به نام تراکتور!

بر اساس آمارهای منتشر شده از ورزشگاه‌های مختلف، لیگ برتر هجدهم نسبت به فصل پیش از خود ۸۰۰ هزار و نسبت به دو فصل پیش از خود، یک میلیون نفر تماشاچی بیشتر به استادیوم‌ها کشاند. بازگشت رقابت به لیگ و حساسیت شدید بازی‌ها، موجب استقبال بیشتر از نبردهای مختلف شد و حالا انتظار می‌رود لیگ برتر نوزدهم، بیشتر از سه میلیون تماشاچی داشته باشد. اگر معیار پرتماشاگر بودن، همه دیدارهای خانگی و خارج ‌از ‌خانه باشد، سرخابی‌ها در صدر فهرست قرار می‌گیرند اما میزان پرتماشاگر‌ بودن یک تیم در همه دنیا با دیدارهای خانگی سنجیده می‌شود. بر این اساس، تراکتورسازی در فصل گذشته بیشتر از هر تیم دیگری تماشاگر داشته است.

آریا طاری

رکورد تراکتور

لیگ هفدهم برای تراکتورسازی، به ناامیدکننده‌ترین شکل ممکن به پایان رسید. استقبال از بازی‌های این تیم بحران‌زده از همیشه کم‌تر شده بود و تنها 10 هزار نفر به طور متوسط در هر بازی به تماشای دیدارهای تیم تبریزی نشستند. خرید چند ستاره بزرگ و شروع دوران پرسروصدای مالکیت زنوزی اما اوضاع را تغییر داد. تراکتورسازی اگرچه فصل را بدون جام و حتی بدون سهمیه آسیا تمام کرد اما لقب پرتماشاگرترین تیم فصل فوتبال ایران را به دست آورد. در هر بازی این فصل در یادگار امام، به طور میانگین 47 هزار نفر به تماشای دیدارهای تراکتورسازی رفتند. این تیم در طول فصل 657 هزار تماشاچی را به ورزشگاه کشاند. بیشترین استقبال از دیدارهای تراکتور در لیگ هجدهم، حضور 80 هزار نفری طرفداران باشگاه در جدال هفته هجدهم با استقلال تهران بود. کم‌ترین استقبال نیز به ورزشگاه خالی از تماشاگر به خاطر محرومیت این تیم در هفته دوم رقابت‌ها برمی‌گشت. به نظر می‌رسد در فصل جدید نیز با ورود دنیزلی و نمایش‌های جذاب و هجومی مدنظر این مربی، تراکتورسازی تماشاچی‌های پرشماری داشته باشد. آنها تلاش زیادی به خرج خواهند داد تا عنوان پرتماشاگرترین تیم فصل را برای خودشان حفظ کنند. میانگین تماشاگر تراکتور در لیگ هجدهم نسبت به لیگ هفدهم، 326 درصد رشد داشت. بالاترین میزان پیشرفت در بین همه تیم‌های حاضر در لیگ برتر فوتبال ایران.

بجز چند مسابقه خاص، بسیاری از دیدارهای این تیم‌ها در ورزشگاه‌های خالی از تماشاگر برگزار شد. روندی که بدون تردید در فصل جدید نیز برای این باشگاه‌ها ادامه خواهد داشت

سرخابی‌ها

پرسپولیس پس از چند فصل، عنوان پرتماشاگرترین تیم لیگ برتر را به تراکتورسازی واگذار کرد. آنها در دیدارهای خانگی لیگ برتر هجدهم 592 هزار تماشاگر داشتند. در واقع به صورت میانگین در هر کدام از دیدارهای خانگی تیم قهرمان، 39 هزار و 500 تماشاچی حاضر بودند. میزان استقبال از دیدارهای پرسپولیس در لیگ هجدهم نسبت به لیگ هفدهم، هفت‌دهم درصد کاهش داشت. حضور 90 هزار نفر در دیدار هفته بیست و هفتم با سپاهان، پرتماشاگرترین و حضور 13 هزار نفر در دیدار هفته نهم با پیکان، کم‌تماشاگرترین دیدارهای فصل پرسپولیس را ساختند. استقلال تهران نیز، سومین تیم پرتماشاگر لیگ برتر هجدهم به شمار می‌رفت. تیمی که در مجموع 427 هزار نفر تماشاگر و به صورت میانگین برای هر بازی، 28 هزار نفر تماشاچی داشت. نبرد هفته سوم این تیم با تراکتورسازی در حضور 78 هزار نفر، پرتماشاگرترین دیدار فصل استقلال شد و خلوت‌ترین دیدار خانگی این تیم نیز، با 10 هزار تماشاگر در هفته بیست و هشتم روبه‌روی استقلال خوزستان رقم خورد.

متوسط‌ها

همه دیدارهای خانگی این فصل سپاهان، در نقش جهان برگزار شدند و طلایی‌ها با میانگین 20 هزار تماشاگر در هر دیدار، پنجمین تیم پرتماشاگر فصل لقب گرفتند. ورزشگاه مدرن امام رضا نیز، هواداران پدیده را به حضور در استادیوم مجاب کرد. در هر دیدار خانگی این فصل تیم مشهدی به صورت میانگین 14 هزار هوادار در استادیوم حضور داشتند. آماری که رشد 88 درصدی استقبال از دیدارهای این تیم نسبت به فصل گذشته را نشان می‌داد. نساجی قائمشهر نیز این فصل در بین 6 تیمی قرار گرفت که استقبال از دیدارهای‌شان به صورت میانگین پنج رقمی بود. به طور متوسط 10 هزار نفر از هر دیدار خانگی این فصل نساجی دیدن کردند. دومین رشد استقبال از دیدارهای این فصل یک تیم لیگ برتری، با پیشرفت 92 درصدی به فولاد اختصاص داشت. برگزاری دیدارهای این تیم در فولاد آره‌نا در اواخر فصل، انگیزه زیادی به تماشاگران این تیم بخشید و ثابت کرد که ساخت استادیوم‌های جدید، تماشاگرها را برای حضور در ورزشگاه و تشویق تیم مجاب می‌کند. پس از فولاد خوزستان، سپیدرود رشت، نفت مسجدسلیمان، پارس جنوبی جم و صنعت نفت، در رده‌های بعدی تیم‌های پرتماشاگر لیگ برتر هجدهم قرار دارند.

در حوالی صفر

کم‌تماشاگرترین تیم‌های لیگ برتر هجدهم، کدام تیم‌ها بودند؟ استقلال خوزستان در این جدول نیز همانند جدول لیگ، قعرنشین است. به صورت میانگین تنها 1500 نفر از هر مسابقه این تیم، دیدن کردند. تنها دلیل قعرنشین نبودن پیکان و سایپا در این فهرست، دیدارهای خانگی این تیم با پرسپولیس و استقلال است. جایی که هواداران رقیب استادیوم برگزاری بازی را پر از جمعیت می‌کنند. استقلال خوزستان، ماشین‌سازی، پیکان، سایپا و ذوب، تیم‌های بدون تماشاگر این فصل لیگ بودند. به جز چند مسابقه خاص، بسیاری از دیدارهای این تیم‌ها در ورزشگاه‌های خالی از تماشاگر برگزار شد. روندی که بدون تردید در فصل جدید نیز برای این باشگاه‌ها ادامه خواهد داشت.