آریا طاری

جدول این روزهای لیگ برتر ایران، بی‌شباهت به جدول لیگ برتر انگلیس نیست. چراکه تیم‌ها فوق‌العاده نزدیک به هم به نظر می‌رسند و رقابت کاملا فشرده‌ای برای صدرنشینی در جریان است. در این فاصله نزدیک، چند نتیجه به راحتی می‌توانند جایگاه تیم‌ها را تغییر بدهند و شرایط را عوض کنند. تا اینجا 11 هفته از لیگ برتر سپری شده و تنها چهار هفته به پایان نیم‌فصل اول این رقابت‌ها باقی مانده است. لیگی که بعید نیست نبرد جذاب قهرمانی در آن تا آخرین روز و آخرین هفته ادامه داشته باشد.

شگفتی‌سازهای بزرگ؛ سیروس و تارتار

صنعت نفت آبادان، در حالی به نزدیک‌ترین تعقیب‌کننده استقلال در صدر جدول تبدیل شده که در تابستان، تقریبا همه مهره‌های کلیدی‌اش را از دست داده بود. حتی با وجود این مهره‌های اثرگذار، فصل برای برزیلی‌ها در لیگ برتر به شکل فوق‌العاده سپری شده است. آنها البته فصل گذشته هم شروع درخشانی داشتند و حتی امیدوار به کسب سهمیه آسیا بودند اما بعد از جدایی سرمربی، دیگر کمر راست نکردند. نفت تنها شگفتی‌ساز این فصل به شمار نمی‌رود. مهدی تارتار تا اینجا با پیکان نتایج درخشانی گرفته و این تیم را در رده پنجم جدول لیگ قرار داده است. برای تیمی مثل پیکان، این نتیجه فراتر از حد انتظار به نظر می‌رسد. تیمی که فصل گذشته یکی از کاندیداهای اصلی سقوط به شمار می‌رفت.

مدعی شماره یک؛ صدر را پس نمی‌دهیم!

استقلال تا اینجا در قواره‌های یک مدعی قهرمانی ظاهر شده است. نه اینکه همه نمایش‌های تیم فکری درخشان بوده‌اند و نه اینکه این تیم هیچ عیب و ایرادی ندارد اما استقلال تنها تیم این فصل به شمار می‌رود که توانسته به میانگین دو امتیاز در هر مسابقه دست پیدا کند. میانگینی که در همه دوره‌های قبلی لیگ برتر برای قهرمانی کفایت کرده است. اوضاع استقلال این روزها مطلوب به نظر می‌رسد. تصاحب چهار امتیاز از دو نبرد با تراکتور و پرسپولیس، این تیم را دوباره به صدر جدول برگردانده و این بار آنها نمی‌خواهند به هیچ قیمتی، فرصت صدرنشینی در جدول لیگ را از دست بدهند.

مدعی خاموش؛ یحیی و پسرها

پس از سپری شدن 9 مسابقه، پرسپولیس تنها تیمی است که هنوز در لیگ برتر شکست نخورده و این یک امتیاز مثبت برای سرخ‌ها به شمار می‌رود. با این حال آنها در این 9 بازی فقط سه بار برنده بوده‌اند. پرسپولیس در صورت برنده شدن در دیدارهای معوقه، به یک قدمی استقلال می‌رسد و دوباره شرایط مطلوبی در جدول پیدا می‌کند. شکست دادن تیمی مثل فولاد، می‌تواند یک نقطه تحول مهم برای یحیی و تیمش تلقی شود.

لایه دوم مدعی‌ها؛ از مسعود تا محرم

دو تیم پرستاره با دو مربی جوان، لایه بعدی مدعیان قهرمانی لیگ برتر را می‌سازند. سپاهان با محرم نویدکیا نتایج خوبی به دست آورده و به جای حاشیه‌های همیشگی، این بار با آرامش زیادی هدایت می‌شود. این تیم حالا در رده سوم جدول ایستاده و فقط سه امتیاز با تیم صدرنشین فاصله دارد. پشت سر سپاهان به فاصله سه امتیاز، تراکتورسازی قرار گرفته است. تیمی که با حضور مسعود شجاعی به عنوان مربی-بازیکن اداره می‌شود. مسعود و محرم، هافبک‌های بسیار خوبی بودند و حالا در سمت تازه، انگیزه‌های فوق‌العاده زیادی دارند. یک قهرمانی در لیگ برتر، می‌تواند خیلی زود جایگاه آنها را به عنوان سرمربی تثبیت کند.

لایه سوم مدعی‌ها؛ ژنرال و کاپیتان سابقش

گل گهر در لیگ بیستم آنقدر خوب کار کرده که دیگر نمی‌توان مثل یک تیم شگفتی‌ساز به آنها نگاه کرد. این تیم حالا به یکی از مدعیان قهرمانی فصل تبدیل شده اما در چند هفته گذشته، کمی افت کرده و فرم درخشانش را از دست داده است. آنها در نیم‌فصل دوم مرتضی تبریزی و رضا شکاری را نیز در اختیار دارند و تیم به مراتب قدرتمندتری خواهند شد. از فولاد و جواد نکونام هم نباید به سادگی عبور کرد. تیمی که فعلا جایگاه خوبی در جدول ندارد اما بسیار منظم و هدفمند فوتبال بازی می‌کند.

نبرد سقوط؛ سبز و سفید و قرمز

در انتهای جدول، اوضاع برای چند تیم اصلا مطلوب به نظر نمی‌رسد. ماشین‌سازی در 11 هفته اخیر فقط چهار امتیاز گرفته و بدون قید و شرط، کاندیدای سقوط محسوب می‌شود. ذوب آهن هم با رحمان رضایی از شروع لیگ برنده هیچ مسابقه‌ای نشده است. آنها با هفت امتیاز، تیم دوم منطقه سقوط هستند. سومین و آخرین تیمی که هنوز نتوانسته امتیازهایش را در لیگ برتر دورقمی کند، نساجی قائمشهر است. جالب اینکه دو تیم از این سه تیم، در طول فصل مربی‌شان را عوض کرده‌اند اما رحمان رضایی تا این هفته روی نیمکت ذوب دوام آورده است.

ناامیدکننده‌ترین تیم فصل

عنوان ناامیدکننده‌ترین تیم فصل تا این هفته بدون تردید باید به شهرخودرو تعلق بگیرد. تیمی که در چند فصل گذشته همیشه مدعی قهرمانی یا حداقل کسب سهمیه بوده اما حالا در رده سیزدهم جدول دیده می‌شود. انتخاب مهدی رحمتی به عنوان سرمربی، تا اینجا اصلا انتخاب خوبی برای این تیم مشهدی نبوده و آنها را حتی به منطقه سقوط نزدیک کرده است.