مسی یعنی همه چیز!

شرکت ‌نکردن لئو مسی در تست‌های پیش‌فصل باشگاه بارسا، تنها یک پیام دارد. اینکه لئو دیگر به هیچ قیمتی حاضر به ادامه‌ دادن با این باشگاه نیست. بارسلونایی‌ها همیشه می‌دانستند که چنین روزی فرا می‌رسد اما تصور می‌کردند که این اتفاق در یک استادیوم پر، با یک جام ارزشمند و یک بدرقه باشکوه رقم بخورد. مسی اما در شرایطی ناامیدکننده تصمیم به ترک تنها تیم حرفه‌ای دوران فوتبالش گرفته است. با این حال در حافظه هواداران بارسا، تصاویر باشکوهی از مسی وجود دارد. آنها خوش‌شانس بوده‌اند که در همه این سال‌ها، بهترین بازیکن دنیا را در تیم‌شان داشته‌اند. در فرهنگ لغت هواداران بارسا، مسی یعنی همه چیز و حالا، آنها دارند همه چیز را از دست می‌دهند. هر چند که هیچ‌کس نمی‌تواند این اسطوره را از قلب، ذهن و خاطرات آن‌ها بگیرد.

آریا رهنورد

یک/ ممنون رفیق!

اولین گل با لباس بارسا، یک تجربه فراموش‌نشدنی برای لئو بود. سال‌ها قبل، او که فوتبالیست جوانی بود و هنوز شهرت خاصی نداشت، در دقایق پایانی نبرد با آلباسته به زمین رفت و با پاس شاهکار رونالدینیو، دروازه حریف را باز کرد. کمک‌داور مسابقه اما این گل را مردود اعلام کرد تا لئو، یک شانس بزرگ را از دست بدهد. صحنه آهسته، نشان داد که این گل در شرایط کاملا سالم به ثمر رسیده است. مسی اما ناامید نشد و باز هم با یک پاس از رونالدینیو، توپ را از خط دروازه آلباسته عبور داد. او باز هم کارش را بی‌عیب و نقص پشت سر گذاشت و به همه جماعت حاضر روی سکوهای نیوکمپ، فهماند که یک استعداد تازه متولد شده است. این شروع دوران رفاقت طولانی مسی و رونالدینیو بود. آنها چند سال بعد در بارسا از هم جدا شدند اما دوستی‌شان حتی تا امروز، پابرجا مانده است. مسی بدون این گل هم ستاره می‌شد اما این گل به یاد ماندنی، به روند درخشش او سرعت بیشتری بخشید.

هت‌تریک کردن در بزرگ‌ترین بازی سال فوتبال اروپا آن هم در 19 سالگی، فقط از یک ستاره فرازمینی برمی‌آید. این درست همان کار بزرگی است که لئو مسی سابقه انجامش را دارد. او فقط 19 ساله بود وقتی در یک مسابقه، سه بار توپ را از خط دروازه ایکر کاسیاس عبور داد

دو/ نابودگر سن‌ایکر

هت‌تریک کردن در بزرگ‌ترین بازی سال فوتبال اروپا آن هم در 19 سالگی، فقط از یک ستاره فرازمینی برمی‌آید. این درست همان کار بزرگی است که لئو مسی سابقه انجامش را دارد. او فقط 19 ساله بود وقتی در یک مسابقه، سه بار توپ را از خط دروازه ایکر کاسیاس عبور داد. رئال در آن مسابقه، تیم بهتری به نظر می‌رسید و ستاره‌های بیشتری در اختیار داشت اما هر بار که آنها گل برتری را به ثمر رساندند، مسی از راه رسید و با شمایلی جادویی، پاسخ آن گل را داد تا بارسا در پایان آن رقابت کلاسیک، زنده بماند. کاتالان‌ها در پایان آن فصل، جام قهرمانی را به رئال واگذار کردند اما در بارسا، همه می‌دانستند که عصر لئو مسی تازه شروع شده و بارسا در سال‌های بعدی، جام‌های زیادی به دست خواهد آورد.

سه/ مسیدونا!‌

برای سال‌ها هر فوتبالیستی که در دنیای فوتبال می‌درخشید، با دیگو مارادونا مقایسه می‌شد. حتی به خاویر ساویولا هم مارادونای دوم می‌گفتند اما هیچ بازیکنی به اندازه لئو مسی، به دیگو آرماندو مارادونا شباهت نداشت. برای این مقایسه، مسی دو دلیل بسیار محکم ساخت. اولی باز کردن دروازه اسپانیول با دست با مهارتی حیرت‌انگیز بود. او به همه نشان داد که حرکت دست خدا مارادونا را بارها و بارها تماشا کرده است. پس از آن، او عجیب‌ترین و استثنایی‌ترین گل زندگی‌اش را وارد دروازه ختافه کرد. گلی که انگار درست از روی گل قرن مارادونا به انگلیس کپی‌برداری شده بود. لئو از وسط زمین همه را دریبل زد و پس از عبور از دروازه‌بان، توپ را از خط دروازه عبور داد. یک گل انفرادی محشر که حاصل نبوغ فردی خارق‌العاده این ستاره بود. گلی که به همه نشان داد روح مارادونا در مسی دمیده شده است. هر چند که این دو نفر به لحاظ شخصیتی، کاملا با هم متفاوت بودند.

بارسای مسی، اولین تیمی بود که در تاریخ فوتبال اسپانیا سه‌گانه گرفت. تیمی که البته همه جام‌های بعدی را نیز فتح کرد تا فصل را با «شش‌گانه» به پایان برساند. یک موفقیت بی‌نظیر که در تاریخ فوتبال برای چهره‌های زیادی اتفاق نیفتاده است

چهار/ سه‌گانه با سر

اولین فصل مربیگری پپ گواردیولا در بارسا، شگفت‌انگیز پیش رفت و لئو مسی، کلیدی‌ترین ستاره تیم در مسیر بردن همه چیز بود. لئو با این تیم قهرمان لالیگا شد و جام حذفی را نیز فتح کرد. اوج درخشش او اما در لیگ قهرمانان رقم خورد. جایی که مسی روی سانتر دیدنی ژاوی، با ضربه سر دروازه ادوین فن در سار را باز کرد. سرزنی ستاره‌ای با این قد و قامت، ثابت کرد که هر کاری از دست اسطوره بارسلونایی‌ها برمی‌آید. بارسای مسی، اولین تیمی بود که در تاریخ فوتبال اسپانیا سه‌گانه گرفت. تیمی که البته همه جام‌های بعدی را نیز فتح کرد تا فصل را با «شش‌گانه» به پایان برساند. یک موفقیت بی‌نظیر که در تاریخ فوتبال برای چهره‌های زیادی اتفاق نیفتاده است. یک شاهکار به یاد ماندنی که هنوز هم برای خیلی از تیم‌های بزرگ، دست‌نیافتنی به نظر می‌رسد.

پنج/ توپ طلا؛

یک داستان عاشقانه

مسی که در سال 2008 برای اولین بار در فهرست توپ طلا قرار گرفته بود، یک سال بعد بالاخره این جایزه باشکوه را از آن خودش کرد و برای سال‌ها بدون هیچ تغییری، همواره در فهرست سه نفر نهایی توپ طلا دیده شد. در سال 2009 او آنقدر شایسته بود که هیچ‌کس به گزینه دیگری برای بردن توپ طلا فکر نمی‌کرد. لئو حالا در بین همه ستاره‌های تاریخ فوتبال، بیشترین توپ طلا را به دست آورده است. او با 6 توپ طلا، رکورددار است و شاید با پیراهن تیم بعدی، هفتمین توپ طلای زندگی ورزشی‌‌اش را نیز جشن بگیرد!

شش/ در نقش ترمیناتور

یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین شب‌های لئو با پیراهن بارسا، به دیدار با لورکوزن در لیگ قهرمانان اروپا مربوط بود. جایی که این فوق‎ستاره توانست پنج گل به ثمر برساند و رکوردی جاودانه را به نام خودش ثبت کند. در بین همه دیدارهای رسمی، این بیشترین گلی بود که مسی در یک مسابقه به ثمر رساند. در حقیقت خیلی‌ها از این نمایش، به عنوان یکی از بهترین نمایش‌های عمر لئو یاد می‌کنند.

هفت/ عبور از رکورد مولر

بهترین سال فوتبال لئو مسی، سال 2012 بود. سالی که ستاره آرژانتینی در آن از همیشه مهارنشدنی‌تر به نظر می‌رسید. به ثمر رساندن 91 گل در 69 مسابقه آن سال، رکوردی بود که شاید دیگر برای هیچ بازیکنی تکرار نشود. او با رسیدن به این تعداد گل، از رکورد گل‌های یک سال میلادی که پیش از این به گرد مولر تعلق داشت، عبور کرد. لئو مسی در آن سال، بهترین گل‌زن تاریخ لالیگا نیز لقب گرفت و در نهایت چهارمین توپ طلا را نیز از آن خودش کرد.

هشت/ سه‌گانه دوم

ورود لوئیس انریکه به بارسا، مسی را نیز در یک فرم ایده‌آل قرار داد. لاپولگا در آن فصل، بار دیگر چشم‌ها را خیره کرد و یک مثلث رویایی با نیمار و سوارز ساخت. دبل تاریخی او روبه‌روی بایرن در پاسخ به کری‌های مانوئل نویر و البته درخشش‌اش در دیدار نهایی روبه‌روی یووه، هرگز از ذهن هواداران بارسا پاک نمی‌شوند. در تاریخ فوتبال تنها 12 بازیکن در دو فصل مختلف سه‌گانه به دست آورده‌اند و لئو، یکی از همان 12 بازیکن محسوب می‌شود. بدون حضور او، بارسا بردن این سه‌گانه‌ها را در خواب هم نمی‌دید.

نه/ ریمونتادا

یکی از بهترین قاب‌های به جا مانده از دوران فوتبال مسی، به دیدار فراموش‌نشدنی با پی‌اس‌جی برمی‌گردد. بارسا مسابقه رفت در زمین حریف را با چهار گل واگذار کرد و در اوج ناامیدی، یک کام‌بک تاریخی را پشت سر گذاشت. آنها در نیوکمپ تیم اونای امری را با 6 گل شکست دادند تا خالق یکی از بهترین بازگشت‌های تاریخ فوتبال شوند. این یکی از شادترین شب‌های زندگی لئو مسی بود.

ده/ ستاره برنابئو

برای بازیکنی که 99 درصد گل‌های زندگی‌اش را با یک حرکت آشنا و تکراری جشن گرفته، انتخاب یک شادی گل خاص می‌تواند حسابی سروصدا به پا کند. مسی که معمولا عادت نداشت گل‌هایش را به شکلی خاص و غیرمعمول جشن بگیرد، در برنابئو دست به چنین کاری زد و پس از یک گل لحظه ‌آخری، پیراهنش را در معرض دید هواداران رئال قرار داد. لئو بهترین گل‌زن تاریخ ال‌کلاسیکو و یکی از بزرگ‌ترین کابوس‌های این سال‌های رئال مادرید بوده است. ستاره‌ای که به ویژه در زمین حریف، همیشه درخششی خارق‌العاده را تجربه کرده است.