آریا طاری

مرحله گروهی و لیگ قهرمانان 2019 برای استقلال و پرسپولیس، همزمان به پایان خواهد رسید. قرمزها در تهران روبه‌روی السد با تورنمنت وداع می‌کنند و آبی‌ها نیز در زمین العین امارات، با هر نتیجه‌ای از لیگ قهرمانان حذف خواهند شد. شاگردان برانکو و پسران فرهاد، امروز تنها برای غرورشان بازی خواهند کرد. داستان دو تیم پرطرفدار ایران در آسیا خیلی زود تمام شده اما لیگ قهرمانان هنوز یک نماینده ایرانی دیگر در خود دارد. ذوب برخلاف سرخابی‌ها، صعودش به دور بعد را قطعی کرده و در مرحله حذفی حاضر خواهد بود.

تنها چند روز بعد از برگزاری جشن قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر، پرسپولیسی‌ها برابر السد قطر به میدان خواهند رفت. اگر شکست هفته گذشته در تاشکند نبود، این بازی می‌توانست حساسیت‌های بسیار زیادی برای سرخپوشان داشته باشد اما حالا دیگر همه چیز برای طرف قرمز ماجرا، کاملا تشریفاتی شده است. پرسپولیس با چهار امتیاز در آخرین رده جدول گروه قرار گرفته و حریف امروز این تیم با 10 امتیاز، تیم صدرنشین به شمار می‌رود. الاهلی عربستان و پاختاکور ازبکستان نیز، دیدار دیگر هفته ششم لیگ قهرمانان را در این گروه برگزار می‌کنند. السد تنها در صورت شکست در این مسابقه و پیروزی پاختاکور در دیدار همزمان، سرگروهی را از دست می‌دهد. با هر نتیجه دیگری، تیم قطری به عنوان تیم اول گروه راهی مرحله بعد خواهد شد. پرسپولیسی‌ها دیدار رفت را به بغداد بونجاح و هم‌تیمی‌ها واگذار کردند اما درست مثل چند دیدار دیگر در این مرحله، اشتباه‌های داوری نقش موثری در شکست تیم برانکو ایوانکوویچ در دوحه داشت. حتی با وجود تشریفاتی بودن، این مسابقه می‌تواند جنبه‌ای انتقامی برای پرسپولیس داشته باشد. آنها فصل گذشته در دیدار پایانی دور گروهی، السد را در تهران شکست دادند و سرگروه شدند. شاید تماشای تیم قهرمان، انگیزه‌ای برای حضور تماشاگرها در آزادی باشد اما در دیدن این بازی از نزدیک، یک بهانه بزرگ‌تر نیز وجود دارد. در پایان جدال امشب، ژاوی هرناندز رسما از دنیای فوتبال خداحافظی خواهد کرد. اسطوره بارسا و یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ فوتبال، در این چند سال بارها برای برگزاری بازی به ایران سفر کرده و حالا آخرین بازی از دوران ورزشی‌اش را در تهران پشت سر خواهد گذاشت. بدون تردید توجه بسیاری از رسانه‌های دنیا به دقایق پایانی دیدار امشب دوخته خواهد شد. با توجه به در پیش بودن جدال حساس با سپاهان، انتظار می‌رود برانکو برابر السد به چند مهره اصلی تیمش استراحت بدهد. هر چند که مرد کروات بارها ثابت کرده که حتی در دیدارهای تشریفاتی نیز به دنبال ایجاد تغییر در ترکیب اصلی نیست. آخرین نبرد دوران فوتبال ژاوی، آخرین جدال این فصل پرسپولیس در ورزشگاه آزادی خواهد بود. یک فصل فشرده، جذاب و البته موفقیت‌آمیز که قهرمانی لیگ، فینال آسیا، نیمه‌نهایی جام حذفی و البته حذف از مرحله گروهی فصل جدید لیگ قهرمانان را در خود داشت.

پس از یک پیروزی، دو تساوی و دو شکست در پنج مسابقه، استقلالی‌ها آخرین دیدار مرحله گروهی لیگ قهرمانان را در امارات روبه‌روی العین برگزار می‌کنند. بدون شک این بازی، آخرین مسابقه گروهی از نفرات استقلال برای این باشگاه است. پس از آخرین دیدار فصل، احتمالا فرهاد مجیدی نیز دیگر به عنوان سرمربی روی نیمکت حضور نخواهد داشت. این اتفاق البته در شرایطی رخ می‌دهد که مجیدی به عنوان سرمربی دائمی فصل آینده باشگاه انتخاب نشود. استقلال با پنج امتیاز، در رده سوم این گروه قرار دارد اما با توجه به شکست در مجموع دو بازی رودررو با الدحیل قطر، دیگر نمی‌تواند از گروه مرگ به مرحله بعدی صعود کند. حریف امروز استقلال، ضعیف‌ترین تیم این گروه به شمار می‌رود. العین در پنج دیدار گذشته، سه شکست و دو تساوی را تجربه کرده و نیمی از امتیازهایش را از دیدار رفت با استقلال گرفته است. در واقع اگر آبی‌ها در جدال رفت، پیروزی‌شان برابر العین را حفظ می‌کردند، امروز از شانس خوبی برای صعود به مرحله بعد برخوردار بودند. استقلال فصل گذشته در زمین العین، فوق‌العاده ظاهر شد و تنها قضاوت فاجعه‌بار داور، به العین برای رسیدن به تساوی در خانه کمک کرد. هر سه دیدار قبلی این تیم با نتایج مساوی تمام شده اما فرهاد و تیمش امروز برای پاک کردن خاطره شکست تلخ در زمین العین، به این مسابقه تماما تشریفاتی قدم می‌گذارند. آبی‌ها تنها برای غرورشان، در جدالی به میدان می‌روند که نتیجه‌اش هیچ تاثیری در سرنوشت دو تیم ندارد.

در شروع این فصل از لیگ قهرمانان، هواداران سرخابی‌ها انتظار داشتند تیم‌های محبوب‌شان حداقل از مرحله گروهی عبور کنند اما فشردگی وحشتناک بازی‌ها و افت مقطعی هر دو تیم در کنار چند اشتباه داوری، اجازه نداد که اوضاع برای پرسپولیس و استقلال به خوبی پیش برود. آخرین حذف مشترک قرمزها و آبی‌ها، در سال 2011 رقم خورده بود. حالا پس از هشت سال، دوباره این اتفاق در لیگ قهرمانان رخ داده است. هر دو تیم در فصل آینده این جام حاضر خواهند بود تا شاید نتایج ناامیدکننده آسیایی این فصل را جبران کنند.