چهار از هفت!

پرسپولیسی‌ها با توپ پر به بازار نقل و انتقالات آمده‌اند و هر هفت سهمیه لیگ برتری را با خریدهای جدید پر کرده‌اند. باشگاه در حالی هفت بازیکن را از لیگ جذب کرده که در این بازه زمانی، رسما با مهدی ترابی، علیرضا بیرانوند و کریس اوساگونا قطع همکاری داشته است. وضعیت علی علیپور نیز همچنان روشن به نظر نمی‌رسد اما احتمال جدایی رسمی او، قوی‌تر است. درباره خریدهای جدید پرسپولیس، نگاه دوگانه‌ای وجود دارد. بعضی‌ها معتقدند که این خریدها کاملا «متوسط» هستند و بعضی‌ها این نفرات را آماده درخشیدن در پرسپولیس می‌دانند. درست مثل همیشه، زمان همه چیز را در این مورد مشخص خواهد کرد.

آریا رهنورد

خریدهای جدید، ترکیب پرسپولیس را چقدر عوض می‌کنند؟ برای پی بردن به پاسخ این پرسش، باید منتظر بمانیم اما در نگاه اول به نظر می‌رسد حداقل نیمی از این نفرات جذب شده، خیلی زود به جایگاهی فیکس در پرسپولیس خواهند رسید. اولین تغییر جدی باشگاه در فصل جدید، احتمالا روی خط دروازه رقم می‌خورد. به احتمال بسیار زیاد حامد لک، انتخاب اول یحیی برای دروازه قرمزها خواهد بود. رادو تا همین چند ماه قبل، بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای این جایگاه به شمار می‌رفت اما چند نمایش متزلزل، نگاه‌ها نسبت به این سنگربان کروات را تغییر دادند. به نظر می‌رسد رادو برای فصل جدید نیز دوباره به همان موقعیت قبلی برگردد و به نیمکت منتقل شود. شانس فیکس بودن لک در پرسپولیس بالا به نظر می‌رسد اما رادو همیشه آمادگی به چالش کشیدن نفر اول دروازه پرسپولیس را دارد. سرخ‌ها در بازار نقل و انتقالات، تنها یک «مدافع» جذب کرده‌اند اما همین مدافع احتمالا به جایگاهی ثابت در پرسپولیس خواهد رسید. با توجه به مصدومیت‌های ادامه‌دار انصاری و نادری، بعید نیست سعید آقایی خیلی زود انتخاب اول یحیی گل‌محمدی برای سمت چپ خط دفاعی شود. رقابت بین او و نادری در فصل جدید، جذابیت بسیار زیادی خواهد داشت. چراکه هر دو بازیکن علاقه زیادی به شرکت در حمله‌های تیم و دوندگی بالا در زمین دارند. سایر نفرات خط دفاعی پرسپولیس یحیی، همچنان بدون تغییر خواهند ماند. مثل فصل گذشته شیری در سمت راست خط دفاعی به میدان می‌رود و از بین شجاع خلیل‌زاده، سیدجلال حسینی و محمدحسین کنعانی‌زادگان نیز، دو نفر در قلب خط دفاع توپ می‌زنند. پرسپولیس فصل گذشته صاحب بهترین خط دفاعی لیگ بوده و حفظ این روند برای موفقیت در فصل جدید نیز اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

خریدهای جدید، ترکیب پرسپولیس را چقدر عوض می‌کنند؟ برای پی بردن به پاسخ این پرسش، باید منتظر بمانیم اما در نگاه اول به نظر می‌رسد حداقل نیمی از این نفرات جذب شده، خیلی زود به جایگاهی فیکس در پرسپولیس خواهند رسید

در خط هافبک نیز، رقابت بین نفرات جدید و گزینه‌های قبلی جذابیت زیادی خواهد داشت. احمد نوراللهی همچنان یک بازیکن کلیدی و محوری در پرسپولیس است و هیچ بازیکنی نمی‌تواند موقعیت احمد را در تیم تهدید کند. با این حال شواهد نشان می‌دهند که جایگاه کمال نسبت به گذشته، کاملا متزلزل‌تر شده است. اواخر فصل نیز یحیی چند بار کامیابی‌نیا را از ترکیب ثابت تیمش خارج کرد و سعید حسین‌پور جوان به عنوان جایگزین این هافبک، عملکرد بسیار خوبی داشت. میلاد سرلک می‌تواند یک جایگزین دیگر برای کامیابی‌نیا باشد اما حداقل در شروع فصل، بعید است که یحیی به زوج احمد و کمال دست بزند. در حقیقت به نظر می‌رسد این دو نفر، همچنان نفرات ثابت قرمزها در مرکز زمین هستند و سرلک نیز برای گرفتن جای کامیابی‌نیا تلاش خواهد کرد. کمی جلوتر از این دو نفر، باقی ماندن بشار در ترکیب اصلی قطعی به نظر می‌رسد. ستاره‌ای که دوباره قراردادش را با سرخپوشان تمدید کرده و در فصل جدید نیز پیراهن این تیم را بر تن خواهد داشت.

از آن‌جایی که پرسپولیس مهدی ترابی را از دست داده، بعد نیست یک نفر از بین احسان پهلوان و علی شجاعی به عنوان بازیکن کناری سمت چپ برای این تیم به میدان برود. هر دو نفر پتانسیل قرار گرفتن در این جایگاه را دارند. اگر جدایی علی علیپور قطعی شود، احتمالا زوج وحید امیری و عیسی آل‌کثیر به عنوان زوج خط حمله پرسپولیس معرفی خواهند شد. به احتمال زیاد وحید کمی دورتر از دروازه بازی می‌کند و عیسی نزدیک‌ترین بازیکن پرسپولیسی‌ها به دروازه حریف خواهد بود. آرمان رمضانی نیز به عنوان مهاجم ذخیره در طول فصل، فرصت نمایش‌ توانایی‌ها و نزدیک ‌شدن به ترکیب اصلی تیم یحیی گل‌محمدی را به دست بیاورد. در شروع فصل اما بعید به نظر می‌رسد که آرمان به یک انتخاب ثابت برای پرسپولیسی‌ها تبدیل شود.

حامد لک، سعید آقایی، احسان پهلوان و عیسی آل‌کثیر، چهار خریدی هستند که از شانس زیادی برای فیکس شدن در پرسپولیس برخوردارند. آرمان رمضانی، میلاد سرلک و علی شجاعی نیز به عنوان نفرات نیمکت‌نشین، قطعا شانس خوبی برای بازی در پرسپولیس به دست می‌آورند. کیفیت این هفت نفر، به نوعی سرنوشت فصل سرخپوشان را روشن می‌کند. اگر آنها در تیم جدید شکوفا شوند و بدرخشند، پرسپولیس همچنان در مسیر موفقیت خواهد ماند اما اگر این درخشش اتفاق نیفتد، باشگاه در شرایط نگران‌کننده‌ای قرار می‌گیرد. پرسپولیس تلاش کرد تا همه تلاش‌هایش را با نگاه کردن به لیگ برتر برطرف کند. آنها مهره‌های بااستعدادی خریده‌اند اما برای پی بردن به میزان تغییرات تیم با این نفرات، زمان نیاز خواهد بود.