دومین حذف شده جام ملت‌ها، شاید عجیب‌ترین و غیرقابل‌پیش‌بینی‌ترین تیم این دوره از رقابت‌ها بوده است. هندوستان تورنمنت را با یک پیروزی سنگین آغاز کرد و با این قدرتنمایی، خیلی زود در آستانه صعود قرار گرفت. 

در پایان دور گروهی اما آنها باید به خانه برگردند و بازی‌های تایلندی را در مرحله بعدی تماشا کنند که در نبرد اول چهار گل از این تیم دریافت کرده بود. هند با درخشش سونیل چتری، تایلند را مات کرد و توانست مخاطبان جام ملت‌های آسیا را میخکوب کند. این تیم در مسابقه دوم نیز شگفت‌انگیز ظاهر شد. آنها روبه‌روی امارات میزبان، موقعیت‌های متعددی خلق کردند، دو بار تیر دروازه را به لرزه درآوردند و بارها تا یک قدمی عبور دادن توپ از خط دروازه پیش رفتند اما هر بار در آخرین ضربه‌ها ناکام شدند و سرانجام با وجود برتر نشان دادن از حریف، نتیجه را به امارات واگذار کردند. حتی بعد از این شکست، هند تنها به یک تساوی نیاز داشت تا صعودش را به عنوان تیم دوم گروه قطعی کند.

 این تیم در صورت تساوی با بحرین در روز پایانی مرحله گروهی، چهار امتیازی می‌شد و پشت سر امارات به عنوان تیم دوم به مرحله بعدی می‌رسید. نبرد هند و بحرین تا آخرین دقایق با تساوی دنبال می‌شد اما در نهایت بحرینی‌ها با زیرکی از حریف پنالتی گرفتند و با کمک همین پنالتی‌، گل پیروزی را به ثمر رساندند. 

تایلند نیز در بازی همزمان از امارات امتیاز گرفت تا در کنار بحرین چهار امتیازی شود و به خاطر برنده شدن در بازی رودررو، در جایگاه دوم قرار بگیرد. صعود بحرین به عنوان یکی از بهترین تیم‌های سوم قطعی شد تا هند خیلی زود آماده بازگشت به خانه باشد.

آن‌چه در جام ملت‌ها به هندوستان ضربه زد، کم‌تجربگی بود. آنها از کیفیت لازم برای صعود برخوردار بودند اما تجربه چندانی در میادین بین‌المللی نداشتند. هند در دو مسابقه اول فراتر از حد انتظار نشان داد و قلب‌های زیادی را تسخیر کرد اما در مسابقه سوم بیش از حد به لاک دفاعی فرو رفت و تاوان این اتفاق را با شکست برابر بحرین داد. حتی با وجود این حذف زودهنگام اما فوتبال هند، یک قدم بزرگ برای آینده برداشت. این تیم بعد از 55 سال پیروزی در جام ملت‌ها را جشن گرفت و به همه ثابت کرد که فوتبال در هندوستان، به شکل واضحی پیشرفت کرده است. برای سال‌ها، فوتبال در هند زیر سایه چند رشته ورزشی دیگر قرار داشت اما پس از نمایش‌های آسیایی این تیم، حالا علاقه‌مندی به فوتبال در این کشور چند برابر شده است. 

هندی‌ها با پروژه‌ای چندین و چند ساله، توانسته‌اند اقبال عمومی را نسبت به فوتبال جلب کنند و از حالا به بعد، باید به دنبال ساختن تیمی برای دوره بعدی جام ملت‌ها باشند. تیمی که دیگر قربانی تجربه کم نشود و در حساس‌ترین لحظه‌ها، لغزش را تجربه نکند. جام ملت‌های امارات، یک شروع مهم برای فوتبال هند به شمار می‌رود. نقطه عطفی که شاید بعدها نقش مهمی در تحول بزرگ تیم ملی این کشور داشته باشد.