آریا رهنورد

لیگ بیستم برای پرسپولیسی‌ها در قلعه‌ حسن‌خان شروع می‌شود و در همین نقطه از تهران نیز به پایان می‌رسد. بین روبه‌رو شدن با سایپا در اولین هفته و برخورد با پیکان در آخرین هفته لیگ برتر، 28 نبرد تماشایی انتظار پرسپولیسی‌ها را می‌کشند. قهرمان چهار دوره پیاپی لیگ برتر، کار دشواری برای تکرار موفقیت‌های گذشته‌اش خواهد داشت. آنها هنوز هم صاحب یکی از بهترین ترکیب‌های لیگ برتر هستند اما به شرطی که جدایی چند ستاره کلیدی مثل شجاع خلیل‌زاده و بشار در روزهای پیش رو به حقیقت تبدیل نشود.

سایپا، آخرین حریف فصل گذشته پرسپولیس به شمار می‌رفت. تیمی که در آخرین هفته لیگ نوزدهم، روبه‌روی قرمزها قرار گرفت و در آن مسابقه، طعم شکست را چشید. فصل برای تیم یحیی، روبه‌روی همین تیم به پایان رسید و حالا فصل جدید برای باشگاه نیز، درست در همین نقطه کلید می‌خورد. تیم ابراهیم صادقی در همین پنجره نقل و انتقالات، یک بازیکن هم به پرسپولیس فرستاد. آرمان رمضانی که در فصل گذشته برای نارنجی‌ها بازی می‌کرد، حالا در عضویت تیم فینالیست آسیا قرار دارد. در نقطه مقابل، حسین ماهینی که سال‌ها برای پرسپولیس توپ زده و حتی سابقه کاپیتانی این باشگاه را نیز داشته، حالا در ترکیب سایپا دیده می‌شود. روبه‌رو شدن با سایپا در هفته اول لیگ برتر، میزبانی از نفت آبادان در هفته دوم و بازی در زمین نفت مسجدسلیمان در هفته سوم، قرعه مطلوبی برای پرسپولیسی‌ها در شروع لیگ برتر است. چراکه هیچ‌کدام از این سه رقیب، تیم‌های پرستاره‌ای نیستند و نمی‌توانند یک تهدید بزرگ برای این باشگاه به وجود بیاورند. قرعه لیگ بیستم برای پرسپولیسی‌ها، یک برگ برنده بسیار کلیدی دارد. اینکه آنها در 9 هفته اول لیگ، فقط دو بار باید بیرون از تهران به میدان بروند. پرسپولیس تا پایان هفته نهم لیگ برتر، فقط برای رویارویی با نفت مسجدسلیمان و نساجی به خارج از تهران سفر می‌کند. این موضوع می‌تواند شرایطی را به وجود بیاورد که آنها در شروع فصل، امتیازهای ضروری را برای تبدیل شدن به یک تیم مدعی برای قهرمانی جمع کنند. تیم یحیی به شدت با خستگی دست و پنجه نرم می‌کند و زمان بسیار کمی برای استراحت داشته است. برگزاری هفت مسابقه از 9 بازی ابتدایی در تهران، به این تیم فرصت بهتری برای ریکاوری خواهد داد. یک شروع خوب، درست همان چیزی است که یحیی و شاگردها برای تکرار موفقیت‌های گذشته به آن نیاز دارند.

در فصل تازه فوتبال ایران، نبردهای جذابی انتظار پرسپولیسی‌ها را می‌کشند. اولین برخورد تماشایی و پرماجرای این تیم، هفته چهارم در استادیوم آزادی مقابل شهرخودرو شکل خواهد گرفت. سیدمهدی رحمتی، در این هفته برای اولین بار به عنوان «سرمربی» مشهدی‌ها با پرسپولیس روبه‌رو می‌شود. این بازی به جز قرار دادن رحمتی روبه‌روی پرسپولیس، گل‌محمدی را نیز روبه‌روی تیم سابقش در فوتبال ایران قرار خواهد داد. دومین برخورد هیجان‌انگیز پرسپولیسی‌ها در لیگ بیستم، در هفته هفتم روبه‌روی سپاهان شکل خواهد گرفت. آخرین برخورد این دو باشگاه، یک نبرد کاملا جنجالی بود که در نهایت برگزار نشد و پرسپولیسی‌ها همه امتیازهایش را بدون انجام مسابقه به دست آوردند. دربی هفته هشتم برای یحیی و تیمش، از همیشه مهم‌تر خواهد بود. چراکه آنها با وجود بدون شکست ماندن روبه‌روی استقلال در دو دیدار رفت و برگشت لیگ نوزدهم، در جام حذفی نتیجه را به استقلال واگذار کردند و فرصت رفتن به فینال این تورنمنت را از دست دادند. پرسپولیسی‌ها در هفته دهم لیگ برتر، با امیرقلعه‌نویی و گل‌گهر سیرجان مسابقه می‌دهند. جدال‌های این تیم با قلعه‌نویی، همیشه جذابیت و حساسیت فوق‌العاده‌ای دارد و بدون تردید، این مسابقه هم هیجان زیادی خواهد داشت. در هفته‌های پایانی هر دو نیم‌فصل، پرسپولیس دو رقیب بسیار سرسخت خواهد داشت. نکو و فولاد در هفته یازدهم، به دنبال جبران شکست‌های فصل روبه‌روی پرسپولیس هستند و علیمنصور و تراکتور در هفته چهاردهم، با پرسپولیس روبه‌رو می‌شوند. آخرین بار در لیگ برتر پانزدهم بود که منصوریان در هفته‌های آخر لیگ، با قرمزها برخورد کرد و در نهایت، شانس قهرمانی لیگ را از این تیم گرفت. این مربی دست به هر کاری خواهد زد تا چنین تجربه‌ای را دوباره تکرار کند. البته به شرطی که او تا هفته بیست و نهم لیگ برتر، همچنان روی نیمکت تراکتورسازی تبریز دیده شود.

از لیگ شانزدهم تا امروز، فوتبال ایران قهرمانی به جز پرسپولیس نداشته است. نشانه‌های فاجعه مدیریتی در شروع فصل جدید، نشان از نزدیک شدن این دوران به پایان دارند اما یحیی و پسرها، قبل از این هم کارهای غیرممکن زیادی انجام داده‌اند. بخشی از تمرکز این تیم در ماه‌های پیش رو، روی قهرمانی در آسیا متمرکز خواهد بود اما آنها قصد ندارند از موفقیت تکراری این سال‌ها در  لیگ برتر دست بکشند. قرعه شروع آنها در فصل تازه، ایده‌آل به نظر می‌رسد اما در طول لیگ، هراتفاقی ممکن است برای آنها رخ بدهد. شاید آنها در نگاه اول، از برنامه لیگ راضی باشند اما بدون تردید از تصمیم‌های مدیریتی این روزها، راضی نخواهند بود.