آریا رهنورد

در روزهای گذشته شایعه‌های زیادی در مورد سرنوشت رومن آبراموویچ در باشگاه چلسی به گوش رسیده است. بعد از اینکه درگیری‌ها بین روسیه و اوکراین آغاز شد، خیلی‌ها از پایان دوران حضور مرد متمول روس در چلسی صحبت می‌کردند. او در اولین قدم مدیریت باشگاه را به دیگران سپرد تا شاید بتواند مالکیت چلسی را حفظ کند اما خیلی زود مشخص شد که رومن دیگر شانسی برای ادامه دادن در این باشگاه ندارد. دوران یکی از بهترین مالکان باشگاهی تاریخ فوتبال در چلسی به همین سادگی به پایان رسید و حالا ممکن است عصر نگران‌کننده‌ای برای باشگاه آغاز شود.

حدود ۱۷ سال قبل بود که رومن آبراموویچ مالکیت باشگاه چلسی را در اختیار گرفت. او که قصد تیمداری در رقابت‌های لیگ برتر انگلیس را داشت، بر سر یک دوراهی بین تاتنهام و چلسی بود. اتفاقا همان روزها تاتنهام و چلسی در یک بازی حساس در لیگ برتر به مصاف هم رفتند و در نهایت این آبی‌های لندن بودند که با شکست حریف توانستند سهمیه اروپا را به دست بیاورند. این برد سرنوشت باشگاه چلسی را برای همیشه تغییر داد. چراکه آبراموویچ را مجاب کرد که مالکیت این باشگاه را بر عهده بگیرد. رومن رسما کار را شروع کرد و یک انقلاب بزرگ را در چلسی رقم زد. انتخاب ژوزه مورینیو به عنوان سرمربی، عصر تازه شیرهای لندن را شروع کرد. عصری که در آن باشگاه توانست با قدرت قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را به دست بیاورد. برخلاف آنچه تصور می‌شد، مورینیو هیچ‌وقت نتوانست چلسی را قهرمان اروپا کند اما این اتفاق بعدا با هدایت روبرتو دی متئو برای باشگاه چلسی و یک بار دیگر با هدایت توماس توخل رقم خورد. قهرمانی در اروپا برای باشگاهی که پیش از این حتی نمی‌توانست در بین سه تیم بالای جدول انگلیس قرار بگیرد، یک موفقیت خارق‌العاده به نظر می‌رسید. آبراموویچ چلسی را نه‌تنها به یکی از بهترین تیم‌های انگلیس، بلکه به یکی از بهترین تیم‌های دنیای فوتبال تبدیل کرد. تیمی که با تصمیم‌های این مالک همه جام‌های ممکن را به دست آورد. نکته جالب توجه در مورد رومن آبراموویچ نزدیکی همیشگی او با فوتبال بود. رومن تقریبا در هیچ شرایطی از چلسی جدا نمی‌شد. جالب اینکه به خاطر برخی مسائل ویزایی و مشکلات بزرگ، او حتی نمی‌توانست در کشور انگلیس زندگی کند و دائما با جت شخصی بین روسیه و انگلیس در حرکت بود و هیچ‌کدام از مسابقه‌های چلسی را از دست نمی‌داد. در بین مالکان فوتبال، او فوتبالی‌ترین چهره به شمار می‌رفت و در هیچ شرایطی از باشگاه جدا نمی‌شد. حضور همیشگی رومن روی سکوهای استمفوردبریج برای همه هواداران و بازیکنان تیم الهام‌بخش به نظر می‌رسید. برخلاف مالکان منفور یونایتد یا آرسنال، او محبوبیت بسیار زیادی در بین هواداران تیمش داشت.

آبراموویچ که در سال‌های گذشته پیشنهادهای نجومی برای فروش چلسی داشته و همواره پاسخ منفی به این پیشنهادها داده است، حالا باید با رقمی پایین‌تر این باشگاه را به فروش برساند. او دیگر شانسی برای ماندن در انگلیس و ادامه مالکیت این باشگاه ندارد. جالب این که میلیاردر روس اعلام کرده که قصد دارد همه مبلغ حاصل از فروش باشگاه را به انجمنی برای حمایت از جنگ‌زدگان اوکراینی اختصاص بدهد تا ثابت کند که به هیچ‌وجه موافق جنگ نیست. خانواده او نیز در فضای مجازی مخالفت علنی خودشان را با این جنگ نشان داده‌اند. البته عده‌ای اعتقاد دارند از آنجایی که امکان مراوده مالی برای مرد روس در انگلیس دیگر وجود نخواهد داشت، او قصد دارد از این طریق پول را به فرد سوم واگذار کند و در نهایت آن را به حساب خودش برگرداند. درباره امپراتور محبوب چلسی فن‌ها، تردیدهای زیادی وجود دارد اما در یک مورد نمی‌توان هیچ شکی درباره او داشت و آن علاقه وافر این فرد به باشگاه چلسی است. جالب است بدانید که باشگاه انگلیسی یک و نیم میلیارد پوند به آبراموویچ بدهی دارد اما او در نامه احساسی که برای خداحافظی با هواداران منتشر کرده، دست روی این گذاشته که به این بدهی نیازی ندارد و به هیچ وجه نمی‌خواهد آن را از باشگاه چلسی بگیرد. مقایسه رفتار آبراموویچ با بسیاری از مالکانی که در سال‌های گذشته به فوتبال وارد شدند تمایز ویژه او را نشان می‌دهد. به همین خاطر هم هست که رومن در اوج محبوبیت از چلسی جدا خواهد شد. بسیاری از ستاره‌های سابق چلسی مثل فرانک لمپارد، دیدیه دروگبا و جان تری حمایت خودشان را از این مالک نشان داده‌اند و او را بهترین مالک تاریخ باشگاه چلسی می‌دانند. هواداران باشگاه نیز قصد دارند یکی از سکوهای ورزشگاه را با بنری برای همیشه به نام مرد روس ‌‌کنند. نمی‌توان این حقیقت ساده را انکار کرد که حضور رومن آبراموویچ چلسی را کاملا دگرگون ساخت. او یک تیم معمولی را تحویل گرفت و یک تیم بسیار باشکوه برای باشگاه ساخت. او در این سال‌ها ستاره‌های بسیار زیادی برای باشگاه چلسی به خدمت گرفت، با مهره‌های جوان زیادی قرارداد امضا کرد، از چهره‌های اسطوره‌ای چلسی در پست‌های مختلف مدیریتی بهره برد، با مربیان بسیار بزرگی کار کرد و سرانجام توانست جام‌های زیادی برای چلسی به دست بیاورد. آمار هواداران بین‌المللی چلسی نیز با حضور آبراموویچ به شدت افزایش یافت. او برند چلسی را به برند جهانی تبدیل کرد اما نتوانست پایان دلخواهش را در این تیم پشت سر بگذارد.  

تقریبا هیچ هواداری نیست که در بین طرفداران باشگاه چلسی از جدایی آبراموویچ راضی باشد. رومن حتی با انتقادهای حداقلی نیز روبه‌رو نبود. او تنها گاهی به خاطر اصرار به تغییر مداوم مربیان مورد سرزنش قرار می‌گرفت اما این موضوع نیز اصلا یک نقد جدی نبود. حالا اما چلسی باید برای یک دوران تازه آماده شود. دورانی که شاید با عصر حضور آبراموویچ در باشگاه متفاوت باشد. چلسی با حضور همیشگی این مالک، هزینه‌های سرسام‌آور او و تصمیم‌های مهمش خو گرفته بود و معلوم نیست در دوران جدید چه چیزی انتظار باشگاه را می‌کشد. اگر چلسی صاحب یک مدیر در قواره‌های آبراموویچ نشود، ممکن است این برند به تدریج به سمت افول کشیده شود و در مسیر تبدیل شدن به یک تیم معمولی قرار بگیرد.