آریا رهنورد

مرد شماره 70 پرسپولیس، روزهای سختی را در ترکیب این تیم سپری می‌کند. علی علیپور بعد از مسابقه با الاهلی به خاطر از دست دادن یک فرصت طلایی با موجی از سرزنش روبه‌رو شد و این وضعیت پس از جدال با سپاهان نیز ادامه پیدا کرد. برانکو، مهم‌ترین حامی این ستاره در باشگاه به شمار می‌رود اما فشار زیاد سکوها و خستگی بیش از حد، کار را برای این بازیکن دشوار کرده است. او برای مدت زیادی تنها گزینه بدون جانشین خط حمله تیمش بوده و بیشتر از هر مهاجم دیگری در این فصل از فوتبال ایران، به میدان رفته است.

پس از پایان جدال حساس پرسپولیس و سپاهان، برانکو ایوانکوویچ با سوال حیرت‌انگیز خبرنگاری روبه‌رو شد که در جست‌وجوی دلیل عدم نیمکت‌نشینی علی علیپور بود. پروفسور پاسخ روشنی برای این سوال داشت:«هیچ تیمی در دنیا بهترین گل‌زنش را به نیمکت نمی‌دوزد.» علیپور نه‌تنها بهترین گل‌زن، بلکه تنها گزینه ایده‌آل برای حضور در خط حمله قرمزها محسوب می‌شود. او اگرچه این روزها از فرم ایده‌آل دور است اما هنوز می‌تواند تهدید بزرگی برای خطوط دفاعی و دروازه‌بان‌‌های رقیب باشد. همه مهاجم‌ها در دنیای فوتبال، در مقاطعی از گل زدن فاصله می‌گیرند و شاید تنها چند سوپراستار خاص در فوتبال وجود دارند که عملا با افت کردن در طول فصل بیگانه هستند. آقای گل فصل گذشته لیگ برتر، این روزها با فشار بسیار زیادی روبه‌رو شده اما بخشی از پروسه تبدیل شدن به یک فوتبالیست حرفه‌ای، استفاده از این فشار به عنوان یک انگیزه بزرگ برای پیشرفت بیشتر است. به نظر می‌رسد واگویه‌های روی سکو، روحیه علی علیپور را تا حدودی تحت تاثیر قرار داده‌اند و اعتماد به نفس را از این ستاره گرفته‌اند. با این وجود هنوز دیدارهای دشواری تا پایان این فصل باقی‌مانده و او باید با محکم‌ترین روحیه ممکن خودش را به نبردهای پایانی لیگ برتر و دیدارهای سرنوشت‌ساز آسیایی برساند. علیپور دیگر گل‌زن ناشناخته و کم‌سن‌وسال دربی آخر لیگ چهاردهم نیست و چهار سال پس از به ثمر رساندن آن گل، دیگر همه حساب متفاوتی روی این فوتبالیست باز می‌کنند. او در روزهای حضور طارمی در باشگاه، «سرباز» خط حمله بود و وظیفه داشت تا با برتری در نبردها، فضا را برای گل‌زنی مهدی فراهم کند. پس از جدایی طارمی، علیپور در جایگاه «فرمانده» خط حمله قرار گرفت و حالا بازیکنان دیگری، مشغول ساختن موقعیت گل‌زنی برای او هستند. این فرمانده در نیم‌فصل دوم لیگ هجدهم، تا حدودی تنها شده و همین موضوع کار را برای او دشوار کرده است.

توقع هواداران پرسپولیس از علیپور پس از آقای گلی او در فصل گذشته به شکل چشمگیری بالا رفته اما او اساسا هیچ‌وقت یک گل‌زن مادرزاد با قابلیت استفاده از تمام موقعیت‌ها نبوده است. شاگرد موردعلاقه برانکو، یک مهاجم سختکوش و خودساخته است که با تلاشی فوق‌العاده پیشرفت کرده و خودش را به یکی از بهترین تیم‌های فوتبال ایران رسانده است. او در فصل گذشته یکی از اصلی‌ترین دلایل موفقیت پرسپولیس بود و قرمزها بدون این ستاره، دومین قهرمانی متوالی در لیگ را به دست نمی‌آوردند. در لیگ قهرمانان آسیا نیز فرار تماشایی این فوتبالیست در زمین السد و پنالتی به گل تبدیل شده او، پرسپولیس را یک قدم به تاریخ‌سازی نزدیک کرد. با این وجود این مهاجم در اولین دقایق بازی فینال یک فرصت ایده‌آل برای گل‌زنی را از دست داد. موقعیتی که می‌توانست سرنوشت تیم پروفسور را برای همیشه تغییر بدهد. هوادارها باید به اندازه توانایی‌های واقعی علیپور، از این ستاره توقع داشته باشند. آنها نباید فراموش کنند که «خستگی» تا چه اندازه به ساق‌های این بازیکن فشار آورده است. او در تمام 27 بازی لیگ برتر، به صورت ثابت در ترکیب پرسپولیس حضور داشته و به ندرت تعویض شده است. با احتساب 6 دیدار در مراحل حذفی لیگ قهرمانان 2018 و چهار بازی از مرحله گروهی لیگ قهرمانان 2019، علیپور از اواسط تابستان سال گذشته تا امروز 37 بازی برای تیمش انجام داده است. آماری که در مقایسه با فوتبالیست‌های ایرانی، فوق‌العاده بالا به نظر می‌رسد. او در این مدت محروم و مصدوم نشده و هیچ‌وقت تیم را تنها نگذاشته است. این بازیکن در قیاس با جدی‌ترین رقیبش در جدول گل‌زنان یعنی کی‌روش استنلی، در این فصل از لیگ و لیگ قهرمانان آسیا 13 بازی بیشتر انجام داده و در شرایطی مورد انتقاد قرار می‌گیرد که همچنان یکی از بخت‌های جدی آقای گلی است.

قرار گرفتن منشا در فهرست مازاد، بیشتر از همه به ضرر علی علیپور تمام شد. چراکه مرد نیجریه‌ای با بردن دوئل‌های تن به تن، راه را برای درخشیدن علیپور فراهم می‌کرد. جذب بودیمیر به عنوان یک مهره کم‌تحرک و در نهایت سفر این بازیکن به کرواسی، موجب شد که علیپور تنها گزینه ثابت برای خط حمله باشد و پرسپولیس عملا با یک مهاجم تخصصی برابر سپاهان به میدان برود. در واقع به نظر می‌رسد بخشی از فشاری که این روزها روی شانه‌های علیپور قرار گرفته، نتیجه تصمیم کادر فنی برای خط حمله است. با این وجود پرسپولیس به قهرمانی لیگ نزدیک شده و این اتفاق، می‌تواند به استراحت علیپور در هفته‌های پایانی و بازگشت او به فرم مطلوب کمک کند.