای خرید یک مهاجم مرکزی به پایان رسید و آنها با یورگن لوکادیا به توافق رسیدند. بازیکنی که در لیگ برتر انگلیس، لیگ هلند و همین‌طور بوندس‌لیگا به میدان رفته و یک مهاجم بین‌المللی به شمار می‌رود. لوکادیا خرید بسیار جذابی برای پرسپولیس است. هرچند که اسم او به تنهایی کافی به نظر نمی‌رسد و میزان آمادگی این بازیکن نیز ملاک مهمی خواهد بود. با این وجود هواداران پرسپولیس به شدت از این خرید به وجد آمده‌اند. به نظر می‌رسد با یک لوکادیای آماده و خط هافبک استثنایی سرخ‌ها، آنها می‌توانند در این فصل گل‌های زیادی به ثمر برسانند.

آریا   رهنورد

در مسیر عمو

فوتبال برای این بازیکن هلندی از نگاه کردن به بازی‌های عمویش آغاز شد. عموی او البته یک فوتبالیست کاملا معمولی بود اما علاقه به فوتبال را برای این بازیکن به وجود آورد و خود یورگن، بازیکن بزرگ‌تری شد. او در سن و سال بسیار کم، فوتبال را از خیابان شروع کرد و سپس به آکادمی نزدیک محل زندگی‌اش رفت. لوکادیا در چند آکادمی مختلف در فوتبال هلند حضور داشت تا اینکه با پیشنهاد تیم جوانان باشگاه پی‌اس‌وی آیندهوون روبه‌رو شد. باشگاهی که یکی از بهترین و بازیکن‌سازترین آکادمی‌های فوتبال هلند به شمار می‌رفت. او بلافاصله با این پیشنهاد موافقت کرد و حتی خانواده‌اش نیز برای حمایت از او، محل زندگی‌شان را تغییر دادند.

همبازی ممفیس و واینالدوم

شاید ندانید اما لوکادیا در زمان حضور در آکادمی باشگاه آیندهوون، چند همبازی سرشناس داشته است. یکی از آنها ممفیس دیپای بود که دقیقا همزمان با لوکادیا به تیم اصلی باشگاه رسید و حالا برای بارسلونا بازی می‌کند. لوکادیا در تیم اصلی آیندهوون هم همبازی‌های سرشناس زیادی داشت. او رابطه‌ای دوستانه با جورجینیو واینالدوم داشت و در کنار این هافبک بازی می‌کرد. واینالدوم که این روزها بازیکن پی‌اس‌جی است، چند بار یورگن را مورد تحسین قرار داده است. او یک بار مدعی شده که لوکادیا در تمرین مثل آب خوردن گل می‌زند و کافی است به یک بخش از دروازه نگاه کند تا توپ را دقیقا به همان نقطه بفرستد!

بدشانس‌ترین فوتبالیست هلندی

لوکادیا در دوران بازی، چند بدشانسی بزرگ داشته که مهم‌ترین‌شان، از دست دادن جام جهانی 2014 بوده است. او در آن سال‌ها ستاره ثابت پی‌اس‌وی بود و توانست دو بار با این تیم قهرمان لیگ هلند شود. نام لوکادیا در فهرست هلند برای جام جهانی 2014 قرار گرفت اما این بازیکن در بدترین زمان ممکن آسیب دید و شانس رسیدن به آن جام را از دست داد. سرمربی هلند هم مارکو فن خینکل را به جام جهانی برد. لوکادیا در سال‌های بعدی نیز چند بار به تیم ملی دعوت شده و هر بار درست قبل از انجام بازی آسیب دیده تا با وجود بازی در همه رده‌های سنی فوتبال هلند، تا امروز هرگز برای تیم بزرگسالان این کشور در یک مسابقه رسمی به میدان نرفته باشد. شاید اگر او به جام جهانی برزیل می‌رسید، مسیر فوتبالی‌اش تغییر می‌کرد و به تیم‌های بهتری می‌رفت.

پیشنهادی که بدموقع رد شد

در آخرین سال حضور در پی‌اس‌وی، باشگاه ولورهمپتون خواهان جذب لوکادیا شد اما هلندی‌ها با این انتقال مخالفت کردند. اتفاقی که ناراحتی این بازیکن را به همراه آورد. او چند ماه بعد بالاخره باشگاه را به جدایی مجاب کرد و این بار به برایتون رفت. به هر حال وولوز باشگاه بزرگ‌تری بود و می‌توانست مسیر جذاب‌تری برای یورگن بسازد اما او درنهایت به برایتون رفت و شروع خوبی در این تیم داشت. لوکادیا بعد از دو سال پیراهن شماره 9 این تیم را هم به دست آورد اما از فصل سوم به بعد، دیگر نتوانست فرصت کافی برای درخشش در این تیم را داشته باشد و به همین خاطر تصمیم گرفت برایتون را به صورت قرضی ترک کند.

ستاره قاره‌نورد

لوکادیا بعد از ترک برایتون به صورت قرضی، مسیر متفاوتی را تجربه کرد و کمی از ثبات دور شد. او ابتدا به هافنهایم در فوتبال آلمان رفت و بعد از مدتی تصمیم گرفت به پیشنهاد عجیب باشگاه سینسیناتی در ام‌ال‌اس پاسخ مثبت بدهد و راهی آمریکا شود. هیچکدام از این پیشنهادها و همچنین بازگشت دوباره به برایتون اما دوران خوبی را برای او رقم نزدند. این بازیکن سرانجام به آلمان برگشت و در ترکیب بوخوم قرار گرفت. این دوره هم اما برای او اصلا درخشان نبود. حالا یورگن بعد از اروپا و آمریکا، باید خودش را برای بازی در قاره آسیا آماده کند.

ایستگاهی‌زن قهار

یکی از ویژگی‌های بسیار مثبت یورگن لوکادیا، توانایی او در استفاده از ضربات ایستگاهی است. او یک ایستگاهی‌زن بسیار خوب به حساب می‌آید و بعید نیست در پرسپولیس نیز چنین نقشی داشته باشد. ضربه‌های آزاد در پرسپولیس را معمولا مهدی ترابی و امید عالیشاه می‌زنند اما حالا آنها صاحب یک مدعی بسیار جدی برای زدن این ضربه‌ها خواهند شد. لوکادیا بارها با این ضربات توانسته دروازه تیم‌های مختلف را باز کند.

متخصص شروع‌های رویایی

ویژگی جالب دیگری که لوکادیا دارد، شروع خوب در تیم‌های مختلف است. او در اولین بازی رسمی‌اش در لیگ هلند فقط 22 دقیقه در زمین حضور داشت اما در همین زمان کوتاه هت‌تریک کرد. لوکادیا بعد از سه دهه اولین بازیکنی بود که در نخستین بازی‌اش در لیگ هلند گل می‌زند. او در اولین بازی با لباس برایتون روبه‌روی کاونتری و همچنین در اولین بازی در لیگ برتر روبه‌روی سوانزی هم موفق به گل‌زنی شده است. باید منتظر ماند و دید که آیا این بازیکن می‌تواند در اولین نمایش با لباس پرسپولیس نیز یک عملکرد خاطره‌انگیز داشته باشد یا نه. قرمزها امیدوارند او از همان اولین مسابقه به یک مهره درخشان برای این تیم بدل شود و خیلی زود جای خودش را در ترکیب ثابت سرخ‌ها به دست بیاورد.

متنفر از ضربه‌های سر

لوکادیا علاقه زیادی به شوتزنی دارد اما به همین اندازه از ضربه‌های سر بیزار به نظر می‌رسد. او بارها تاکید کرده که اصلا علاقه‌ای به سرزنی ندارد و ترجیح می‌دهد همیشه با پا به گل برسد. پرسپولیسی‌ها نمی‌توانند حساب چندانی روی بازی هوایی این بازیکن باز کنند. او پرش‌های بلندی ندارد و به طور کلی یک بازیکن سرزن به حساب نمی‌آید. شاید اگر این ویژگی در او وجود داشت، لوکادیا می‌توانست عملکرد درخشان‌تری را در رقابت‌های لیگ برتر انگلیس تجربه کند. خود لوکادیا هم پذیرفته که این مساله یک نقطه ضف مهم برایش به شمار می‌رود.

طرفدار شیاطین سرخ

یورگن با عشق و علاقه به منچستریونایتد بزرگ شد. او شیفته مهاجم هلندی این تیم رود فن نیستلروی بود و همین مساله او را به شدت به یونایتد علاقه‌مند کرد. مهاجم دیگری که لوکادیا به آن علاقه داشت، دیمیتار برباتوف بود که او هم برای یونایتد بازی می‌کرد. یورگن همیشه دوست داشت پیراهن یونایتد را بپوشد اما این اتفاق هیچوقت برایش رخ نداد. او البته در فوتبال هلند برای قرمزهای پی‌اس‌وی آیندهوون بازی می‌کرد و حالا هم قرار است در فوتبال ایران برای قرمزهای لیگ برتر ایران بازی کند.

شیفته موسیقی

 لوکادیا به جز فوتبال، علاقه زیادی هم به موسیقی دارد. او همیشه دوست داشته یک دی جی باشد و اگر فوتبالیست نمی‌شد، به سراغ این فعالیت می‌رفت. باید صبر کرد و دید که سبک زندگی او چقدر با کشور جدیدش سازگار است. قبل از این بازیکن هم نام‌های بزرگی مثل آنتونی استوکس و حتی کوین کنستانت با باشگاه‌های ایرانی به توافق رسیدند اما در فوتبال ایران اصلا عملکرد خوبی نداشتند. حالا پرسپولیسی‌ها امیدوارند لوکادیا در مسیر متفاوتی قدم بزند و به یک ستاره مهم برای این تیم تبدیل شود. او خرید بسیار مهمی برای قرمزها به شمار می‌رود و به انتظار طولانی‌مدت هواداران این تیم برای داشتن یک مهاجم نوک پایان داده است. لوکادیا به لحاظ رزومه، یکی از بهترین خارجی‌های تاریخ پرسپولیس به شمار می‌رود. بازیکنی که در چند لیگ درجه یک فوتبال دنیا بازی کرده و حالا بخشی از رقابت‌های لیگ بیست و دوم فوتبال ایران است.